fbpx

כאבים במחלת פרקינסון

ישנם סוגי כאב שונים המלווים חולי פרקינסון. חלקם ייחודיים לפרקינסון, חלקם משותפים לכלל האוכלוסיה אבל עלולים להיות חמורים יותר בקרב מאובחני פרקינסון. קראו מהם סוגי הכאבים הנפוצים וכיצד ניתן לטפל בהם
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

כאבים במחלת פרקינסון מאופיינים בסימפטומים מוטוריים כגון רעד וסימפטומים לא מוטוריים כגון הפרעות תחושה. חלק מהפרעות התחושה הוא כאב. 

כאב הוא פעמים רבות סימפטום שפחות מתייחסים אליו במחלת הפרקינסון, אף על פי שהוא נפוץ ביותר בקרב מאובחני פרקינסון. מחקרים מראים כי 40-70% ממאובחני הפרקינסון מדווחים על כאב כזה או אחר. 

פעמים רבות קשה להבדיל האם מקור הכאב הוא מפרקינסון או ממקור אחר. 

כאב כרוני הוא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסיה הכללית, ומאובחני פרקינסון אינם מוגנים מפני הסטטיסטיקות של הציבור הרחב. יחד עם זאת, ישנם מרכיבים של מחלת הפרקינסון שיכולים להשפיע לרעה על כאב. בנוסף, ישנם סוגי כאב ייחודיים למחלת הפרקינסון

תסמיני כאב של מחלת הפרקינסון

כאב יכול להיות סימן מקדים למחלת הפרקינסון. למשל, אדם שמתלונן על כאבי כתף ויאובחן עם בעיה אורטופדית בכתף כמו כתף קפואה, ולאחר מכן יפתח רעד במנוחה באותה הזרוע.

הכתף הכאובה לאו דווקא אובחנה נכון כ״כתף קפואה״ אלא הכאב הוא השלכה של ריגידיות ונוקשות כחלק ממחלת הפרקינסון. 

ברור שלרוב ״כתף קפואה״ היא פשוט ״כתף קפואה״, רק חשוב לשים לב להגיע לטיפול אצל פיזיותרפיסט מנוסה בעל ידע רחב שידע לשים לב לסימני אזהרה אחרים בגוף האדם.

במידה ואובחנת עם פרקינסון, ואתה חווה כאב כלשהו, יש ליידע על כך את הרופא המטפל. 

הכאב יכול להיות קשור למחלת הפרקינסון ויכול גם לנבוע ממקור אורטופדי למשל כמו ארטריטיס, שחיקת סחוס, קרע בכתף או בעיה בעמוד השדרה. 

חשוב לחקור ולהבין את מקור הכאב ואת השפעת הגורמים השונים על החמרת הכאב כדי להגיע לפיתרון ולהקלה המשמעותית ביותר בכאב.

סוגי כאב במחלת הפרקינסון

כאב במחלת הפרקינסון מסווג למספר קטגוריות:

  • כאב מוסקלו-סקלטלי (בעיות במערכת שריר-שלד) שבו מקור הכאב הוא שרירים, עצמות ומפרקים.
  • כאב דיסטוני בעקבות כיווצים בלתי רצוניים
  • כאב רדיקולרי או עצבי הנובע מלחץ על עצב
  • כאב נוירופטי מרכזי הנובע ממערכת העצבים המרכזית במח
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

כאב מוסקלוסקלטלי

לקטגוריה זו שייכים כאבי נפוצים בקרב האוכלוסיה במערכת השריר-שלד כגון, דלקת מפרקים, כאבי שרירים. כאבים אלה אינם נובעים ישירות מהמחלה אבל הם יכולים להחמיר בעקבותיה. למשל, ריגידיות (קשיון) או נוקשות שהם סימפטום מוטורי מרכזי במחלת הפרקינסון, עלולים להחמיר את הכאבים.
ניתן להבין מדוע ״הליכה פרקינסונית״ כאשר הגוף נוטה לאחד הצדדים עלולה להפעיל עומס על מפרקים מסוימים ועל הגב ולהגביר את הכאב.

מאובחני פרקינסון רבים מדווחים על כאבי גב תחתון. כאבי גב נפוצים מאוד בקרב האוכלוסיה ולכן קשה לשייך אותם ישירות למחלת הפרקינסון. יחד עם זאת, ברור שכאשר היציבה כפופה יותר, העומס על חוליות הגב גדל והשרירים עובדים בצורה פחות אפקטיבית ובכך הכאב מחמיר.

כאבים נפוצים נוספים המלווים חולי פרקינסון הם כאבי כתפיים, כאבי צוואר, כאבי ברכיים, כאבי יריכיים. מחקרים אומרים כי כאבי הפרקים נוטים להתגבר עם התקדמות הפרקינסון. 

ניתן למצוא כאן גם קשר ל״הליכה פרקינסונית״ עם צעדים קטנים, גב כפוף, כיפוף תמידי בירך ובברך, תנועה מועטת בזרוע ומעט רוטציות של הגב ובית החזה. כל אלה יחד מפעילים עומסים שונים על המפרקים ובכך מגבירים את הכאב.

ככלל, כל התנועות של מאובחני פרקינסון הן קטנות וכמעט ולא מגיעים לסופי הטווחים בגוף. לכן התרופה לכאב מוסקולוסקלטלי אצל חולי פרקינסון הוא להישאר בתנועה. 

כאב דיסטוני

דיסטוניה היא סימפטום מוטורי של מחלת הפרקינסון ומתבטאת בכיווץ שרירים חזק ולא רצוני. פירוש המילה הוא מתח שרירי (=טונוס) בלתי תקין (=דיס) 

דיסטוניה או יציבה לא נכונה יכולים לגרום לכאבים מאוד לא נעימים בקרב מאובחני פרקינסון. סוג מסויים של דסטוניה שבו יש כיווץ חזק של אצבעות הרגלים או סיבוב פנימי של כף הרגל יכול מאוד לכאוב בעיקר בהליכה, עמידה ואפילו בשינה. דוגמה נוספת היא דיסטוניה בצוואר שמובילה לכאבי צוואר משמעותיים.

הדיסטוניה יכולה להופיע גם בשרירי הפנים ואפילו הלוע.

דיסטוניה יכולה להופיע כאשר יש ירידה ברמות הדופמין כמו שקורה פעמים רבות בבוקר לפני נטילת הכדורים או כאשר השפעת הכדור דועכת במהלך היום. יש גם מצבים שהדיסטוניה מופיעה במעבר בין מצבי on / off.
בכל מצב של דיסטוניה חשוב מאוד להתייעץ עם הנוירולוג המטפל כדי להשיג איזון מדוייק יותר של התרופות וניהול טוב יותר של מצבי ה on/off.

כאב רדיקולרי או עצבי 

לחץ על עצב בעמוד השדרה (רדיקולופטיה), מוביל לכך שהעצב מוליך פחות טוב (נוירופתיה). מצב זה יכול להוביל לכאב מהיר וחד שעלול להחמיר בעת עיטוש, שיעול, בהנעת הגב, בעמידה ובישיבה ממושכת. הכאב יורגש באזור הגב התחתון, הישבן או הרגל. לצד הכאב יתכן ויורגשו נימול, הירדמות, עקצוץ או ירידה בכוח השרירים. 

כאב רדיקולרי או כאב עצבי כמו מקרה של פולינוירופתיה בסוכרת או כאב עצבי מוקרן כמו במקרה של פריצת דיסק נפוץ בקרב כלל האוכלוסיה. מכאן גם האתגר לשייך כאב זה ישירות למחלת הפרקינסון. סביר להניח שהשינויים הניווניים בעמוד השדרה בשילוב היציבה הכפופה בגב ובכתפיים מגדילים את הלחץ על שורשי העצב ומכאן שהתלונות על כאב משמעותיות יותר.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

כאב נוירופטי מרכזי

גרעיני הבסיס הנפגעים במחלת הפרקינסון הם גם אלו שאחראים על עיבוד תחושת הכאב. דופמין משפיע על עוצמת הכאב שאנו חווים. כאשר יש חסר בדופמין סף הכאב יורד כך שפגיעה שלא אמורה לכאוב מאוד כואבת יותר. מחסור בדופמין קשור גם לכאב כרוני.

כאב מרכזי יכול להיות תופעה ראשונית של המחלה כתוצאה ישירה של ניוון גרעיני הבסיס. ההנחה היא שהשיבוש בעיבוד תחושת הכאב מוביל לשינוי בפירוש הכאב ומשנה את סף הכאב. 

אצל כ 10% ממאובחני הפרקינסון נמצא שהתלונות על כאב נוירופטי הופיעו עוד טרם הופעת הסימנים המוטוריים של המחלה. יחד עם זאת הצד בו יופיע הכאב הנוירופטי המרכזי הוא גם הצד שבו יופיעו הסימפטומים המוטוריים בהתחלה.

