כאבי רגליים במחלת פרקינסון

כאב הוא פעמים רבות סימפטום שפחות מתייחסים אליו במחלת הפרקינסון. הסיבות לכאבי רגליים בפרקינסון יכולות להיות במערכת השריר-שלד, בעקבות דיסטוניה, הקרנה של כאב ממקור עצבי ואפילו כאב ממערכת העצבים המרכזית במח.

כאבי רגליים במחלת פרקינסון הם פעמים רבות סימפטום שפחות מתייחסים אליו במחלה, אף על פי שהוא נפוץ ביותר בקרב מאובחני פרקינסון. מחקרים מראים כי רוב מאובחני הפרקינסון מדווחים על כאב כתלונה העיקרית שלהם.

ישנם מרכיבים של מחלת הפרקינסון שיכולים להשפיע לרעה על כאב. בנוסף, ישנם סוגי כאב ייחודיים למחלת הפרקינסון.
לעיתים קשה לאבחן האם מקור הכאב הוא מפרקינסון או ממקור אחר.

חשוב לחקור ולהבין את מקור הכאב ואת השפעת הגורמים השונים על החמרת הכאב כדי להגיע לפיתרון ולהקלה המשמעותית ביותר בכאב.

בירור רפואי לגבי כאבי רגליים במחלת פרקינסון

במידה ואובחנת עם פרקינסון, ואתה חווה כאבי רגליים, יש ליידע על כך את הרופא המטפל.

הכאב יכול להיות קשור למחלת הפרקינסון ויכול גם לנבוע ממקור אורטופדי למשל כמו ארטריטיס ושחיקת סחוס.
כאב בשוק יכול להיות כתוצאה מהתכווצות שרירים אך במקרים נדירים עלול להיות בכלל מקרה של פקקת ורידים בשרירי השוק.

הסיבות לכאבי רגליים במחלת פרקינסון

במחלת הפרקינסון ניתן לחלק את סוגי כאבי הרגליים למספר קטגוריות:

כאב מוסקלו-סקלטלי ברגליים

הכוונה היא להפרעות במערכת שריר-שלד, בהן מקור הכאב הוא שרירים, עצמות ומפרקים.
כאבי רגליים נפוצים המלווים חולי פרקינסון הם כאבים בכפות הרגליים והאצבעות, כאבים בשוקיים, כאבי ברכיים וכאבי יריכיים.
מחקרים מראים כי כאבי הפרקים נוטים להתגבר עם התקדמות המחלה.
ריגידיות (קשיון) או נוקשות, עלולים להחמיר את הכאבים.
יחד עם זאת, מיעוט בפעילות גופנית ויציבה לקויה, יכולים אף הם להשפיע לרעה על השרירים והמפרקים ולהוביל לכאבים.
ניתן למצוא גם קשר הדוק ל״הליכה הפרקינסונית״ עם צעדים קטנים, גב כפוף, כיפוף תמידי בירך ובברך, תנועה מועטת בזרוע ומעט רוטציות של הגב ובית החזה. כל אלה יחד מפעילים עומסים שונים על המפרקים ובכך מגבירים את הכאב.

ככלל, כל התנועות של מאובחני פרקינסון הן קטנות וכמעט ולא מגיעים לסופי הטווחים בגוף. לכן התרופה לכאב מוסקולוסקלטלי אצל חולי פרקינסון הוא להישאר בתנועה.

כאב דיסטוני ברגליים

דיסטוניה מתבטאת בכיווץ שרירים חזק ולא רצוני בכף הרגל והקרסול. דיסטוניה או יציבה לא נכונה יכולים לגרום לכאבים מאוד לא נעימים בקרב מאובחני פרקינסון. סוג מסויים של דסטוניה שבו יש כיווץ חזק של אצבעות הרגלים או סיבוב פנימי של כף הרגל יכול מאוד לכאוב בעיקר בהליכה, עמידה ואפילו בשינה.
דיסטוניה יכולה להופיע כאשר יש ירידה ברמות הדופמין כמו שקורה פעמים רבות בבוקר לפני נטילת הכדורים או כאשר השפעת הכדור דועכת במהלך היום. יש גם מצבים שהדיסטוניה מופיעה במעבר בין מצבי on / off.
בכל מצב של דיסטוניה חשוב מאוד להתייעץ עם הנוירולוג המטפל כדי להשיג איזון מדוייק יותר של התרופות וניהול טוב יותר של מצבי ה on/off.

