fbpx

כל מה שכדאי לדעת על פיזיותרפיה שיקומית

פיזיותרפיה שיקומית מסייעת לאדם לחזור לתפקוד מירבי בבית, בעבודה ועם המשפחה. שיקום נוירולוגי, שיקום לאחר ניתוח אורטופדי, חולשה בגיל המבוגר דורשים מטפל מקצועי שיודע בדיוק מה הוא עושה. קיראו כאן כיצד פיזיותרפיה שיקומית תסייע לכם
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מהי פיזיותרפיה שיקומית?

פיזיותרפיה שיקומית היא טיפול אשר מסייע לאדם לחזור לתפקוד שנפגע עקב מגבלות גופניות או מגבלות בתנועה. הטיפול הפיזיותרפי שם לו למטרה לשקם את המטופל ולהחזירו לתפקוד מירבי בבית, בעבודה ובכל מקום אחר. 

טיפול הפיזיותרפיה מתחיל כבר בזמן האשפוז בבית החולים. במקרים אחרים הטיפול ניתן דרך קופת החולים (אשר מספקת מספר מוגבל של טיפולים) או במכון פיזיותרפיה פרטי, שם ניתן לשמור על המשכיות ורצף הטיפול, ללא מגבלה במספר הטיפולים. 

מתי צריך פיזיותרפיה שיקומית?

ישנם מקרים רבים המצריכים טיפול באמצעות פיזיותרפיה שיקומית:

  • שיקום נוירולוגי שיקומי
    אדם לאחר אירוע מוחי, מאובחן פרקינסון, חולה טרשת נפוצה וכד׳ יצטרך פיזיותרפיה שיקומית שתשים אותו במרכז. המטרה היא לשפר את התפקוד היומיומי לרמה המיטבית ביותר עבורו, להחזירו לתפקוד עצמאי ככל הניתן, לשפר את איכות החיים ולעודד אותו.
  • שיקום אורתופדי לאחר ניתוח
    פיזיותרפיה שיקומים מהווה חלק בלתי נפרד מהליך ההחלמה מניתוחים אורתופדיים. כל אורטופד יודע ומבין כי הצלחת הניתוח תלויה מאוד בתהליך השיקום שתעבור אחריו.
    ניתוחים נפוצים הדורשים שיקום פיזיותרפיה הם: ניתוח החלפת ירך, ניתוח החלפת ברך, ניתוח מניסקוס או רצועה צולבת, ניתוח בצוואר, ניתוח גב תחתון ועוד.
    הפיזיותרפיה מסייעת למטופל לחזור לתפקוד מיטבי ולשוב לתנועות מלאות באזור הפגוע.
  • שיקום לאחר אשפוז ממושך שבעקבותיו חולשה וירידה תפקודית
    המטופל יצטרך פיזיותרפיה שיקומית כדי לחזור לתפקוד יומיומי פעיל, כפי שהיה לפני האישפוז. התרגול כולל דברים בסיסיים כגון: הליכה (תוך התאמת אביזר עזר להליכה), עצמאות ביומיום, חזרה לפעילות פנאי, יציאה מהבית וכדומה.
  • שיקום עקב חולשה כללית המלווה את הגיל השלישי
    רקע רפואי עשיר יחד עם שחיקה במפרקים, פעילות גופנית מופחתת וכד׳ מביאים לחולשה כללית בגיל המבוגר. חולשה זו מביאה לירידה בתפקוד היומיומי כגון הליכה, קימה מהמיטה ואפילו רחצה עצמאית. הפיזיותרפיה השיקומית מסייעת לטפל בחיזוק השרירים, במניעת נפילות, בהפרעות תנועה וניידות ומסייעת בשמירה על עצמאות ואיכות החיים. 

כמה טיפולי פיזיותרפיה שיקומית אצטרך?

במצב אידיאלי מומלץ לעשות טיפולי פיזיותרפיה שיקומית בכל יום, בנוסף לתרגול עצמי של המטופל. ברור לנו כי בחלק גדול מן המקרים זה לא מתאפשר, אולם זכרו!
כלל הברזל הוא להתחיל בפיזיותרפיה שיקומית מוקדם ככל הניתן ובאופן אינטנסיבי.

בפועל, רוב המטופלים עושים 1-3 טיפולים בשבוע.
כדי לקצור את הפירות, לראות תוצאות ולקצר את תהליך השיקום, חובה לתרגל באופן עצמאי לפי הנחיות הפיזיותרפיסט. תרגול עצמאי מסייע לחזק את השרירים, לשפר סיבולת, לשפר שיווי משקל ויש לו חלק מהותי בחזרה לתפקוד מיטבי.

אילו טיפולים משלימים את תהליך השיקום שלי?

תהליך השיקום מורכב משילוב של מספר טיפולים, כאשר כל אחד מהם עובד על יכולות וקשיים אחרים. בין הטיפולים הנפוצים בתהליך שיקומי: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, תזונאי/ת, פסיכולוג/ית ועוד. כל אחד מהם מהווה נדבך משמעותי בתהליך השיקום.

מה עדיף, שיקום ביתי או מרכז שיקום?

לרוב, תהליך השיקום מתחיל עוד בבית החולים. כאשר המצב הרפואי דורש זאת, האדם ימשיך את התהליך במרכז שיקום, אולם היעד הוא להגיע לשיקום ביתי. מטופל אשר התחיל את התהליך במרכז שיקום, יעבור לשיקום ביתי כאשר רמת העצמאות שלו מאפשרת זאת, וכמובן כאשר התמיכה בבית מאפשרת. 

יתרונות של מרכז שיקום:

  • ליווי של צוות רפואי 24/7.
  • במרכזי שיקום יש לרוב מכשור שמסייע מאוד בתרגול.
  • הטיפולים מתבצעים על ידי צוות רב מקצועי.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי השיקום האמיתי חייב להתרחש בבית, שם המטופל מתנהל ומתפקד באופן שוטף.
ישנם יתרונות בולטים לשיקום ביתי:

  • על המטופל ללמוד לשבת ולקום מהספה ומהמיטה שלו, להתקלח ולהתלבש, לנוע בין החדרים, ובכלל, להיות עצמאי בבית שלו. תרגול ביתי יביא אותו להישגים הללו.
  • מצב הרוח מושפע מאוד מעצם היותנו במקום שנעים לנו, מקום בו אנחנו מרגישים בנוח. לא סתם אומרים ״אין כמו בבית״… 
  • בסופו של דבר, כל מטרת השיקום היא לשוב הביתה!

לסיכום, פיזיותרפיה שיקומית היא חלק מהותי בהליך שיקום של מטופלים עם מגבלות גופניות ומגבלות תנועה. אנחנו יודעים שזה לא פשוט עבור המטופל ובני המשפחה- זהו מאמץ עצום! אך המאמץ שווה את זה, משום שכאשר מתמידים במפגשים עם הפיזיותרפיסט וכן בתרגולים בבית, השינוי ניכר היטב.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.

כתבות קשורות