fbpx

מגבלות מוטוריות בעקבות שבץ מוחי

שבץ מוחי, המתרחש כאשר זרימת הדם למוח מופרעת, מוביל לעיתים קרובות לליקויים פיזיים שונים, כולל ליקויים מוטוריים. הבנת המנגנונים מאחורי הירידה במוטוריקה לאחר שבץ מוחי ויישום אסטרטגיות יעילות לניהול ושיפור מיומנויות מוטוריות חיוניים בתהליך השיקום. מיומנויות מוטוריות הן מרכיב חיוני בתנועה ובביצועים של בני האדם, וכוללים מגוון רחב של יכולות הכרוכות בתיאום של שרירים ועצבים כדי לבצע משימות ביעילות.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מגבלות מוטוריות בעקבות שבץ מוחי הן שכיחות ויכולות להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של האדם, בשל פגיעה בעצמאותו ויכולתו לבצע פעולות בחיי היומיום.
שבץ מוחי, המתרחש כאשר זרימת הדם למוח מופרעת, מוביל לעיתים קרובות לליקויים פיזיים שונים, כולל ליקויים מוטוריים. הבנת המנגנונים מאחורי הירידה במוטוריקה לאחר שבץ מוחי ויישום אסטרטגיות יעילות לניהול ושיפור מיומנויות מוטוריות חיוניים בתהליך השיקום. 

קצת על מוטוריקה וסוגיה

מיומנויות מוטוריות הן מרכיב חיוני בתנועה ובביצועים של בני האדם, וכוללים מגוון רחב של יכולות הכרוכות בתיאום של שרירים ועצבים כדי לבצע משימות ביעילות.
ניתן לחלק את המיומנויות הללו לשני סוגים עיקריים: 

  • מוטוריקה גסה – מתייחסת ליכולות הכרוכות בשימוש בקבוצות שרירים גדולות לביצוע תנועות מתואמות. למוטוריקה גסה תפקיד משמעותי בפעילויות יומיומיות, ביצועי ספורט ועיסוקים פנאי. מיומנויות אלו חיוניות לפעילויות הדורשות כוח, קואורדינציה ושיווי משקל.
    למשל: הליכה וריצה, קפיצה, זריקה ותפיסה, טיפוס.
  • מוטוריקה עדינה – מיומנויות מוטוריות עדינות הכוללות תיאום של קבוצות שרירים קטנות לביצוע תנועות מדויקות ומיומנות. מוטוריקה עדינה חיונית למשימות הדורשות תיאום עין-יד מורכבים, משימות הדורשות דיוק, כגון: לבוש, טיפוח, כתיבה וציור, הקלדה ושימוש בעכבר, כפתור כפתורים ורכיסת רוכסן בישול ועיסוק במלאכת יד. 

מדוע נוצרת ירידה במוטוריקה לאחר שבץ מוחי?

מיומנויות מוטוריות כוללות מגוון של תנועות ופעולות, הכוללות תיאום של שרירים ועצבים לביצוע משימות ביעילות. בעקבות שבץ מוחי עלולה להתרחש ירידה מוטורית בשל הנזק שנגרם למוח, במיוחד באזורים האחראים על שליטה מוטורית וקואורדינציה.
הפסקת זרימת הדם במהלך שבץ גורמת למניעת חמצן וחומרים מזינים לתאי המוח, מה שמוביל לתפקוד לקוי או למוות שלהם. נזק זה משבש את יכולתו של המוח לשלוח אותות לשרירים, ומשפיע על בקרת התנועה והקואורדינציה.

הפגיעה במוטוריקה ובקואורדינציה לאחר שבץ מוחי יכולה להיות נרחבת. בנוסף לפגיעה הישירה ברקמת המוח, גורמים נוספים כגון: חולשת שרירים, ספסטיות וחסרים תחושתיים, יכולים לתרום למגבלות מוטוריות. בנוסף, גורמים פסיכולוגיים, כמו דיכאון לאחר שבץ מוחי וחוסר מוטיבציה, עשויים גם הם להפריע למאמצי השיקום, ולהחמיר את הירידה המוטורית.

איך מתבטאת ירידה מוטורית לאחר שבץ מוחי

ירידה מוטורית לאחר שבץ מוחי יכולה להתבטא בדרכים שונות, בהתאם למיקום וחומרת הפגיעה המוחית. מגבלות מוטוריות נפוצות כוללות:

  1. חולשת שרירים– בעיה נפוצה לאחר שבץ מוחי, מה שמקשה על אנשים ליצור ולשמור על כוח שרירים הנדרש לתנועה.
  2. ספסטיות- טונוס שרירים מוגבר והתכווצויות שרירים לא רצוניות עלולים להוביל לנוקשות וקושי בשליטה בתנועות.
  3. בעיות קואורדינציה- פגיעה בקואורדינציה עלולה לגרום לקשיים בתנועות מדויקות ובמוטוריקה עדינה.
  4. בעיות שיווי משקל וניידות.
  5. מגבלות פונקציונליות- פעילויות יומיומיות כמו הלבשה, אכילה וטיפוח עלולות להפוך למאתגרות עקב ליקויים מוטוריים.

כיצד ניתן להאט או למנוע ירידה מוטורית לאחר שבץ מוחי?

קודם כל התחילו את השיקום בהקדם האפשרי מבחינה רפואית לאחר אירוע מוחי כדי למקסם את פוטנציאל ההחלמה! התערבות מוקדמת עם פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי בדיבור יכולה לסייע במניעת חולשת שרירים, התכווצויות וסיבוכים אחרים שעלולים לתרום לירידה מוטורית.

ישנן מספר גישות יעילות לקידום התאוששות ולמזעור ירידה מוטורית לאחר אירוע מוחי:

  1. פיזיותרפיה– בניית תוכנית פיזיותרפיה מובנית, המותאמת באופן אישי למטופל, משמעותית מאוד בהתמודדות לאחר אירוע מוחי. תוכנית כזו תתמקד בכוח, גמישות, שיווי משקל וקואורדינציה כדי לשפר את התפקוד המוטורי ולמנוע ירידה נוספת.
  2. ריפוי בעיסוק– מסייע מאוד לנפגעי שבץ מוחי ללמוד מחדש מיומנויות ומשימות מחיי היומיום, תוך קידום עצמאות ויכולות תפקודיות. הטיפול יכלול אסטרטגיות הסתגלות, המלצות ציוד ושינויים סביבתיים לתמיכה בפיתוח ותחזוקה של מיומנויות מוטוריות.
  3. שימוש באביזרי עזר וטכנולוגיה מתקדמת– יסייעו לפצות על ליקויים מוטוריים ולהקל על עצמאות. למשל: עזרי הליכה, עזרי הלבשה וכלים לשיפור התקשורת (למשל: תוכנה מותאמת לנייד).
  4. תוכניות אימונים ביתיות– תרגול בבית חשוב מאוד לאפקטיביות הטיפולים. פעילות גופנית ותרגול תנועה קבועים, כפי שיקבעו על ידי אנשי המקצוע, יכולים לסייע במניעת ניוון שרירים, נוקשות ואובדן קואורדינציה.
    מוזמנים לערוץ היוטיוב שלנו הכולל שלל תרגילים לבית.
  5. שמירה על אורח חיים בריא– פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ומנוחה מספקת, שמירה על משקל תקין, הימנעות מעישון, כל אלה יכולים לסייע בהתמודדות עם ירידה מוטורית לאחר אירוע מוחי.
  6. תמיכה פסיכולוגית– גורמים רגשיים ופסיכולוגיים עשויים להשפיע על מאמצי ההתאוששות והשיקום. היעזרו באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי להתמודד עם דיכאון, חרדה או מוטיבציה ירודה לאחר שבץ מוחי שעלולים להפריע להתקדמות בהחלמה מוטורית.
  7. מעקב שוטף אחר מצבכם– הקפידו על מעקב שוטף של התפקוד המוטורי והתאמת תוכניות הטיפול לפי הצורך. בדיקות, הערכות ומפגשי טיפול קבועים יכולים לעזור לעקוב אחר ההתקדמות, להתמודד עם אתגרים ולייעל את התוצאות בשיקום מוטורי.


באמצעות טיפול ושיקום מקיף ורב תחומי אנשים יכולים להאט או למנוע ירידה מוטורית לאחר שבץ מוחי, לקדם את החלמתם ולשוב לתפקוד מירבי בחיי היומיום.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות