fbpx

קנאביס רפואי למאובחני פרקינסון – מה ממליצים המומחים?

קנאביס רפואי לחולי פרקינסון נכנס בשנים האחרונות יותר ויותר למודעות. האם גראס רפואי אכן מסייע בסימפטומים של מחלת הפרקינסון? ואיך מקבלים רשיון לקנביס רפואי? מאמר זה נכתב בזכות ראיון שקיימנו בנושא עם שני מומחים בתחום המדגישים כי ישנה חשיבות רבה לדיוק במינונים של הקנאביס הרפואי אצל חולי פרקינסון.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

האם קנאביס רפואי למאובחני פרקינסון הוא בשורה אמיתית?
מצד אחד ישנן לא מעט הערכות שמדברות על כך שקנאביס רפואי יכול לסייע להם, אולם מנגד, מלוות להחלטה הזו לא מעט התלבטויות לגבי בטיחות השימוש בקנאביס רפואי. 

כדי לתת לכם את המענה, התייעצנו עם ד"ר סיימון ישראלי-קורן, נוירולוג, מומחה בהפרעות תנועה ופרקינסון, ועם אירית אבישר, אחות מוסמכת, מרצה ויועצת לרופאים, אחיות ורוקחים בתחום הקנאביס הרפואי, רכזת אקדמית של קורס קנאביס רפואי לאחיות סיעודיות ומנהלת קליניקה בתחום הקנאביס הרפואי. 

האם קנאביס רפואי מתאים למאובחני פרקינסון? 

אנחנו יודעים שקנאביס רפואי, או יותר נכון להגיד קנאביס לשימוש רפואי, עשוי לעזור למגוון רחב של בעיות רפואיות. לכל מטופל מתאימים את המינון הנכון ואת אופן הצריכה של הקנאביס, עליו נדבר בהמשך.

כדאי לדעת! הקנאביס בישראל ניתן בהתאם לנוהל 106 של משרד הבריאות, ובמקרים נוספים בהתאם לשיקול דעת רפואי. חולי פרקינסון נמצאים תחת נוהל 106 של משרד הבריאות.

כיצד מסייע קנאביס רפואי למאובחני פרקינסון ולהפרעות התנועה? 

שימוש בקנאביס רפואי יכול לעזור לסימפטומים של כמעט כל הפרעות התנועה. הוא מקל על סימפטומים רבים:

חשוב לזכור, שהקנאביס מטפל בסימפטומים בלבד ולא במקור הבעיה. יחד עם זאת, גם הטיפולים הקונבנציונליים הרפואיים, כגון: תרופות מרשם או טיפולים שיקומיים, מטפלים באופן סימפטומטי בהפרעות התנועה. 

כיצד מתמודדים עם הסטיגמות הקשורות לשימוש בקנאביס?

על אף היתרונות הבולטים של השימוש בקנאביס רפואי, ישנם לא מעט אנשים שמתנגדים לשימוש בקנאביס בשל החשש מהסטיגמות הנקשרות אליו: חשש להיות "מסטולים", חשש שלא יוכלו לתפקד, חשש משימוש בחומר שמוגדר כסם מסוכן, חשש מהתמכרות ועוד. מה שגורם להם לעתים להתנגד לשימוש בקנאביס.

אנשי המקצוע יודעים לתת את המענה הנכון לחששות הללו.

האם קנאביס רפואי ממכר?

ידוע שכ-9% מהאוכלוסייה נוטה להתמכרות בכלל, לאו דווקא לקנאביס. לכן נושא ההתמכרות מאוד תלוי באדם עצמו. גם כשישנה התמכרות, לרוב מדובר בהתמכרות פסיכולוגית ולא פיזיולוגית.
בגמילה מקנאביס אין תסמיני גמילה קשים כמו שיש הרבה פעמים מתרופות מרשם שהן בהחלט ממכרות.

מה הופך את הקנאביס לחומר המסייע לבעיות רפואיות?

בצמח יש מאות מרכיבים פעילים, שמחולקים לשלוש קבוצות: קנבינואידים, טרפנים ופלבונואידים. טרפנים ופלבנואידים יש בכל הצמחים. 

  • הפלבנואידים נותנים את הצבע לירקות והפירות ויש להם ערך תזונתי רב. לא סתם אומרים שצריך לאכול חמישה צבעים ביום- אכילה של מגוון של צבעים של פירות וירקות נותנים לנו פלבנואידים, כמו זה שיש גם בצמח הקנאביס. 
  • הטרפנים השונים נותנים את הריח.הם שמקנים לצמחים יתרונות וסגולות מרפא. 
  • קנבינואידים הם הרכיבים הפעילים שיש בצמח הקנאביס והם אלו שמשפיעים על גופנו. 

כיצד צורכים את הקנאביס הרפואי?

ישנן דרכים רבות לצרוך קנאביס.
ניתן להשתמש בתפרחת הקנאביס באמצעות חימום, אידוי, שאיפה או עישון. אפשר גם להכין מיצוי שמן מהתפרחות של הקנאביס.
קחו בחשבון שיש משמעות שונה לכל אחת מהשיטות.
אנחנו עוזרים למטופל לבחור את דרך הצריכה המתאימה בהתאם לסדר היום שלו, לצרכים שלו, ובהתאם את המוצרים השונים של הקנאביס. הטיפול בקנאביס הוא מאוד אישי ומשתנה ממקרה למקרה וממטופל למטופל. 

כיצד קנאביס רפואי מסייע לחולי פרקינסון?

ישנם סוגים שונים של כאב אצל מאובחני פרקינסון, זה משהו שהוא מאוד אינדיבידואלי. פעמים רבות, מתלווים לכאב גם חרדה והפרעת שינה. זהו סוג של מעגל קסמים שלילי שאינו נגמר. 

באמצעות הקנאביס ניתן לשפר את התופעות הללו: לשפר את התחושה הכללית של החולה, את מצב הרוח שלו, את החיוניות והאופטימיות שלו.
חרדה מושפעת מאוד ממצב הרוח והיא נפוצה בקרב חולי פרקינסון. החרדה מחריפה את הסימפטומים המוטוריים: יש יותר רעד, יותר דיסקינזיה וקושי להירדם. כמובן שגם פה הקנאביס יכול מאוד לעזור.

חשיבות הדיוק במינון הקנאביס הרפואי אצל חולי פרקינסון

ישנה חשיבות רבה לדיוק במינונים של הקנאביס הרפואי אצל חולי פרקינסון. מינון לא מדויק עלול לגרום לירידה קוגניטיבית, בלבול, הזיות, התמכרות ועוד. לכן המינון צריך להיות מאוד מדויק, מותאם אישית וחשוב להתחיל עם מינונים עדינים. וכמובן, לקחת ליווי לאורך התהליך כולו!

מהו התהליך לקבלת הרישיון לקנאביס / גראס רפואי

כאשר חולה פרקינסון רוצה לנסות שימוש בקנאביס רפואי, אנו קודם כל ממליצים להיפגש עם אחות.
האחות מבצעת אבחון מקיף על מנת להתאים את הטיפול למטופל, לאורח החיים שלו, למחלות השונות מהן הוא סובל. הרבה מאוד אנשים עם פרקינסון סובלים גם ממחלות נוספות.
האבחון כולל שיחה עם המטופל, חשיבה משותפת על דרכי הצריכה, ובחירת המוצרים המתאימים לו.
בתום האבחון תוציא האחות מכתב סיכום לרופא המטפל עם ההמלצות שלה, ואז הרופא, בהתאם לשיקול דעת רפואי כמובן, מוציא רישיון ומרשמים. 

ומה שהכי חשוב, חפשו שירות של מעקב וליווי. חשוב מאוד לעקוב אחרי תופעות לוואי ולהתאים את הטיפול באופן דינמי, כיוון שהוא לעיתים משתנה גם ברמה יומיומית או משבוע לשבוע. יש לנו בגוף מערכת אנדוקנבינואידית שמקבלת את הקנאביס בעזרת קולטנים מיוחדים, והגוף משתנה כל הזמן. לכן, קיימת חשיבות רבה למעקב וליווי. 

זכרו, הקנאביס הוא צמח קסום, אבל לא טיפול קסם. לכן חשוב לצרוך אותו עם ליווי צמוד מצד הצוות הרפואי המתמחה בתחום.

שימו לב, אין לראות במאמר זה המלצה רפואית.
בכל עניין, יש להיוועץ עם הרופא המטפל שלך.

צפו בראיון עם דר׳ סיימון ישראלי-קורן והגברת אירית אבישר בנושא קנאביס רפואי ופרקינסון
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות