פרקינסון החמרה? על בעיות בליעה במחלת הפרקינסון

עם התקדמות מחלת הפרקינסון, אנשים מדווחים על פרקינסון איבוד רוק. לרוב, במחלת הפרקינסון אין ייצור יתר של רוק,יש בעיה במנגנון הבליעה.

עם התקדמות מחלת הפרקינסון, אנשים חווים החמרה בתסמינים פרקינסון.
מטופלים רבים מדווחים על חוסר נעימות כתוצאה מאיבוד רוק, תחושה שנוצר הרבה רוק והם לא בולעים אותו. תחושה שהרוק מטפטף בצידי הפה ולפעמים אף יותר מזה.

אחת הבעיות ממנה סובלים חולי פרקינסון היא איבוד רוק עקב בעיות בליעה. הבעיה באה לידי ביטוי בריור מוגבר- בעיה אסתטית לא נעימה.

ד"ר טל אנגל, רופא בכיר במחלקה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מסביר את נושא איבוד הרוק ובעיות הבליעה ונותן עצות מעולות להתמודדות!
שווה קריאה!

שימו לב כי בעיות בליעה (דיספאגיה), טומנות בחובן סכנה גדולה לאספירציה.
אספירציה היא מצב שבו רוק או מזון נכנסים לקנה הנשימה במקום לושט. מצב זה יכול להוביל לדלקת ריאות ומהווה סכנה ממשית במחלת פרקינסון תוחלת חיים.
לכן, בעיות בליעה חמורות יכולות להוביל לפתרון באמצעות הזנה משלימה.

מדוע סובלים חולי פרקינסון מבעיות בליעה?

מחלת הפרקינסון גורמת, עם הזמן, לפגיעה במנגנון הבליעה, מה שגורם לרוק לנזול החוצה. בעקבות נזילת הרוק, החולה מאבד רוק שאמור לעבור לתוך הקיבה ולקחת חלק בתהליך העיכול.

הסכנה שבבעיות בליעה אצל חולי פרקינסון

חשוב מאוד להיות עם האצבע על הדופק ולוודא שהחולה מקבל מספיק מזון ולא מגיע חלילה למצב של תת תזונה.

בשלבים המתקדמים של המחלה, מנגנון הבליעה נפגע ואף מסכן את המטופל באספירציות. זהו מצב בו קנה מקדים את הוושט ואז מזון או רוק יגיעו לתוך הקנה ולריאות במקום אל הוושט ואל הקיבה. במצב כזה, אחרי שבעצם מיצינו את כל האפשרויות, אנחנו מגיעים לנושא של הזנה אנטרלית- דרך צינור הזנה.

הזנה לחולי פרקינסון

כשאר בעיות הבליעה חריפות ובליעה מסכנת את המטופל, הוא יקבל הזנה.
בשלב הראשון יחובר החולה לזונדה- צינור הזנה דרך הפה.
בשלב הבא מחוברים רוב החולים לפג. זהו צינור הזנה שמוכנס דרך דופן הבטן ישירות לקיבה. זו הדרך לעקוף את הפה ואת הוושט, ולספק הזנה דרך צינור ישירות לקיבה בכמות ובנפח שמתאימה למטופל, גם מבחינה הצריכה הקלורית שלו, גם מבחינת הצריכה החלבונית.

הזנה תהיה המפלט האחרון, משום שזו פרוצדורה פולשנית אשר פוגעת בדימוי הגוף ומביאה עמה קשיים אחרים. אך יש לציין שזוהי פעולה יחסית קלה לביצוע, שפותרת את בעיית התזונה.

חשיבות המאזן הקלורי לחולי פרקינסון

חשוב מאוד לשמור על המאזן הקלורי של חולה הפרקינסון. כך יוכל החולה לשמור את כוחותיו.
ישנם מספר גורמים שמביאים חולה פרקינסון לירידה במשקל:

• ירידה במסת השריר בכלל ופעילות גופנית מופחתת. זהו מעגל שמזין את עצמו.
  • ישנה שריפת אנרגיה מוגברת בשל הפרעות התנועה. מטופלים רבים שורפים המון אנרגיה רק בשל הדיסקינזיה, אפילו בלי פעילות גופנית שבונה שריר, אלא פשוט מעצם ההפרעה.

רוצים להתייעץ בנוגע להקלת הסימפטומים השונים של מחלת הפרקינסון? אנו פה לרשותכם.