fbpx

החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת ברך הוא אחד הניתוחים האורתופדיים הנפוצים ביותר. זהו ניתוח לשיפור איכות החיים. מטרת טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח ברך היא לעזור לך לחזור בהקדם האפשרי לתנועה והליכה, זאת כדי להימנע מסיבוכים ולהאיץ את ההחלמה. 
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
ניתוח החלפת מפרק ברך הוא אחד הניתוחים האורתופדיים הנפוצים ביותר. זהו ניתוח לשיפור איכות החיים ולאו דווקא ניתוח מציל חיים. בקבלת ההחלטה על ביצוע הניתוח, חשוב לקחת בחשבון כי נדרשת תקופת שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך. הברך היא מבנה מורכב של עצמות, סחוס, מניסקוסים, רצועות וגידי שרירים. כל אלו פועלים יחדיו במכניזם ובתזמון מדויק ודואגים לתפקוד אופטימלי של הברך. במרוצת השנים נוצרת שחיקה של הברך המובילה לכאבי ברכיים, להפריע בהליכה, כאבים בעמידה ממושכת וקושי בניהול אורח חיים פעיל. במקרים רבים ניתן לטפל בכאבי ברכיים באמצעות טיפולי פיזיותרפיה בלבד. במקרים אחרים ייתכן שלא יהיה מנוס מניתוח לשיקום הברך השחוקה.

איך להתכונן לניתוח החלפת מפרק ברך:

  • התייעץ עם מספר אורתופדים, תבדוק את שיטות הניתוח השונות ותבחר מנתח שאתה מאמין שהוא בעל הנסיון הרב ביותר ומדוייק עבורך.
  • השאר פעיל גופנית ככל הניתן לפני הניתוח. – התמד בהליכות – חלק את מרחק ההליכה: אם למשל קשה לך לצעוד מרחקים ארוכים, פצל את ההליכה לחלקים. – התאמן על אופני כושר: התנועה הסיבובית של אופני כושר, אפילו ללא התנגדות יכולה לשפר את טווח התנועה בברך, לחזק את השרירים ובכך להפחית כאבים. – במידה וכאבי הברך משמעותיים ומגבילים אותך בהליכות, מומלץ להעזר במקל או בקב הליכה.
  • בחר פיזיותרפיסט שיכין אותך לניתוח: פיזיותרפיסט שיעזור לך לחזק את השרירים, לשפר סיבולת לב ריאה, שילמד אותך כיצד ללכת עם קביים או הליכון, להתאים את הבית מראש מבחינת בטיחות.
  • הצטייד מראש בהליכון או קביים  כדי שהפיזיותרפיסט שלך יוכל להתאים לך את הגובה הנכון למען בטיחותך.
  • תאם מראש טיפול פיזיותרפיה עד הבית ליום שאחרי השחרור מבית החולים, כדי שפיזיותרפיסט ילווה אותך בצעדים הראשונים בבית
  • הכן את בני המשפחה לתמיכה וליווי שתרצה
הגיע הרגע לעבור את הניתוח, התכוננת ככל הניתן. עכשיו מתחיל השיקום האמיתי! עוד רגע תשכב על מיטת המנתחים וכמה שעות אחר כך כבר תעשה את הצעדים הראשונים עם הברך החדשה שלך.

מתי מתחילים טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

מטרת טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח ברך היא לעזור לך לחזור בהקדם האפשרי לתנועה והליכה, זאת כדי להימנע מסיבוכים ולהאיץ את ההחלמה. מאחר וחשוב להתחיל טיפולי פיזיותרפיה אינטנסיביים מיד לאחר ניתוח החלפת ברך, תפגוש את הפיזיותרפיסט כבר בבית החולים להדרכה ותרגול ראשוני. בבית החולים תקבל מהפיזיותרפיסט תרגילים ליישור וכיפוף הברך, תרגילים לחיזוק השרירים, ותתחיל לצעוד צעדים ראשונים לאחר ניתוח החלפת ברך עם הליכון או קביים. לרוב, תתרגל גם עליית וירידת מדרגות עם קביים. ברגע שתקבל תאריך שחרור מדוייק מבית החולים, חשוב כבר לפנות ולקבוע טיפול פיזיותרפיה אצלך בבית ליום שלמחרת השחרור.  מכתב השחרור שלך יציין את הפרוטוקול השיקומי של האורטופד שלך ועל פיו תתאמן. לרוב הפרוטוקול סטנדרטי ועדיין חשבו לפיזיותרפיסט שלך לקבל דגשים של האורטופד המנתח. עם השחרור לביתך לאחר הניתוח, יתכן ותזדקק לשלושה עד חמישה טיפולי פיזיותרפיה בשבוע. בהמשך הם יופחתו לפעמיים בשבוע, ועם ההתקדמות בתהליך השיקום הם ירדו לטיפול בודד אחת לשבוע-שבועיים, עד שתרגיש שחזרת להיות עצמאי והגעת ליעדים שהצבת לעצמך.

כמה זמן נמשך תהליך החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

תהליך השיקום אורך לרוב בין חודשיים לשלושה חודשים. כמובן שמשך ההחלמה משתנה מאדם לאדם בהתאם למצבו הגופני טרם הניתוח, מורכבות הניתוח, חלילה סיבוכים במהלך הניתוח או האשפוז כגון זיהום,

מה עושים בטיפול פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

בהתחלה המטרה היא ללמוד מחדש תנועות בסיסיות – איך לדרוך על הרגל, להיכנס למיטה, הליכה עם קביים או הליכון. בהדרגה תתקדם להליכה עם קב אחד, הליכה ללא קביים, הליכה בבית ובחוץ. הגוף צריך ללמוד מחדש איך ללכת, אחרי שבמשך שנים התרגל להליכה עקומה בגלל הכאבים בירך. לכן חשוב שההתקדמות תהייה הדרגתית ומותאמת אישית ליכולות שלך. לאחר שיפור ההליכה, השיקום יכלול גם שיפור תפקודים גבוהים, כמו חזרה לפעילות גופנית, משחק עם הנכדים, טיולים. בעצם – היכולת לחיות חיים פעילים בעלי תנועה חופשית. לצורך זה הפיזיותרפיסט יבנה עבורך תכנית אימונים אישית הכוללת תרגילים רפואיים, כדי לשפר סיבולת לב-ריאה, לחזק את השרירים ולהגדיל את טווחי התנועה. בנוסף, טיפולי הפיזיותרפיה יפעלו להפחית את הכאבים שנוצרו בגוף, בגלל ההחלמה מהניתוח וגם בשל תחילת השיקום והפעלת הגוף בצורה חדשה. לשם כך יכול להשתמש הפיזיותרפיסט בטכניקות של טיפול מנואלי, קינזיוטייפינג, דיקור מערבי, עיסוי רפואי ועוד.

איך מגדירים שהשיקום לאחר החלפת ברך הצליח?

שיקום ברך מוצלח הוא כאשר טווח התנועה בברך הוא מלא. זאת אומרת. שניתן ליישר את הברך לחלוטין, כיפוף הברך הוא כ 100מעלות לפחות (100 מעלות כיפוף כבר מספיקות לתפקוד רגיל כמו עליית מדרגות, קימה מכיסא וכד׳). בנוסף, הגדרת ההצלחה היא שלך ותחושת המסוגלות שלך לתפקד ביומיום באופן מלא ולעיתים אף טוב יותר מהתקופה הקודמת לניתוח.

איך לקצר את תהליך החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

  • פיזיותרפיסט מדוייק!
  • אחריות אישית
  • תרגול עצמי וקבוע
עכשיו כשהבנת כמה חשוב תהליך השיקום, איך מוצאים מטפל מתאים לפיזיותרפיה אחרי ניתוח ברך? תהליך השיקום הוא ארוך ואינטנסיבי. מסיבה זו מטופלים רבים בוחרים להוסיף פיזיותרפיסט פרטי כדי לתגבר את הטיפולים הניתנים בקופת החולים, למקסם את תהליך השיקום ולהשיג שיפור מיטבי במצבם. תהליך השיקום אורך לרוב בין חודשיים לשלושה חודשים. הזמן שלך יקר, ולכן חשוב למצוא את הפיזיותרפיסט המדוייק – בעל ניסיון רלוונטי, הכשרות מתאימות, וכמובן מטפל שיוכל להגיע אליך הביתה. הפיזיותרפיסט צריך להיות זמין לך לאורך כל תקופת השיקום כדי ליצור רצף טיפולי מתאים, ובמידה והוא לא יכול להגיע, חשוב לוודא שמטפל אחר יחליף אותו. בנוסף, וודא כי יש לך למי לפנות במידה ואתה לא מתחבר למטפל, שהרי הוא מגיע אליך הביתה וחשוב שתחוש איתו בנוח. לכן כדאי למצוא מותג פיזיותרפיה שיוכל לספק לך מעטפת טיפולית מלאה, כדי שתוכל לעבור את תהליך השיקום בראש שקט. אנו ממליצים על קבוצת פיזיוגרופ, המעסיקה פיזיותרפיסטים מובילים, ומבטיחה לך תהליך שיקום רציף בלי דאגות. לבדיקת התאמה ניתן להתייעץ עם פיזיוגרופ בטלפון 058-5810058. לסיכום, תהליך השיקום הוא חלק בלתי נפרד מההליך הניתוחי ואין לוותר עליו. חזרה לתפקוד מלא ומיטבי תתאפשר רק בשילוב טיפולי פיזיותרפיה ותרגול יומיומי. זהו תהליך ארוך וחשוב שתקדיש לו את כל הזמן והמאמצים, כדי שתוכל לחזור לתפקוד יומיומי מלא, ואפילו להגיע ליכולות גופניות שלא דמיינת בטרם הניתוח.
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.

כתבות קשורות