fbpx

ירידה במשקל בפרקינסון

ירידה במשקל בפרקינסון הוא נושא שמפריע לרבים ממאובחני הפרקינסון. ד"ר טל אנגל, רופא בכיר במחלקה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר, אשר עובד גם ב"שירות התזנוה" ובשירות ה"נוירו-גסטרו" במכון הגסטרואנטרולוגיה, יענה פה על שאלות בנושא.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

ירידה במשקל בפרקינסון עם דר׳ טל אנגל, גסטרואנטרולוג

ירידה במשקל בפרקינסון הוא אחד הנושאים שמאוד מפריעים לרבים מהמאובחנים. בעיית ירידה במשקל בפרקינסון הינה בעיה גורפת, המטרידה מאוד את המאובחנים ולכל מאובחן יש את הסיבה שלו שגורמת לירידה הזו במשקל.

ד"ר טל אנגל, רופא בכיר במחלקה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר, אשר עובד גם ב"שירות התזנוה" ובשירות ה"נוירו-גסטרו" במכון הגסטרואנטרולוגיה, יענה פה על שאלות חשובות בנושא.

מהי תופעת הירידה במשקל אצל מאובחני פריקנסון?

ישנן סיבות שונות שעלולות להוביל לירידה במשקל אצל מאובחני פרקינסון:

חשוב לדעת שיש גם מחלות שאינן קשורות לפרקינסון, שעלולות לגרום לירידה במשקל, כגון: הפרעה בפעילות בלוטת התריס, מחלה ממאירה ועוד.

כל הדברים האלה גורמים למאובחן לאכול פחות ופוגעים לו בהנאה ובכיף של האכילה. כיום ידוע שאכילה היא גם משהו חברתי-תרבותי, זה לא רק מילוי צורך פיזיולוגי.
רוב האנשים מאובחנים עם פרקינסון כבר אחרי שהם ירדו במשקל, אבל ברגע שמתחילים טיפול, הם חווים איזושהי תקופה מאוד-מאוד טובה של שיפור בתסמינים, ואז יש גם שיפור בתאבון ושיפור באכילה. בתקופה זו המשקל מתייצב ואף עולה. מצב זה נשאר כמה שנים בדרך כלל, עד שההשפעה של התרופה פגה, או עד שהמחלה מחמירה, בדרך כלל זה קורה במקביל, ואז שוב מתעוררת בעיית הירידה במשקל שנובעת מכול אותן.

טיפים להתמודדות עם נושא הירידה במשקל

  • כדאי לאכול אוכל עשיר בקלוריות ועשיר בחלבון בכמות מספקת.
  • להקפיד על תזונה שמספקת את כל הוויטמינים והמינרליים שהגוף צריך.
    ישנן פורמולות או אבקות שניתן להוסיף למזון, כדי להפוך את האוכל לעשיר בערכים תזונתיים.  

השפעת הירידה בכמות הרוק על הירידה במשקל

מחלת הפרקינסון אומנם גורמת לירידה בכמות הפרשת הרוק, אולם באופן פרדוקסלי אנשים דווקא מתלוננים על "ריור". הסיבה לכך היא שה"ריור" לא מעיד על עליה בכמות הרוק אלא על חוסר בליעה, שגורמת לרוק להצטבר בפה ולנזול החוצה.
מצב זה גורם להפסד של רוק, שאמור לעבור לתוך הקיבה, ולקחת חלק בתהליך העיכול של האוכל. בנוסף, הריור אינו אסתטי.

דרכי התמודדות עם הריור: 

  • מציצת סוכריה מגרה את הפה להפריש יותר רוק, וגם יוצרת איזושהי מודעות לנושא של הרוק בפה. שה הופך את תהליך בליעת הרוק לפעולה אקטיבית שנמצאת במודעות.
    שימו לב! שאסור לחולי פרקינסון למצוץ סוכריה על מקל בשל בעיות הבליעה! ישנה סכנה של הקדמת קנה לוושט. מציצת סוכריה מיועדת רק למאובחנים שמסוגלים ללעוס, וכדאי לתת להם סוכריה מסיסה. 
  • אכילה משותפת עם עוד אנשים, משום שהאלמנט החברתי מדרבן לאכילה. 
  • חשוב להקפיד ללעוס כמו שצריך. 

ירידה במשקל בשלבים מתקדמים של הפרקינסון- צינור הזנה

בשלבים המאוחרים, כאשר מנגנון הבליעה כבר מאוד פגוע, ישנה סכנה למקרה של הקדמת קנה לוושט, מצב בו מזון או רוק מגיעים לתוך הקנה ולריאות במקום אל הוושט ואל הקיבה. 

בשלב הזה של מחלת הפרקינסון, אחרי שמיצינו את כל הפתרונות האפשריים, עולה על הפרק "הזנה אנטרלית" – דרך צינור הזנה. בשלב הראשון יחובר החולה לזונדה. בשלב הבא, כאשר הוא אינו מסוגל לבלוע דרך הפה או שזו פעולה שמסכנת אותו, יחובר החולה ל""Peg- צינור הזנה שמוכנס דרך דופן הבטן, ישירות לקיבה. ה- Peg נועד לעקוף את הפה ואת הוושט, ומאפשר לספק לחולה הזנה דרך צינור ישירות לקיבה, בכמות ובנפח שמתאימים לו, גם מבחינת הצריכה הקלורית שלו וגם מבחינת הצריכה החלבונית.

חשוב מאוד להיות עירניים לתופעה של ירידה במשקל אצל מאובחן פרקינסון ולזהות אותה כבר בתחילתה, כדי למנוע מהחולה להגיע למצב של תת משקל.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות