fbpx

נגלקט או הזנחת צד – איך מאבחנים ומטפלים?

נגלקט, המכונה גם הזנחת צד, הוא תסמונת התנהגותית נוירולוגית המתרחשת לאחר נזק לאחת מאונות המוח, לרוב הצד הימני, של המוח, מצב המכונה: הזנחת צד שמאל. אונה זו אחראית על תפקודים רבים, ביניהם: תפיסה מרחבית, שליטה מוטורית, תשומת לב ועוד. במאמר זה נדבר על מצב של נגלקט – מה משמעות המצב הזה, ממה הוא נגרם, כיצד מאבחנים ומטפלים בו.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

המוח שלנו יכול לעתים לתעתע בנו. כאשר מתרחשת פגיעה במוח עלולים להיפגע תפקודים או יכולות מאוד מהותיים. כך במקרה של נגלקט – מצב בו המוח לא מצליח לעבד או לתפוס גירויים בצד אחד של הגוף או הסביבה.

במאמר זה נדבר על מצב של נגלקט – מה משמעות המצב הזה, ממה הוא נגרם, כיצד מאבחנים ומטפלים בו.

מהי הזנחת צד או נגלקט ?

נגלקט, המכונה גם הזנחת צד, הוא תסמונת התנהגותית נוירולוגית המתרחשת לאחר נזק לאחת מאונות המוח, לרוב הצד הימני, של המוח, מצב המכונה: הזנחת צד שמאל. אונה זו אחראית על תפקודים רבים, ביניהם: תפיסה מרחבית, שליטה מוטורית, תשומת לב ועוד.

התסמונת מאופיינת בחוסר יכולתו של המוח לעבד או לתפוס גירויים בצד אחד של הגוף או של הסביבה, זאת מבלי שמתרחשת פגיעה בחושים עצמם. למשל: הליכה לא ישרה תוך היתקלות בחפצים בצד הנזנח או התעלמות מקולות בצד זה.

הזנחת צד יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של הלוקים בה. היא עלולה לפגוע ביכולת לבצע פעולות יומיומיות, כגון: הליכה, לבוש ואכילה, ולעתים ישנם אף מקרים בהם הזנחת צד עלולה להוביל לבעיות נפשיות, כמו דיכאון וחרדה.

מהם הגורמים לנגלקט ?

ישנם מספר גורמים שעשויים לגרום לנגלקט

הגורם המרכזי הוא נזק מוחי, אשר יכול להיגרם ממגוון סיבות: 

מהם התסמינים למצב של נגלקט?

תסמיני נגלקט משתנים בין המטופלים בהתאם למיקום הפגיעה ולנזק שנגרם למוח בעקבותיה.
התסמינים הנפוצים ביותר הם:

  • חוסר מודעות לצד הנזנח של הגוף או לסביבה בצד הפגוע
  • חוסר שימוש בצד הנזנח של הגוף
  • היעדר תשומת לב לגירויים בצד הנזנח
  • התנהגות לא הולמת ולעתים אף מסוכנת בצד הנזנח

איך מאבחנים נגלקט ?

האבחון של הזנחת צד נעשה על ידי איש מקצוע המתמחה בנושא, למשל: נוירולוג, מרפאה בעיסוק או קלינאית תקשורת.
במסגרת האבחון תערך בדיקה גופנית כדי לשלול בעיות רפואיות אחרות שיכולות לגרום לתסמינים דומים, וכן יבוצעו בדיקות נוירולוגיות כדי להעריך את תפקוד המוח, ביניהן: בדיקת עיניים כדי לבדוק אם יש פגיעה בשרירים או בעצבים השולטים על העיניים, בדיקת תחושה, בדיקת קואורדינציה- לבחינת היכולת לבצע תנועות מוטוריות מורכבות, כגון הליכה או כתיבה, וכן בחינת התפיסה המרחבית.

המאבחן עשוי אף לבצע בדיקת הדמיה מוחית (כמו: CT או MRI) כדי להעריך את מיקום הנזק, וכן בדיקות נוירופיזיולוגיות (כמו: EEG או fMRI) כדי לעקוב אחר הפעילות החשמלית של המוח.

דרכי טיפול בנגלקט

לצערנו, אין תרופה המסייעת במצב של הזנחת צד, אך ישנם בהחלט טיפולים שמסייעים לשפר את הסימפטומים: טיפולים שיקומיים ו/או טיפול תרופתי שנועד לשפר את תפקודי המוח ולהפחית את הסימפטומים כתוצאה מהנגלקט.

טיפולים שיקומיים מסייעים למטופל ללמוד להשתמש מחדש בצד הנזנח. הדגש המרכזי הוא מודעות עצמית של המטופל למצבו. הסובבים אותו מזכירים לו כל הזמן את מהות הבעיה וכך מעוררים את המודעות שלו לצד הזנוח. הטיפולים מתבצעים באמצעות משחקים וצלילים המסבים את תשומת לבו לשני הצדדים.

הטיפולים השיקומיים כוללים: אימון העיניים במטרה לשפר את היכולת להזיז את העיניים לצד הנזנח, אימון תחושה לשיפור התחושה בצד זה, אימון מוטוריקה במטרה לשפר את היכולת לבצע תנועות מוטוריות מורכבות בצד הנזנח ואימון לשיפור התפיסה המרחבית.

הטיפול בהזנחת צד הוא תהליך ארוך וממושך, אך הוא בהחלט עוזר למטופלים לשפר את איכות חייהם.

אם אתם חושדים שאתם או מישהו שאתם מכירים סובלים מנגלקט, חשוב לפנות לרופא או מטפל מקצועי בהקדם האפשרי. האבחון המוקדם והטיפול יכולים לעזור לשפר את הסימפטומים ולשפר את איכות החיים של החולים.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.

כתבות קשורות