כאב נוירופטי מרכזי יתבטא בתחושות של שריפה, עקצוץ, נימולים, לחץ, זרם חשמל. הכאב קשה להגדרה והמטופלים לא תמיד מצליחים להצביע על מיקומו המדויק.

מספר מחקרים מראים שהכאב נפוץ יותר בזמני off ויש גם קשר בין חומרת הכאב לפלוקטואציות מוטוריות (חוסר יציבות בסימפטומים המוטוריים). 

מחקר שבדק את סף הכאב של מאובחני פרקינסון השווה קבוצת חולים עם קבוצת אנשים בריאים בני אותם הגילאים ואותו הרקע. המחקר חשף את שתי הקבוצות לגירוי כאב זהה תוך כדי שימוש במדידות EEG. הכאב אליו נחשפו שתי הקבוצות היה ברמת כאב כשל עקצוץ שאנו חשים מטיפת שמן חם שנוגעת לנו בזרוע. סריקת ה EEG הראתה כי מאובחני הפרקינסון פירשו את הכאב ככאב עוצמתי יותר מקבוצת הביקורת. 

זאת אומרת שסף הכאב של מאובחני פרקינסון נמוך יותר מאוכלוסיית הביקורת. תוצאות אלו מובילות למסקנה שהכאב במחלת הפרקינסון נובע מהפרעה במערכת העצבים המרכזית וקשור ישירות לפגיעה בגרעיני הבסיס. 

אנשים שסובלים מכאב מרכזי עוברים מסכת שלמה של בדיקות ואבחונים עד שלבסוף מגיעים לאבחנה זו. לבסוף, כאב מרכזי הוא מסוג הכאב שקשה ביותר לטפל בו. 

כן חשוב לנהל יומן כאב ולבוא איתו אל הרופא כדי לבחון מהם הדברים ביומיום המשפיעים על הכאב.

מהו הטיפול בכאב במחלת פרקינסון?

אז אחרי שהבנו את מנגנוני הכאב השונים במחלת הפרקינסון, חשוב שנבין מה כן ניתן לעשות:

  • איזון תרופתי וצמצום שעות ה off כדי להפחית כאב דיסטוני
  • איזון תרופתי משמעותי גם לשם איזון פלוקטואציות. פלוקטואציות בסממנים מוטוריים יכולות להוביל גם לפלוקטואציות בתחושת הכאב. לכן במה פיזיותרפיה יכולה לעזור
  • לטפל בסממני דיכאון. מחקרים שונים מראים קשר בין דיכאון וכאב. חשוב לטפל.
  • קנביס רפואי – זהו נושא שעדיין במחקר ויש אנשים רבים המדווחים כי טיפול בקנביס רפואי מסייע להם בהפחתת כאבים.
  • טיפול תרופתי לכאב בהתייעצות עם מומחה כאב
  • פיזיותרפיה!!

טיפולי פיזיותרפיה למאובחני פרקינסון מתייחסים לסימפטומים המוטוריים והלא-מוטוריים כאחד.

תרגילים לשיפור היציבה, גמישות ותנועתיות, תרגילים לחיזוק כח השרירים ושרירי הליבה יכולים להקל מאוד על הכאבים. 

פיזיותרפיסטים משלבים בטיפול מעבר לתרגול גם טיפול מנואלי ממוקד באזור הכאוב והם בעלי ראייה רחבה ויכולת לשלב שיטות טיפול שונות. 

טיפים ומסרים אחרונים לגבי טיפול בכאב בפרקינסון:

  1. לפני שאתם מסיקים שהכאב החדש שהופיע אצלכם קשור לפרקינסון, תבדקו את העניין לעומק. 
  2. כאב הוא סימפטום לא מוטורי במחלת הפרקינסון שיכול להשפיע עמוקות על איכות החיים. לכן יש להתייחס אליו במלוא הרצינות.
  3. ישנם סוגי כאב שונים המלווים חולי פרקינסון. חלקם ייחודיים לפרקינסון, חלקם משותפים לכלל האוכלוסיה אבל עלולים להיות חמורים יותר בקרב מאובחני פרקינסון.
  4. יש מגוון דרכים לטפל בכאב של מאובחני ברקינסון, לכן חשוב לשוחח על כך עם הנוירולוג המלווה אותך בטיפול בפרקינסון.
https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

 

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

 

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות