fbpx

מרפאה בעיסוק למבוגרים

מרפאה בעיסוק למבוגרים היא בעלת הכשרה מתאימה וניסיון רב בשיקום נוירולוגי/שיקום גריאטרי/ריפוי בעיסוק לגיל השלישי. טיפול זה הוא לרוב קצר מועד ואורך עד מספר חודשים בודדים, אולם במקרים של מחלה כרונית הוא עשוי להימשך אפילו שנים. לפני התאמת הטיפול עורכת מרפאה בעיסוק למבוגרים אבחון במטרה לזהות את הקשיים עמם מתמודד המטופל ואת הגורמים לקשיים אלו.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

ריפוי בעיסוק הוא טיפול שיקומי פרה-רפואי, הרלוונטי בכל שלבי החיים, ומתמקד בסיוע בשיפור התפקוד הנפשי והגופני, שנפגע אצל אדם, ומאפשר לו לעסוק בפעילויות משמעותיות המשפרות את איכות חייו.
מרפאה בעיסוק למבוגרים מטפלת במגוון אתגרים, ביניהם גם אלו הקשורים למחלת אלצהיימר, דמנציה, מניעת נפילות ושיקום קוגניטיבי

מאמר זה יעמיק בנושאים אלו וידגיש את ההשפעה המשמעותית של ריפוי בעיסוק בשיפור חייהם של מבוגרים.

מה כולל טיפול של מרפאה בעיסוק למבוגרים?

מרפאה בעיסוק למבוגרים היא בעלת הכשרה מתאימה וניסיון רב בשיקום נוירולוגי/שיקום גריאטרי/ריפוי בעיסוק לגיל השלישי. טיפול זה הוא לרוב קצר מועד ואורך עד מספר חודשים בודדים, אולם במקרים של מחלה כרונית הוא עשוי להימשך אפילו שנים.
לפני התאמת הטיפול עורכת מרפאה בעיסוק למבוגרים אבחון במטרה לזהות את הקשיים עמם מתמודד המטופל ואת הגורמים לקשיים אלו. האבחון כולל תשאול המטופל וצפייה בו בעת התמודדות עם מטלות שונות (למשל: מטלות הבוחנות את יכולת הכתיבה שלו, ההליכה ועוד).
בהתאם לתוצאות האבחון בונה המרפאה בעיסוק למבוגרים תוכנית טיפולית מותאמת אישית למטופל.

תוכנית הטיפולים של ריפוי בעיסוק למבוגרים כוללת:

  1. תוכנית תרגילים מותאמת אישית.
    התרגילים מתמקדים בחיזוק ושיפור המיומנויות אשר נפגעו אצל המטופל, ביניהן מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות, חברתיות ועוד. התרגילים מתבצעים הן במסגרת הטיפולים עצמם והן בתרגול אישי בבית.
  2. התאמת הסביבה למצבו של המטופל והתאמת מכשירי עזר.
    בתוכנית שבונה, מתייחסת המרפאה בעיסוק למבוגרים גם לסביבתו של המטופל ובהתאמתה למצבו הנוכחי. לדוגמה: למטופל בעל קשיים מוטוריים יותקן מעקה באמבטיה, תתבצע התאמה של הרהיטים בביתו, יותאמו לו מכשירי עזר ועוד.
  3. מציאת פעילויות פנאי מתאימות.
  4. הדרכה וליווי לסביבתו הקרובה של המטופל.
    בתהליך טיפולי של ריפוי בעיסוק למבוגרים, חשוב לרתום את סביבתו הקרובה של המטופל לתהליך: בני המשפחה והמטפל העיקרי, שיכולים לסייע לו. הסיוע יכול להיות בתרגול בבית, שמירה על מצב הרוח שלו, הדרכה לגבי אופן הטיפול בו, עזרה בתפקוד היומיומי ועוד.

תחומי הטיפול העיקריים של מרפאה בעיסוק למבוגרים

ישנם מספר תחומים מרכזיים בהם עוסקת מרפאה בעיסוק למבוגרים:

  • שיקום קוגניטיבי
    זהו טיפול לאחר פגיעה נוירולוגית, למשל: אירוע מוחי, פרקינסון או ירידה קוגניטיבית בשל מחלות כמו אלצהיימר ודימנציה.
    הירידה בתפקודים הקוגניטיביים גורמת לפגיעה בזיכרון, איטיות, חוסר ריכוז, קושי בתכנון תהליכים, קבלת החלטות ועוד. כל אלו עשויים לגרום למטופל להימנע מסיטואציות חברתיות ולעתים אף להימנע מיציאה מהבית, מה שמביא לדיכאון והתדרדרות תפקודית בקרב בני הגיל השלישי.
    מרפאה בעיסוק תסייע לאדם המבוגר להיות מודע לקשייו, לתרגל מיומנויות קוגניטיביות שיאפשרו לו להיות עצמאי יותר ואף תתאים לו פעילות פנאי.
    אמנם לא ניתן לטפל בדמנציה בשל היותה מחלה ניוונית מתקדמת, אך בהחלט ניתן להפחית את הסימפטומים וכך לשפר את איכות חייהם של החולים. 
  • שיקום מוטורי
    זהו טיפול למבוגרים הסובלים ממחלות נוירולוגיות, כגון: פרקינסון או טרשת נפוצה, וכן לאנשים לאחר אירוע מוחי וניתוחי ראש או עמוד שדרה.
    מרפאה בעיסוק למבוגרים מסייעת למטופל לשמר ולשפר את המיומנויות והיכולות המוטוריות שנפגעו במטרה לשפר את תפקודו היומיומי. בנוסף, מסייעת מרפאה בעיסוק למבוגרים במניעת נפילות בקרב קשישים. במקרים אלה היא תעבוד עם הקשיש על שמירה על שיווי המשקל והימנעות ממצבים מסוכנים בעת ביצוע פעולות יומיומיות, וכן תמליץ על התאמות בבית המטופל, למשל: התקנת מעקות, שינוי התאורה בבית, מיקום שטיחים מונעי החלקה במקלחת ועוד.
  • התאמת הסביבה הביתית והתאמת מכשירי עזר.
  • ליווי והדרכת בני המשפחה והמטפל העיקרי.

ריפוי בעיסוק ממלא תפקיד חיוני בשיפור חייהם של מבוגרים המתמודדים עם אתגרים מוטוריים וקוגניטיביים כמו אלצהיימר, דמנציה ונפילות. מרפאה בעיסוק למבוגרים מאפשרת למטופלים לשמור על עצמאותם ולנהל שגרת חיים מלאה ככל הניתן. 

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות