כל המידע על תסמונת תעלה קרפלית

תסמונת תעלה קרפלית זו אחת המחלות הנפוצות ביותר בכף היד. היא אף שכיחה בקרב אנשים המבצעים פעולות חוזרות עם שורש כף היד, למשל: אנשים שמקלידים שעות רבות על המחשב או בעלי מלאכה שמבצעים פעולה קבועה המאמצת את שורש כף היד (כגון: מפעילי מקדחים או שינניות). מאמץ ממושך של מפרק כף היד.

אובחנת עם תסמונת תעלה קרפלית? רק השם מבהיל. זוהי תופעה רפואית, המכונה גם תסמונת מנהרת שורש כף היד, הנגרמת בשל לחץ המופעל על העצב המדיאני בשל מאמץ ממושך של מפרק כף היד.

זו אחת המחלות הנפוצות ביותר בכף היד. היא אף שכיחה בקרב אנשים המבצעים פעולות חוזרות עם שורש כף היד, למשל: אנשים שמקלידים שעות רבות על  המחשב או בעלי מלאכה שמבצעים פעולה קבועה המאמצת את שורש כף היד (כגון: מפעילי מקדחים או שינניות). מאמץ ממושך של מפרק כף היד.

מהי תעלה קרפלית?

התעלה הקרפלית היא תעלה הנמצאת בשורש כף היד. זהו מעבר צר, שרוחבו כ-2.5 ס"מ, ודרכו עוברים גידים ועצבים מהאמה עד לשורש כף היד. משם הם ממשיכים לאצבעות.
בתעלה עוברים 9 גידים האחראים על תנועת כיפוף אצבעות כף היד וכן העצב המדיאני, שמקנה את התחושה לשלוש האצבעות הראשונות: אגודל, אצבע מורה ואמה, ולחצי מהקמיצה ומפעיל חלק מהשרירים הקטנים שאחראים על תנועת האצבעות.

התסמינים של תסמונת תעלה קרפלית

תסמונת תעלה קרפלית מאופיינת בתסמינים שונים:

• תחושת עקצוץ, שריפה, גירוד או הירדמות בכף היד או באצבעות
  • חוסר תחושה ולעתים גם חולשה באצבעות הידיים
  • חולשה שמקשה על אחיזת חפצים
  • כאבים בשורש כף היד, באצבעות ולעתים ביד כולה

הלחץ בתוך התעלה הקרפלית מתפתח לרוב בהדרגה לאורך זמן, וכך גם התסמינים.
בהתחלה תופיע תחושת נימול או כאב באצבעות הידיים, שתהיה מורגשת יותר בשעות הלילה. בהמשך, התחושות יחמירו בלילה וגם ביום, בעיקר בעת ביצוע פעולות בהן שורש כף היד כפוף, למשל: בעת נהיגה, קריאה או הקלדה על המחשב. בשלב זה הכאב עלול להקרין לאורך היד כולה, לעתים אפילו עד הכתף.
בשלבים מתקדמים מאוד עלולה להופיע חולשה באצבעות שעלולה להקשות על אחיזת חפצים בכף היד.

תסמונת תעלה קרפלית – גורמי הסיכון

למרות שתסמונת תעלה קרפלית היא אחת התסמונות היותר נפוצות, הרפואה עוד לא יודעת לגמרי ממה היא נגרמת. רופאים מעריכים ששילוב של גורמים גורם להתפרצות התסמונת, ביניהם:

• גנטיקה.
    מחקרים מראים כי זו הסיבה הנפוצה ביותר להתפרצות תסמונת תעלה קרפלית.
    ישנם אנשים שבמהלך חייהם ישנה התעבות והתקשחות של הרצועה שעוטפת את התעלה הקרפלית, מסיבות גנטיות. בעקבות כך נוצר לחץ בתוך התעלה, שמשפיע על העצב המדיאני וגורם לתסמונת.
  • עודף משקל.
  • עישון.
  • מחלות כגון: תת פעילות של בלוטת התריס, סוכרת, אי ספיקת כליות ודלקת מפרקים ראומטית.
  • תרופות שונות.
  • עבודה במקצועות שמפעילים לחץ מוגבר על מפרק שורש כף היד.
  • שבר בשורש כף היד, שעלול להפעיל לחץ על התעלה.
  • גיל: התסמונת מופיעה לרוב בגילאי 50-60.
  • מין: התסמונת נפוצה פי 3 בנשים לעומת גברים.
  • היריון.
    במהלך ההיריון עלולים להצטבר נוזלים בתוך הרצועה שגורמים לה להתנפח, מה שמפעיל לחץ על המקום. לרוב זה קורה בשתי הידיים וחולף לבד תקופה מסויימת לאחר הלידה.

תסמונת תעלה קרפלית – אפשרויות הטיפול

מכיוון שתסמונת התעלה הקרפלית עוברת מעמה רק לעתים רחוקות, מומלץ לטפל, לפני שהתסמינים יחמירו ואף יגרם נזק בלתי הפיך.

ישנם כמה סוגי טיפולים:
  • פיזיותרפיה – אחד הטיפולים היעילים ביותר לטיפול בתסמונת תעלה קרפלית. אשר מטפל בתסמינים ומאפשר למטופל לחזור לחיים נורמליים ללא התערבות כירורגית.
    הטיפול הפיזיותרפי כולל תרגילי מתיחות וחיזוק לשרירי כף היד, לשיפור המוביליות של המפרק ולהגדלת טווחי תנועה, עיסויים ושימוש בטכנולוגיות שונות (כגון גירוי חשמלי) להקלה על הכאב. בנוסף, שימוש באביזרים תומכים (כגון סד) להקלה על התסמינים, וכן ייעוץ להתאמת סביבת העבודה והרגלי החיים.
  • ריפוי בעיסוק – בדומה לפיזיותרפיה, טיפול ריפוי בעיסוק עושה שימוש בתרגילים שונים שמקלים את התסמינים בשלביה הראשונים של המחלה.
  • טיפול בגורם שמפעיל את הלחץ על התעלה הקרפלית, כגון: גבס על שורש כף היד, מחלת רקע וכדומה.
  • ניתוח תעלה קרפלית.

ניתן להקל על התסמינים בכמה דרכים:

• חימום הידיים מקל מאוד על התסמינים.
  • חבישת סד לילה – סד הלילה שומר על מפרק כף היד ישר במהלך השינה ומסייע להפחית את הלחץ.
  • תרופות אנטי דלקתיות.
  • זריקת סטרואידים לתוך התעלה הקרפלית- מייבשת את הנוזלים, מפחיתה את הדלקת וכך מפחיתה את הלחץ והכאבים. זהו טיפול שיש בו סיכון לפגיעה בעצב.

תסמונת תעלה קרפלית היא תופעה שכיחה וקלה לטיפול, אך חשוב לא להזניח אותה, לאבחן ולטפל בזמן. היעדר טיפול עלול להביא ללחץ שיכול לגרום לנזק בלתי הפיך לעצב.