טיפול פיזיותרפיה לכאב

סובל מכאב ברכיים, צוואר תפוס, גב כואב, כתף קפואה או שמא עברת ניתוח? לכל אחד ואחת מאיתנו קשה להתמודד עם כאב. כאשר הכאב הוא מתמשך ותמידי, זה קשה כפליים! הכאב מטריד, לא נותן מנוח ומפריע לנו בתפקוד היומיומי שלנו. טיפולי פיזיותרפיה מקלים על הכאבים ומסייעים לחזרה מהירה לתפקוד.

טיפולי פיזיותרפיה לכאב

חשוב לדעת שטיפולי פיזיותרפיה מקלים על הכאבים ומסייעים לחזרה מהירה לתפקוד.

מהו כאב?

כאב נועד להתריע על פגיעה (פוטנציאלית) ברקמות הגוף.
הכאב הוא תחושה אוניברסלית. עוצמת הכאב תלויה בעוצמת הגירוי כפי שהוא נתפס על ידי המוח ולא בעוצמת הגירוי עצמו. כאב אינו קיים בגוף אלא: כאב הוא תוצר של המוח. כאב מקבל את משמעותו מהמשמעות שהמוח נותן לגירוי מסוים.

הנחה זו נכונה לכל סוגי הכאב (כאב חד, שורף, שטחי או עמום), ללא קשר למיקום הכאב או למשך הופעת הכאב.

מה קורה במוח כאשר מופיע הכאב:

1. עלייה ברגישות(sensitivity) : קבוצת הנוירונים שמייצרים כאב הופכת לרגישה יותר לכל גירוי, יש רגישות יתר, ורשת הנוירונים הללו הופכת חזקה יותר.
  2. הפחתה בדיוק מקור הכאב: כאשר יש כאב זמן ממושך, הכאב מתפשט לאזור שמסביב למקור.

מטופלים רבים מדווחים כי הם חשים ש"משהו לא בסדר איתי" למרות שבדיקות רפואיות מקיפות מוודאות כי הרקמה המעורבת החלימה. תחושת הכאב של המטופל היא אמיתית, אך אינה מייצגת את המצב האמיתי של הרקמה מאחר וכל המערכת מסביב השתנתה.

ישנם שני סוגי כאבים:

כאב אקוטי הוא הכאב המופיע בשלושת השבועות הראשונים לאחר הפציעה. לרוב, ההמלצה היא לחזור בהדרגתיות לפעילות רגילה ובכך לסייע להפחתת הכאב, לחיזוק השרירים ולהחלמה נכונה של הרקמות המעורבות.

כאב כרוני הוא כאב המופיע שלושה חודשים ויותר לאחר הפציעה. במצב זה, הרקמה המעורבת כבר החלימה ואינה מהווה את מקור הכאב. במצב של כאב כרוני, המוח ממשיך לשדר כאב למרות שהנזק הרקמתי כבר איננו. ניתן להשוות זאת לאזעקת רכב המופעלת כדי להתריע על פריצה, אולם ממשיכה לצפצף גם כאשר הסכנה חלפה.
כאב כרוני לא מופיע בגלל נזק רקמתי בגוף אלא מיוצר על ידי רגישות יתר של מערכת העצבים. לכן, כאב כרוני הוא כאב מורכב ויש לטפל בו בגישה רחבה.

כאב הנמשך לאורך זמן גם לאחר שהפגיעה הראשונית חלפה, מהווה בעיה ופוגע בכל מישורי החיים. הוא יכול לפגוע במצב הרוח, בשינה, בתפקוד בעבודה, ביחסים במשפחה ויכול לגרום לצריכה מוגברת של שירותים רפואיים. לאור מורכבות התסמינים וההשפעות על חיי היומיום, יש לשלב בטיפול בכאב כרוני טיפולים רב מקצועיים כגון: טיפולי פיזיותרפיה, טיפולי ריפוי בעיסוק, ליווי פסיכולוגי ועוד.

מתי כדאי לפנות לטיפולי פיזיותרפיה לכאב?

טיפולי פיזיותרפיה לטיפול בכאב נחוצים במספר מקרים:

טיפולי פיזיותרפיה להפחתת כאב

בפגישה הראשונה עם הפיזיותרפיסט הוא יבצע אבחנה כדי לאתר את מקור הכאב. הוא יערוך לך תשאול מקיף ובדיקה פיזיולוגית ויבקש לראות בדיקות רפואיות שערכת. לאחר האבחון יבנה לך הפיזיותרפיסט תוכנית טיפולים מותאמת אישית.

טיפול הפיזיותרפיה להפחתת כאב בפיזיוגרופ מתמקד בשיפור טווחי התנועה במפרק, בחיזוק שרירים, שיפור היציבה, שיפור הליכה ושיפור סיבולת לב-ריאה. כל אלו לצד שיטות טיפול להפחתת כאב. השיטות בהן אנו משתמשים בטיפול פיזיותרפיה לכאב הן:

כאב מפריע להתנהלות חיים תקינה ואין סיבה להמשיך לסבול ממנו! גם אם אינכם יודעים מהו המקור לכאב, פנו לאחד ממכוני הפיזיותרפיה שלנו ופיזיותפריסט מומחה לכאב יעמוד לרשותכם כדי שתחזרו לאורח חיים מלא ותקין.