fbpx

ריפוי בעיסוק זה הרבה יותר מלהרכיב פאזלים…

ריפוי בעיסוק יכול לסייע בשיפור התפקוד והעצמאות ויכול לעזור לאנשים עם התפקוד המוטורי, שיפור פעולות יום יומיות, שיפור הריכוז, התפתחות ילדים, שיקום מבוגרים ועוד. ריפוי בעיסוק הוא טיפול שיקומי פרה-רפואי, שתפקידו לעזור לאנשים בכל הגילאים שיש להם אתגרים פיזיים, קוגניטיביים או רגשיים. הטיפול מאפשר לאנשים לעסוק בפעילויות יומיומיות משמעותיות, לבנות לעצמם שגרה אישית וחברתית וכך לשפר את איכות חייהם!
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

רבים מאתנו, כשחושבים על ריפוי בעיסוק, מדמיינים הרכבת פאזלים ועבודות יצירה, אך הוא הרבה מעבר!
במאמר זה נדון על מהו ריפוי בעיסוק, באילו תחומים הוא מטפל, מהם שלבי הטיפול ועוד.

מה זה ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק הוא טיפול שיקומי פרה-רפואי, שתפקידו לעזור לאנשים בכל הגילאים שיש להם אתגרים פיזיים, קוגניטיביים או רגשיים. הטיפול מאפשר לאנשים לעסוק בפעילויות יומיומיות משמעותיות, לבנות לעצמם שגרה אישית וחברתית וכך לשפר את איכות חייהם.

טיפול של ריפוי בעיסוק בנוי מכמה רבדים: עבודה עם המטופל לשיפור היכולות הלקויות שלו, התאמת הסביבה למצבו ומתן פתרונות פיזיים שיקלו עליו.

תחומי הפעילות של ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק מסייע למטופלים בהיבטים שונים של חייהם:

  • שיפור תפקוד ועצמאות: מרפא בעיסוק/מרפאה בעיסוק עובדים עם אנשים שעשויים להיות להם אתגרים פיזיים, קוגניטיביים, תחושתיים או רגשיים המשפיעים על יכולתם לבצע פעילויות יומיומיות. הטיפול נועד לשפר את הכישורים התפקודיים של המטופלים, המאפשרים להם לבצע פעילויות באופן עצמאי ובביטחון.
  • תוכניות טיפול מותאמות אישית: מרפא בעיסוק/מרפאה בעיסוק מעריכים את הצרכים הייחודיים, המטרות והסביבות הייחודיות של כל אדם כדי ליצור תוכניות טיפול מותאמות אישית. תוכניות אלה כוללות פעילויות טיפוליות, אסטרטגיות הסתגלות, מכשירי עזר, שינויים בסביבה וחינוך ליחידים, למשפחותיהם ולמטפלים.
  • ליווי בתהליך שיקום והחלמה: למרפא בעיסוק/מרפאה בעיסוק תפקיד קריטי בשיקום ובהחלמה מפציעות, מחלות או מוגבלויות, הם עוזרים לאנשים להחזיר או לפתח מיומנויות הנחוצות לתפקוד יומיומי.
  • התייחסות לבריאות הנפש ולרווחה: ריפוי בעיסוק מכיר בקשר האינטגרלי בין בריאות הנפש לחיים מלאים ואיכותיים. מרפאים בעיסוק מעריכים את רווחתם הרגשית והפסיכולוגית של המטופלים ומסייעים גם בטיפול במצבים של חרדה, דיכאון, מתח וטראומה.
  • טיפול בילדים ובצרכים התפתחותיים: לריפוי בעיסוק תפקיד מכריע בטיפול בילדים עם עיכובים התפתחותיים, לקויות למידה, בעיות ויסות חושי או ליקויים פיזיים. הם עוזרים לילדים לפתח מיומנויות חיוניות כמו: מוטוריקה עדינה, תפיסה חזותית, ויסות עצמי ואינטראקציה חברתית. 
  • קידום הזדקנות בריאה וטיפול בקשישים: ריפוי בעיסוק מסייע בקידום הזדקנות בריאה ושמירה על עצמאות בקרב קשישים. טיפולי ריפוי בעיסוק מטפלים בשינויים הקשורים לגיל, למצבים כרוניים ולמוגבלות המשפיעים על יכולתו של מבוגר לבצע פעילויות יומיומיות. 
  • הכלה ונגישות: חלק בלתי נפרד מהטיפול בריפוי בעיסוק הוא קידום סביבות מכילות עבור אנשים עם מוגבלות. מרפא בעיסוק/מרפאה בעיסוק מקדמים נגישות במקומות עבודה, בתי ספר, מרחבים ציבוריים ובתים כדי להבטיח שכולם יוכלו לקחת חלק. מרפאים בעיסוק משתפים פעולה גם עם אנשי מקצוע אחרים, קובעי מדיניות וארגונים כדי לתמוך בחקיקה ובמדיניות התומכות בזכויות והכלה של אנשים עם מוגבלות.

למי מתאים ריפוי בעיסוק? 

  • ילדים ובני נוער עם אתגרים התפתחותיים שונים, ביניהם ילדים ונוער על הספקטרום האוטיסטי, עיכוב התפתחותי, הפרעות קשב, הפרעות ויסות חושי, לקויות למידה ולקויות גופניות. 
  • ילדים ובוגרים עם מצבים נפשיים הפוגעים בתפקודם היומיומי.
  • מבוגרים בעלי לקויות עקב תאונה, מחלה כרונית, שבץ מוחי וכדומה, אשר מגבילות את יכולתם לבצע פעילויות יומיומיות, פעילויות פנאי ופוגעות באיכות חייהם.
  • קשישים בעלי יכולות תפקודיות לקויות.
  • אנשים בעלי מוגבלות.

שלבי הטיפול בריפוי בעיסוק 

שלבי הטיפול בריפוי בעיסוק כוללים בדרך כלל את השלבים הבאים:

  1. הערכה מקיפה- המרפא בעיסוק אוסף מידע על ההיסטוריה הרפואית של הלקוח, יכולות תפקודיות, מטרות ואתגרים, באמצעות תצפיות, ראיונות ושיח עם הלקוח ומשפחתו/המטפלים שלו כדי לאסוף מידע רלוונטי.
  2. הצבת יעדים- לאחר סיום ההערכה, המרפא בעיסוק משתף את המטופל בתהליך הצבת מטרות לטיפול, המבוססות על צרכיו, העדפותיו וסדרי העדיפויות שלו. המטרות עשויות להתמקד בשיפור יכולות תפקודיות ספציפיות, שיפור העצמאות בפעילויות יומיומיות, או השגת תוצאות ספציפיות הקשורות לעבודה, בית ספר או פעילויות פנאי.
  3. בניית תוכנית טיפול מותאמת אישית.
  4. הטיפול עצמו. 
  5. מעקב אחר התקדמות והערכה מחודשת- לאורך הטיפול, המרפא בעיסוק עוקב באופן שוטף אחר התקדמות המטופל ומבצע בהתאם התאמות בתוכנית הטיפול.

טיפול ריפוי בעיסוק ממלא תפקיד מרכזי בסיוע לאנשים בעלי לקויות שונות להגיע לרמת העצמאות והרווחה הגבוהה ביותר שלהם וכך לשפר משמעותית את איכות חייהם.

לפיזיוגרופ מרפאות בכל רחבי הארץ עם מרפאים בעיסוק מקצועיים ומנוסים שילוו אתכם לאורך הדרך.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות