שחיקת סחוס טיפול פיזיותרפיה

אם אתם סובלים משחיקת הסחוס בברך, אל תזניחו ואל תתנו לכאב לנהל אתכם! ניתן להקל משמעותית על הכאב והתנועה באמצעות פיזיותרפיה. בינתיים, אין סיבה שתגבילו את התנועה שלכם! שחיקת סחוס היא בעיה נפוצה, כאשר רוב האוכלוסייה יסבול בשלב כזה או אחר משחיקת סחוס עם הגיעו לגיל 65. טיפול הפיזיותרפיה במקרה של שחיקת סחוס מיועד להפחית את הכאב, לשפר את איכות החיים של המטופל, להחזירו לתפקוד מלא ואף לעתים למנוע ניתוח.

שחיקת סחוס טיפול פיזיותרפיה

שחיקת סחוס נפוצה בעיקר במפרק הברך, אך ישנם מקרים בהם ישנה שחיקת סחוס במפרקים אחרים, כמו: הקרסול או מפרק הירך.
רמת השחיקה תהייה שונה מאדם לאדם ותצריך נטילת משככי כאבים בהתאם לעוצמות הכאב. לצערנו, לא קיימות כיום תרופות שיכולות לבלום את השחיקה או לשקם את הסחוס שכבר נהרס. לכן, לצד טיפול תרופתי, מומלץ לפנות לאורתופד שיפנה את המטופל לטיפולי פיזיותרפיה ממוקדים למקרים של שחיקת סחוס.

מה היא שחיקת סחוס?

העצמות של חלקי המפרק השונים מצופות שכבה חלקה של סחוס שתפקידו לאפשר תנועה חלקה במפרק. לסחוס יש תפקיד חשוב בבלימת זעזועים במפרק בזמן פעילות כגון ריצה, הליכה או קפיצה. כששכבת הסחוס נפגמת נוצר חיכוך בין העצמות שיכול להוביל לשחיקה, לכאב ולהגבלת חופש התנועה במפרק.

עם שחיקת הסחוס מתחיל להיווצר באזור תהליך דלקתי, שעלול בהמשך לגרום להסתיידות על גבי העצמות, מה שמגביל מאוד את המפרק ויוצר כאב.

אופי כאבי הברכיים עקב שחיקת סחוס משתנים מאדם לאדם. יש מי שחש כאב דווקא בבוקר ויש מי שדווקא בערב, יש מי שירגיש את הכאב בזמן פעילות גופנית (עלייה במדרגות, הליכה), לעתים לאחר ישיבה ממושכת וכדומה. הכאב עשוי להיות מלווה בנוקשות, נפיחות והגבלה בטווחי התנועה של הברך.

הסיבות לשחיקת סחוס הברך

ישנן כמה סיבות מרכזיות לשחיקת סחוס הברך:

• גיל- זהו תהליך טבעי שמתרחש עם השנים. הסיכון לשחיקת סחוס עולה מעל גיל 45.
  •  דלקת מפרקים (אוסטיאוארתריטיס).
  • חבלה או פציעה בגפה התחתונה בכלל, ובברך בפרט (אפילו שבר בקרסול, שמגביל את התנועה ויוצר עומסים על אזורים שונים בגפיים התחתונות, עלול לגרום לשחיקת סחוס הברך).
  • מחלה אוטואימונית שבה הגוף "תוקף" את הסחוס.
  • יש מי שגורס, שגם עודף משקל וריצה למרחקים ארוכים, עלולות להגביר את העומס על הברך ולהביא לשחיקת הסחוס.

* הנתונים מראים שנשים סובלות יותר מגברים משחיקת סחוס הברך.

טיפולי פיזיותרפיה במקרה של שחיקת סחוס הברך

טיפול הפיזיותרפיה במקרה של שחיקת סחוס מיועד להפחית את הכאב, לשפר את איכות החיים של המטופל, להחזירו לתפקוד מלא ואף לעתים למנוע ניתוח.לאחר אבחון, יבנה לכם הפיזיותרפיסט תוכנית טיפול מותאמת הכוללת: תנועות פאסיביות (המבוצעות על ידי הפיזיותרפיסט) לשם שיפור התנועה במפרק, תרגול לשיפור יכולת ההליכה ובמידת הצורך התאמת אביזר עזר להליכה, תרגילים לחיזוק השרירים והרצועות השונים סביב המפרק, וכן שיטות שונות להפחתת כאב.

הטיפולים יכללו שיטות טיפול מגוונות, ביניהן:

במידה והטיפול התרופתי וטיפולי הפיזיורפיה אינם מספקים הקלה משמעותי בכאב ובמגבלה היומיומית ניתן לשקול ביצוע ניתוח להחלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק הברך.

אם אתם סובלים משחיקת הסחוס בברך, אל תזניחו ואל תתנו לכאב לנהל אתכם! ניתן להקל משמעותית על הכאב והתנועה באמצעות פיזיותרפיה. בינתיים, אין סיבה שתגבילו את התנועה שלכם! ישנה תנועה שכואבת לכם? אל תעשו אותה.
את כל שאר התנועות המשיכו לעשות באופן חופשי ובלי לחשוש.

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.