fbpx

הכל אודות איבוד רוק במחלת הפרקינסון

מאובחני פרקינסון מרגישים פעמים רבות שיש להם ״יותר מדי״ רוק בפה, או שפשוט מרגישים ״עודף״ ריור. המצב הוא לרוב הפוך לחלוטין: מחלת הפרקינסון גורמת לירידה בכמויות הרוק במופרשות, אבל הרגשת ה״עודף״ ו״ריור ביתר״ נוצרים עקב חוסר דווקא בבליעת הרוק
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

אחד התסמינים המופיעים עם החמרת מחלת הפרקינסון הוא איבוד רוק פרקינסון. תופעה זו גורמת למצב של חוסר נעימות. תחושה שנוצר הרבה רוק שהחולה לא בולע, תחושה שהרוק מטפטף בצידי הפה ולפעמים אף יותר מזה. חולים רבים אף נמנעים, בעקבות חוסר הנעימות הזו, ממפגשים חברתיים.
בניגוד לדעה הרווחת, חשוב להבין כי לרוב, במחלת הפרקינסון אין ייצור יתר של רוק.
התחושה של איבוד רוק נובעת מכך שהגוף ״שוכח״ לבלוע את הרוק. בדיוק באותו המנגנון שהגוף ״שוכח״ איך ללכת או לצאת מהרכב. לכן, חשוב מאוד להקפיד על בליעת הרוק. מצאו דרך להזכיר לעצמכם לבלוע את הרוק היטב.

מדוע סובלים חולי פרקינסון מבעיות בליעה ואיבוד רוק? 

מחלת הפרקינסון גורמת לירידה בכמות הפרשת הרוק. למרות זאת, באופן פרדוקסלי, אנשים דווקא מתלוננים על ריור יתר. חשוב להבין שהריור לא נגרם בשל עלייה בכמות הרוק, אלא דווקא בשל חוסר בליעה.
אדם בריא בולע רוק כל הזמן, אפילו מבלי לשים לב שהרוק מופק בפה ושהוא מבצע פעולת בליעה.
מחלת הפרקינסון גורמת, עם הזמן, לפגיעה במנגנון הבליעה. מה שגורם לרוק לנזול החוצה. בעקבות נזילת הרוק, החולה מאבד רוק שאמור לעבור לתוך הקיבה ולקחת חלק בתהליך העיכול.  

איך מתמודדים עם תופעת הריור ואיבוד רוק במחלת הפרקינסון?

ישנן שתי פעולות שעשויות לעזור:

  • נסו למצוץ סוכריות. מניסיוננו עם חולי פרקינסון זה בהחלט עשוי לעזור. משום שפעולת המציצה מגרה את הפה להפריש יותר רוק. בנוסף, מציצת סוכריה יוצרת מודעות לרוק שנוצר בפה, ואז בליעת הרוק הופכת לפעולה אקטיבית, כי היא נמצאת במודעות של החולה.

    שימו לב! כאשר החולה סובל מבעיות בליעה אסור לתת לו סוכרייה על מקל!! זהו פיתרון שמתאים רק לחולים שעוד מסוגלים לבלוע. כאשר ישנן בעיות בליעה מאובחנות, מציצת סוכריה עלולה להסתיים בבליעתה ועלול להיווצר מצב של הקדמת קנה לוושט. זה עלול לגרום לחנק!
  • עודדו את החולה לאכול יחד עם אנשים אחרים. האלמנט החברתי מדרבן לאכילה ומסייע לחולה ללעוס כמו שצריך. 
  • שיפור טכניקת הבליעה בעזרת קלינאי/ת תקשורת.
  • ישנן תרופות שמסייעות להפחית את הריור, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

טיפול קלינאי/ת תקשורת להפחתת איבוד רוק פרקינסון

טיפול בבליעה על ידי קלינאי/ת תקשורת מסייע בהפחתת הריור. מטרת הטיפול היא קודם כל להעלות את המודעות של המטופל לדרך בה פועל מנגנון הבליעה. כך יוכל ללמוד וליישם את טכניקות הבליעה שירכוש בטיפול.

במסגרת הטיפול ילמד המטופל תרגילים לשימור וחיזוק יכולות הבליעה.
חלק מהתרגילים יתבצעו באמצעות מכשירים המותאמים למטופל באופן אישי וחלקם ללא מכשירים.

לרוק תפקיד חשוב בתהליך הבליעה והעיכול. ריור יתר, מלבד זה שאינו אסתטי, גם מפחית את הרוק שנספג בגוף ומסייע לתהליכי הבליעה והעיכול.

כדי לשפר את איכות חייכם, חשוב מאוד להקפיד על בליעת הרוק. איך? מצאו דרך להזכיר לעצמכם לבלוע את הרוק היטב, אם באמצעות מציצת סוכריה ואם באמצעות תרגילים מותאמים.
נכון, זה מצריך מכם תרגול יומיומי והשקעה. אולם זה שווה את התוצאה, שתשפר את חייכם גם ברמה הבריאות וגם ברמה האסתטית-חברתית.

אנו פה כדי לייעץ, ללוות ולתרגל.

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות