4 טיפים להתמודדות עם בחילות במחלת הפרקינסון

בחילות הינן אחד התסמינים היותר נפוצים בקרב חולי פרקינסון. ממה הן נובעות? מהי הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם בחילות במחלת הפרקינסון?

בחילות הן אחד הנושאים שמאוד מטרידים את חולי הפרקינסון. רבים מהם מדווחים על בחילות כבר עם גילוי המחלה, כשמתחילים את הטיפול התרופתי. חולים אחרים מדווחים על כך שהבחילות מתחילות בשלבים מתקדמים יותר של המחלה.

מדוע ישנן בחילות וכיצד מתמודדים איתן? ד"ר טל אנגל, רופא בכיר במחלקה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אשר עובד גם בשירות התזונה ובשירות הנוירוגסטרו במכון הגסטרואנטרולוגיה, יענה כאן על הכל.

האם הבחילות נובעות מהטיפול התרופתי לפרקינסון או מגורמים אחרים?

בחילות הינן אחד התסמינים היותר נפוצים בקרב חולי פרקינסון. ממה הן נובעות? ישנן כמה סיבות אפשריות וכדאי לשלול כל אחת מהן כדי להבין את מקור הבעיה:

• גסטרופרזיס:
    חלק מן הבחילות נגרמות בשל תופעה של גסטרופרזיס- מצב בו הקיבה לא מתכווצת ולא מתרוקנת. במקרה כזה יסבול החולה מבחילות.
  • תרופות:
    סיבה נוספת לבחילות הן התרופות. חלק מהתרופות שמקבלים חולי פרקינסון לטיפול בהפרעות התנועה, גורמות לירידה בתנועתיות של מערכת העיכול, כולל בקיבה, מה שמעורר גם בחילה.
  • עצירות:
    ישנו עניין חשוב, שרוב חולי הפרקינסון לא שמים אליו לב, וגם מטפלים ורופאים נוטים להתעלם ממנו: עצירות חוזרת עשויה להחמיר מאוד בחילות, ובכלל תופעות של גסטרופרזיס.
    כאשר המעי מלא בצואה נוצר לחץ בתוך הבטן. הלחץ הזה לוחץ גם על הקיבה ולא נותן לה להתרוקן אל המעי. זהו מצב שעשוי לעורר אף הוא בחילות.

התמודדות עם בחילות במחלת הפרקינסון

מה אפשר לעשות על מנת להקל על הבחילות הללו? אספנו עבורכם 4 טיפים שיקלו עליכם מאוד:

1. עיברו לארוחות קטנות.
    אחד הדברים היעילים ביותר להתמודדות עם הבחילות הוא לעבור מאכילת ארוחות גדולות לארוחות קטנות יותר.
  2. נסו להפריד בארוחה את הנוזלים מהמוצקים.
    הנוזלים מתרוקנים הרבה יותר מהר מהקיבה מאשר מוצקים. כאשר אנו מערבבים את הנוזלים והמוצקים יחד, אנו גורמים לשינוי התנועתיות של המעי.
    אין חשיבות לסדר האכילה של מוצקים ונוזלים, אלא רק להקפיד לא לערבב אותם יחד.
    אין זה אומר שאסור לשתות מים תוך כדי הארוחה! חולי פרקינסון רבים שותים מעט מים בזמן האכילה, משום שזה מסייע להם לבלוע את האוכל. לכן הכוונה היא לא לשתות הרבה מים תוך כדי אכילה, אלא להקפיד על לגימות קטנות, אם זה נדרש. חשוב לתת לנוזלים לעבור בצורה קלה יותר, על מנת לרוקן את האוכל מהקיבה.
    נסו להמתין כרבע שעה או אפילו חצי שעה בין המוצקים לנוזלים.
  3. עשו סדר בתרופות שלכם.
    חשוב לעבור עם רופא המשפחה או עם המטפל העיקרי על רשימת התרופות. לפעמים ישנן תרופות אחרות, גם לא אלה של הפרקינסון, שיכולות לגרום לבחילות או להחמיר אותן, משום שזה חלק מתופעות הלוואי שלהן.
    הרופא המטפל יבדוק האם ניתן לוותר עליהן או להחליף אותן בתרופה אחרת בכדי לשפר את המצב.
  4. מינעו עצירות.
    חלק מהטיפול בבחילה ובגסטרופרזיס זה דווקא טיפול בעצירות. ניתן להיעזר בתרופות שמטפלות בעצירות, ובעיקר בכאלה שגם מטפלות בתנועתיות, על מנת להפחית את הבחילות.
    הטיפול בעצירות דורש שינויים תזונתיים והגברת הפעילות הגופנית.

אין ספק שמחלה כמו פרקינסון היא מורכבת עד מאוד ומציאת הגורם לבחילות מורכב אף הוא.
אולם כשמכירים את כלל הגורמים, ניתן לבחון אותם ולהתמודד עמם. וגם כשזה לא פשוט, כדאי לעשות את המאמץ, ולשנות את הרגלי התזונה ואת התרופות כדי להקל על הבחילות וליהנות מאיכות חיים טובה יותר.

צפו בראיון המלא בנושא בחילות במחלת הפרקינסון עם דר׳ טל אנגל (גסטרואנטרולוג)