fbpx

ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי: הטיפול השיקומי בפגיעה מוחית

אירוע מוחי דורש שיקום אינטנסיבי ועוטף. לרוב נדרשים טיפולי ריפוי בעיסוק לשיקום מוטורי של כף היד, שיקום קוגניטיבי לקשב ולזיכרון והגדלת טווחי תנועה. קראו כאן כדי ללמוד על המעלות הנפלאות של ריפוי בעיסוק לשיקום לאחר אירוע מוחי
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

איך ריפוי בעיסוק יכול לסייע בשיקום לאחר אירוע מוחי?

ההשפעות של פגיעות מוחיות הן לרוב ארוכות טווח, ויש להן השפעה משמעותית על איכות החיים. אחת הפגיעות הקשות יותר היא האירוע המוחי – מצב בו חלה הפרעה בזרימת הדם למוח משתי סיבות עיקריות: חסימת כלי דם או דימום. אירוע מוחי יכול לגרום להפרעות נרחבות בתפקודים שונים, כולל פעולות בסיסיות ביותר. מיקום הפגיעה משפיע רבות על אופי ההפרעה. לדוגמה, כאשר הפגיעה היא באזור המוטורי במוח הפגיעה תתבטא ביכולת הזזת הגוף, עד כדי נכות מסוימת. פגיעה באזור האחראי על ראייה עלולה לגרום לעיוורון.
היקף הפגיעה מושפע ממשך הזמן בו הדם לא הגיע לאזור הרלוונטי במוח.


למה חשוב לגשת לטיפול של ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי?

לרוב אירוע מוחי טומן בחובו פגיעות דיי קשות, אך למרבה המזל המוח האנושי הוא איבר גמיש – הנזקים אינם קבועים ואפשר לשפר אותם ואף לרפא חלק מהם. אחת מדרכי הטיפול האפקטיביות ביותר היא ריפוי בעיסוק. ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי מביא עימו יתרונות רבים שמסייעים לאנשים בהתמודדות עם הפגיעה הקשה הזו. במקרה של אירוע מוחי, חזרה רפטטיבית ועקבית על פעולות קוגניטיביות, מחשבתיות ופיזיות, תשקם את הפגיעה המוחית ותוביל להקלה. כאשר התהליך נעשה באווירה הנכונה, עם אנשי מקצוע מנוסים, אפשר אט אט להחזיר אזורים שלמים בגוף, או אלמנטים קוגניטיביים למצב בו היו טרם האירוע. כמו כן, ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי מסייע בהתמודדות הנפשית – שכן תעסוקה היא טובה לנפש וידועה כמשפרת איכות חיים.

אירוע מוחי: מהם סוגי הטיפול בריפוי בעיסוק?

יש מגוון רחב של סוגי טיפולים בתחום ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי, הכוללים טיפולים כגון: אימון קוגניטיבי בנושא זיכרון וקשב, אימונים מוטוריים ספציפיים של הגפה העליונה, מוטוריקה עדינה והגדלת טווח התנועה ביד ובזרוע, הקניית טכניקות פיצוי בעזרת אביזרים שונים לתפקוד עם יד אחת או יד חלשה, אימוני מטלות יומיומיות ועוד. כל הטיפולים מתבצעים בהתאמה אישית לצרכי המטופל תוך התאמת הסביבה למניעת פציעות ונפילות. מדובר בטיפולים שיקומיים שמטרתם להעניק לאדם שלקה באירוע מוחי את היכולות המירביות. לכל פגיעה מוחית יש את סוג הטיפול המיטבי עבורה, כאשר צריך להתאים את הטיפול באופן אינדיבידואלי לכל מטופל בהתאם למטרותיו ויכולותיו. 

שלבי הטיפול של ריפוי בעיסוק לאירוע מוחי

ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי מתחיל עם אבחון ראשוני ובדיקה של המטופל. כל פגיעה נמדדת על פי פרמטרים של חומרת הפגיעה והיסטוריה רפואית. כמובן שייבחן אופן התפקוד היומיומי. לאחר שלב האבחון הראשוני – יתבצע תשאול של המטופל לגבי הדרך בה הוא רוצה שהטיפול יתבצע.

לאחר מכן, יש לפתח אסטרטגיה טיפולית ברורה שתכלול גרף מעקב והתקדמות, וזאת על מנת לבצע בקרה לתהליך הטיפולי ולוודא את התקדמות המטופל. בהמשך, יש להעלות את דרגת הקושי של התרגילים ואת האינטנסיביות שלהם, עד למצב בו התפקוד חוזר לרמה האופטימלית. באירועים מוחיים, גם המעקב לאחר הטיפול חשוב והוא נועד לבדוק האם יש האטה או החמרה בתפקוד לאחר סיום הטיפול, והאם כדאי לחדש אותו כדי לשמר את המצב הקיים.


מהי החשיבות של התרגול בבית?

במסגרת התהליך של ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי, החשיבות של תרגול בבית היא עצומה. כאמור, רק רפטטיביות (חזרתיות) אינטנסיבית שמלמדת ומרגילה את הגוף בפעולות מסוימות – תביא להקלה ולשיפור במצב. זה נכון גם בתחום הפיזי וגם בתחום הקוגניטיבי, כאשר המוח צריך להתאמן על מנת להשתפר ולעזור לגוף לתפקד כהלכה. במסגרת ריפוי בעיסוק, חשוב מאוד לבצע תרגול יומיומי בבית. לרוב גם בני המשפחה או המטפל ילמדו יחד את התרגילים כדי שיוכלו ליישם אותם במהלך היום. בזכות תרגול קבוע בבית – אפשר בהחלט לקצר את תהליך השיקום ולהביא לשיפור בתפקוד היומיומי ובעצמאות.

שיפור בתפקוד היד והגפה העליונה לאחר אירוע מוחי:

למפגש הראשון צריך להכין דו"ח רפואי עדכני, דו"חות עדכניים על בדיקות שנעשו לאחר האירוע, ואף סיכומים של תהליכי השיקום הקודמים. כך יהיה ניתן להעריך בצורה מדויקת עד כמה שניתן את מצבו של המטופל, את הצרכים שלו, ולגבש לו תוכנית עבודה אישית שתניב פירות בצורה מהירה. ההתמודדות עם אירוע מוחי מאתגרת ודורשת התמדה ועשייה רבה. בזכות טיפולי ריפוי בעיסוק, ניתן למצות את תהליך השיקום ולהביא לעצמאות מירבית ביומיום. 

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות