fbpx

הטיפים שיצילו אתכם אחרי אירוע מוחי

אירוע מוחי עלול לטלטל את מרקם החיים של משפחה שלמה והסובבים אותנו. מתי נכון להתחיל בשיקום אינטנסיבי לאחר איוע מוחי? האם ניתן לתרגל עם בני משפחה או רק עם אנשי מקצוע? מה תפקיד המשפחה בשיקום? האם תמיד ניתן להבחין בשיפור ניכר? האם נכון להתעקש על שיקום בבית או במרכז שיקום? על כל השאלות האלו ועוד אנחנו עונים כאן במאמר
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מה קורה כאשר בן משפחה עובר אירוע מוחי? זהו אירוע חד שיכול לטלטל את עולמם של כל המשפחה. אי אפשר להסביר מה זה שיקום למי שלא פגש אדם שעבר אירוע מוחי. שיקום נוירולוגי הוא מסע שלא נגמר – וכדאי שתעברו אותו בידיים טובות. 

היום נדבר על תהליך השיקום אחרי אירוע מוחי. נעסוק בשלבים הראשונים לאחר האירוע, וניתן טיפים שיקדמו משמעותית את תהליך השיקום. כל מי שעבר אירוע מוחי, דימום מוחי, דלקת קרום המוח וכדומה, צריך לקחת בחשבון שזה לא תהליך מהיר. ההבנה הזו משמעותית מאוד לתהליך – שיקום דורש כוחות נפש, עבודה והתמדה

1. חשוב להתחיל בטיפול כמה שיותר מהר

לפי כל המחקרים, צריך להתחיל את השיקום באופן מיידי. נועה בן שטרית, מנכ"לית פיזיוגרופ, מספרת "כשעבדתי בהולנד, התחלנו שיקום יום אחרי אירוע מוחי. אם המטופל היה מאוזן עם התרופות, וללא חשש מנזקים גדולים יותר, היינו מקבלים הנחיה מהנוירולוג מיד להתחיל בטיפולים. כמה שיותר מהר לשבת, לעבור לכיסא. תמיד החשיבה היא על מה כן אפשר לעשות". 

2. לבקש הדרכה לתרגול

אין אפשרות להביא פיזיותרפיסט פרטי לבתי החולים או למוסדות שיקום. לכן כדאי לפנות למחלקת הפיזיותרפיה במקום ולבקש ללמוד תרגילים לתרגול עם בן המשפחה המאושפז, כדי שתוכלו לתרגל יחד – אפילו שני תרגילים פשוטים, שתי תנועות, כל יום עוד קצת. תבקשו לצלם את התרגילים ותעבירו אותם בוואטסאפ המשפחתי – כך שכל בן משפחה שמגיע יוכל לעזור בתרגול. עדיף לתרגל 20 חזרות ביום למשך דקה-שתיים מאשר לעייף את המטופל עם תרגול ארוך. כל כמה ימים אפשר לדבר שוב עם הפיזיותרפיסט וללמוד תרגילים חדשים.

הפיזיותרפיסט במקום יודע להתייחס לרקע הרפואי של המטופל, להתוויות המותרות ואסורות וידע להתאים את התרגילים המתאימים. לפיזיותרפיסט חיצוני אסור להגיע – הוא לא מכיר טוב את התיק הרפואי והתוויות הנגד. בנוסף, הוא מסתכן גם בשלילת רישיון.

3. תרגלו גם אם בן המשפחה מרותק למיטה

התרגול מסייע לשחרור הגוף והנעתו. אפילו אם האדם שוכב במיטה ללא יכולת תזוזה ועיניו עצומות – חשוב לעשות את התנועות עבורו, כדי לשחרר קצת את הגוף. ישיבה או שכיבה קבועים לזמן ממושך מוסיפים כאבים ויכולים ליצור כיווצים בשרירים וברקמות שיפגעו בהמשך בתהליך השיקום.  

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

4. תמיכה נפשית מצד המשפחה והחברים 

חשוב שלצד המטופל ישהה תמיד בן משפחה או חבר קרוב, שיעניק תמיכה ויוכל לעזור, כך שהמטופל ידע שיש לו על מי לסמוך. כדאי גם להימנע ממספר מבקרים גדול שילחיצו את המטופל.

5. לעודד לעצמאות

כל דבר שסבתא מסוגלת לעשות בעצמה – תנו לה לעשות, שתהיה פעילה ככל האפשר. זה חשוב מאוד לתמוך ולאתגר – "סבתא בואי קחי לבד את הכוס ותשתי, אני פה לידך אם תצטרכי עזרה". גם אם נשפך, לא נורא. תנו לה את המפית, שתוכל לנגב בעצמה, להרגיש את הפנים. כל פעולה כזו מקרבת לעצמאות.

6. כשמתלבשים כמו שצריך, מרגישים כמו שצריך

כדאי להלביש בבגדים רגילים, לא בבגדי בית חולים – כדי לא להישאר בתפקיד חולה. פגיעה כזו היא הלם טוטאלי, והמטרה היא להחזיר את הכבוד, את האנושיות. זה הדבר הנפלא שאתם יכולים לעשות עבורם. לכן תביאו לסבא בגדים מכופתרים, עזרו לו להתגלח. תנו לסבתא קצת להתאפר, לסדר את השיער, שירגישו שוב כמו בני אדם.

7. משפחה היא לא צוות סיעוד

התפקיד שלכם היא להיות שם בשביל שיחה, חיבוק, תרגול – לא בשביל לקחת לשירותים. הליכים רפואיים והיגיינה כמו שירותים ומקלחת – את זה תשאירו לצוות הרפואי. זה חשוב גם כדי לשמור עליכם, כדי שלא תאבדו את התפקיד כבן זוג, בת או נכד.

8. מרכז שיקום רב מקצועי

המטרה היא לצאת מבית החולים במהירות האפשרית, במצב הטוב ביותר אחרי שתרגלתם ועבדתם, ולהגיע למרכז שיקום רב מקצועי. שם תמצאו צוות רב תחומי – רופאי שיקום, פיזיותרפיסטים, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, תזונה, עובדת סוציאלית שתסייע עם הזכאויות, שירות פסיכולוגי לתמיכה בבני המשפחה.

קחו בחשבון שכל הטיפולים יחד לוקחים כ-3-4 שעות ביום. מה עושים בשאר הזמן? גם כאן חשוב לפנות לפיזיותרפיסטים כדי לדעת מה לתרגל יחד עם המטופל.

9. זמן הוא גורם מכריע

את השינויים המשמעותיים רואים אחרי 3 חודשים, ואז אחרי חצי שנה ושנה. לשלושת החודשים הראשונים יש חשיבות קריטית להמשך השיקום. גם שנים אחרי אירוע מוחי אפשר לשפר את איכות החיים – אבל ככל שתשקיעו יותר ריכוז ועבודה בחצי השנה הראשונה יהיה לכם יותר קל בהמשך הדרך.

10.שיקום ביתי 

עם כל היתרונות של מרכז שיקום, כמובן שאין כמו בבית. זו הסביבה הטבעית, המשפחה, הערך העצמי. אנחנו תומכים מאוד בשיקום ביתי. יש לנו פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק מצוינים לטיפול בבית. בקרוב מאוד יצטרפו מקצועות נוספים כדי שנוכל להציע את כל מה שמציעים במרכז שיקום – אצלכם בבית.

11. לרתום את המטפל בבית לשיקום 

אם יש בבית עובד זר או בן משפחה, הם יכולים לתרגל יחד עם המטופל איך להסתדר בבית: איך לצאת בלילה מהמיטה וללכת לשירותים, איך להתקלח ועוד.

12. להיערך לשחרור הביתה בצורה בטוחה ועצמאית

לפני השחרור הביתה, חשוב לדעת איזה אביזרי עזר אתם צריכים להתקין, כמו כסא גלגלים מותאם, מאחזים בחדר השירותים או במקלחת, מאחז ליד המיטה. אתם אמורים לקבל את היעוץ הזה במרכז השיקום. אם זה לא קרה, חשוב מאוד לקבוע טיפול ראשון עם פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק כדי לערוך סקירה בבית, לוודא שהוא בטוח ושמונעים ככל הניתן סכנות נפילה. מעבר לזה, האביזרים נועדו לאפשר למטופל להתנהל בבית בצורה עצמאית כדי שיצטרך כמה שפחות עזרה.

13. מטרות תפקודיות

המטרה היא להתאים את השיקום למטרות התפקודיות של המטופל, דברים שחשובים לו  – כמו ספורט, שימוש במחשב, בישול, למצוא את הדרך לעשות מה שאוהבים למרות המגבלות החדשות. 

14. עצמאות

רלוונטי לכולם, אך בעיקר לאדם שהיה מאוד דומיננטי ויהיה לו קשה פתאום להיות תלוי באחרים. כדאי להדגיש את כל הדברים שהוא כן יכול לעשות בעצמו. למשל, לקבוע את הזמן שלו ולנהל יומן – בו יכנסו כל הטיפולים השונים, זמן לקריאת עיתון, זמן לנכדים.

15. אסטרטגיות לפיצוי

ברור שאי אפשר לבטל את הנזק שגרם האירוע המוחי – נזק לרקמות המוח שאינו ניתן לתיקון. בשיקום אנחנו מציעים אסטרטגיות לפיצוי, ולחיזוק הדברים הקיימים, כדי להגיע למצב מיטבי בנסיבות החדשות.

16. לא להשוות לימים שלפני האירוע ולהעצים הישגים

אנשים אומרים "אני לא מה שהייתי", וזה לא הוגן – כלפיכם, כלפי המשפחה שלכם, כלפי ההתקדמות שהשגתם. המטרה היא תמיד להראות כמה התקדמתם מאז האירוע. זה קריטי להמשך השיקום. ולבני המשפחה – למילים שלכם יש כוח. תמיד תעצימו את אבא או אמא, ואל תסתכלו על העבר. חשוב לשים לב להתקדמות, "בהתחלה לא יכולת בכלל לקום מהמיטה, ותראי אותך עכשיו, משחקת עם הנכדים".

17. אמונה והתמדה

אנחנו מאמינים במטופלים שלנו ותמיד בודקים איתם מה כן הם יכולים להשיג. עם עבודה קשה, אמונה והתמדה אפשר להתקדם המון! 

מה אנחנו בפיזיוגרופ מציעים?

  • טיפול פרטי בבית הלקוח 
  • שיקום רב מקצועי בבית
  • קשר עם הרופאים וכל המטפלים
  • העצמה של המטופל ובני המשפחה
  • מראים למשפחה או לעובד זר איך לעזור ולאתגר את המטופל
  • שומרים על בטיחות המטופל
  • הפיזיותרפיסטים שלנו בעלי ניסיון נרחב במרפאות גדולות ומרכזי שיקום, והכשרות רלוונטיות. הם נמצאים תחת פיקוח מתמיד.
  • אנחנו נמצאים איתכם בקשר מתמיד כדי לוודא את שביעות הרצון מהטיפול

מוזמנים תמיד להתקשר אלינו לייעוץ והכוונה – 058-5810058

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות