אוסטיאוארתריטיס או דלקת מפרקים ניוונית – טיפול פיזיותרפיה

אוסטיאוארתריטיס הינו תהליך דלקתי של הסינוביה (מעטפת דקה העוטפת את המפרק) המלווה בהרס הסחוס המפרקי ויצירת עצם חדשה ולא איכותית. זוהי מחלה שכיחה בעיקר בקרב נשים ומופיעה בקרב כ 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 75 במידה כזו או אחרת. התסמינים יופיע בעיקר בברכיים, בירך, בעמוד השדרה או באצבעות הידיים. דלקת מפרקים ניוונית גורמת לכאב ולמגבלה בתנועה. אל תזניחו את הבעיה! בעזרת טיפולי פיזיותרפיה מותאמים, תוכלו להיפטר מהכאב ולחזור לתפקוד מקסימלי.

אוסטיאוארתריטיס או דלקת מפרקים ניוונית – טיפול פיזיותרפיה

אוסטיאוארתרוזיס (Osteoarthrosis) ידועה גם בשם אוסטיאוארתריטיס (Osteoarthritis) הם לא שמות של ערים ביוון העתיקה…. אלו שמות נוספים למחלת דלקת מפרקים ניוונית. זוהי מחלה שכיחה בעיקר בקרב נשים ומופיעה בקרב כ 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 75 במידה כזו או אחרת. אוסטיאוארתריטיס יופיע בעיקר בברכיים, בירך, בעמוד השדרה או באצבעות הידיים. דלקת מפרקים ניוונית גורמת לכאב ולמגבלה בתנועה. אל תזניחו את הבעיה! בעזרת טיפולי פיזיותרפיה מותאמים, תוכלו להיפטר מהכאב ולחזור לתפקוד מקסימלי.

מהי אוסטיאוארתריטיס?

אוסטיאוארתריטיס הינו תהליך דלקתי של הסינוביה (מעטפת דקה העוטפת את המפרק) המלווה בהרס הסחוס המפרקי ויצירת עצם חדשה ולא איכותית. בניית העצם החדשה גורם לכך שהמפרק נעשה גדול יותר מהרגיל, הרווח בין עצמות המפרק קטן וזה מוביל להגבלה בתנועה, כאב וקושי בהליכה. בעקבות זאת השרירים סביב המפרק נחלשים וההליכה נעשית קשה אף יותר.

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלה שכיחה, בעיקר בקרב נשים, ומופיעה בקרב כ- 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 75 במידה כזו או אחרת. אוסטיאוארתריטיס יופיע בעיקר בברכיים, בירך, בעמוד השדרה או באצבעות הידיים.

התסמינים של אוסטיאוארתריטיס

• כאב המתגבר בתנועה (כגון הליכה) ומוקל במנוחה
  • נוקשות של המפרק, שמגיעה לפרק זמן קצר וחולפת
  • נפיחות האזור
  • חוסר יציבות של המפרק

גורמי הסיכון להופעת אוסטיאוארתריטיס

• גיל מבוגר
  • רקע תורשתי
  • משקל גוף עודף
  • פעילות גופנית ברמה אינטנסיבית ולאורך שנים רבות (בעיקר ריצה)

טיפולי פיזיותרפיה לאוסטיאוארתריטיס

טיפולי פיזיותרפיה במקרה של אוסטיאוארתריטיס מהווים חלק עיקרי בטיפול בה, מאחר ותרופות יכולות להקל על הכאב בלבד. במפגש עם הפיזיותרפיסט הוא יבצע אבחנה באמצעות בדיקה גופנית, תשאול המטופל ובחינת הבדיקות שמביא עמו המטופל. בהתאם לאבחון הוא יבנה למטופל תוכנית טיפול מותאמת אישית.

בטיפולי הפיזיותרפיה לאוסטיאוארתריטיס מושם דגש על שיפור התנועה במפרק, שיפור יכולת ההליכה והתפקוד, התאמת אביזר עזר להליכה (כגון: מקל או קביים) לשם הפחתת העומס מהמפרק, חיזוק השרירים לאורך כל הרגל, שיפור סיבולת לב ריאה, הזרמת הדם ועוד.

טיפולי הפיזיותרפיה שלנו מותאמים אישית למטופל וכוללים שיטות טיפול מגוונות:
  • הפחתת כאב בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאב בעזרת דיקור מערבי– ו Trigger Points
  • הפחתת כאב ושיפור טווחים בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה על ידי תרגילים רפואיים
  • שיפור יכולות פיזיות בעזרת תרגילי טאי צ'י והליכה נורדית
  • התאמת אביזרי עזר להליכה בכדי להפחית את העומס על המפרק ואת הכאב בזמן הליכה
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול
  • תרגול פונקציונלי של פעילויות יומיומיות המהוות קושי בחיי המטופל כגון: קימה לעמידההליכה ועוד

במקרים קיצוניים, בהם הכאב בלתי נסבל ומגביל עד מאוד את התפקוד היומיומי, ניתן לשקול התערבות אורתופדית.
אחת האפשרויות העומדות בפני אורתופד בטיפול במצבים של אוסטיאוארטריטיס הוא שאיבת הנוזלים במפרק בליווי הזרקת קורטיזון לתוך מפרק הברך או הירך. ההליך הזה מקל על הכאב ומוריד את הנפיחות. נהוג להזריק כל חודשיים-שלושה.

אפשרות אורתופדית נוספת היא ביצוע ניתוח להחלפת מפרק הברך או ניתוח להחלפת מפרק הירך.

אנחנו, באמצעות הפיזיותרפיה, מנסים למנוע מהמטופל להגיע להתערבות כירורגית, וברוב המקרים זה בהחלט אפשרי.

אל תתנו לכאב להשבית אתכם. תאמו פגישה עם פיזיותרפיסט באחד מ-40 מכוני הפיזיותרפיה שלנו, הפזורים ברחבי הארץ, ואנו נתאים לכם את הפיזיותרפיסט המומחה לתחום באזורכם.

תרגילים להפחתת כאבי ברכיים