כאב רדיקולרי או עצבי המקרין לרגל

לחץ על עצב בעמוד השדרה או מהישבן יכול להקרין כאב לרגל.
הכאב יורגש באזור הגב התחתון, הישבן או הרגל. לצד הכאב יתכן ויורגשו נימול, הירדמות, עקצוץ או ירידה בכוח השרירים.

כאב רדיקולרי או כאב עצבי כמו מקרה של פולינוירופתיה בסוכרת או כאב עצבי מוקרן כמו במקרה של פריצת דיסק נפוץ בקרב כלל האוכלוסיה. מכאן גם האתגר לשייך כאב זה ישירות למחלת הפרקינסון. סביר להניח שהשינויים הניווניים בעמוד השדרה בשילוב היציבה הכפופה בגב ובכתפיים מגדילים את הלחץ על שורשי העצב ומכאן שהתלונות על כאב משמעותיות יותר בקרב חולי פרקינסון.

כאב נוירופטי מרכזי ברגל

כאב נוירופטי מרכזי נובע ממערכת העצבים המרכזית במח.
גרעיני הבסיס הנפגעים במחלת הפרקינסון הם גם אלו שאחראים על עיבוד תחושת הכאב. דופמין משפיע על עוצמת הכאב שאנו חווים. כאשר יש חסר בדופמין סף הכאב יורד כך שפגיעה שלא אמורה לכאוב כואבת יותר. מחסור בדופמין קשור גם לכאב כרוני.

כאב מרכזי יכול להיות תופעה ראשונית של המחלה כתוצאה ישירה של ניוון גרעיני הבסיס. ההנחה היא שהשיבוש בעיבוד תחושת הכאב מוביל לשינוי בפירוש הכאב ומשנה את סף הכאב.

אצל כ 10% ממאובחני הפרקינסון נמצא שהתלונות על כאב נוירופטי הופיעו עוד טרם הופעת הסימנים המוטוריים של המחלה. יחד עם זאת הצד בו יופיע הכאב הנוירופטי המרכזי הוא גם הצד שבו יופיעו הסימפטומים המוטוריים בהתחלה.

כאב נוירופטי מרכזי יתבטא בתחושות של שריפה, עקצוץ, נימולים, לחץ, זרם חשמל. הכאב קשה להגדרה והמטופלים לא תמיד מצליחים להצביע על מיקומו המדויק.

מספר מחקרים מראים שהכאב נפוץ יותר בזמני off ויש גם קשר בין חומרת הכאב לפלוקטואציות מוטוריות (חוסר יציבות בסימפטומים המוטוריים).

מהו הטיפול בכאבי רגליים במחלת פרקינסון?

אז אחרי שהבנו את מנגנוני הכאב השונים במחלת הפרקינסון, חשוב שנבין מה כן ניתן לעשות:

• איזון תרופתי וצמצום שעות ה off כדי להפחית כאב דיסטוני ולאזן פלוקטואציות בתחושת הכאב.
  • קנביס רפואי – זהו נושא שעדיין במחקר ויש אנשים רבים המדווחים כי טיפול בקנביס רפואי מסייע להם בהפחתת כאבים.
  • טיפול תרופתי לכאב בהתייעצות עם מומחה כאב
  • טיפולי פיזיותרפיה!

פיזיותרפיה כטיפול בכאבי רגליים במחלת פרקינסון

טיפולי פיזיותרפיה למאובחני פרקינסון מתייחסים לסימפטומים המוטוריים והלא-מוטוריים כאחד.

תרגילים לשיפור היציבה, גמישות ותנועתיות, תרגילים לחיזוק כח השרירים ושרירי הליבה יכולים להקל מאוד על הכאבים.

פיזיותרפיסטים משלבים בטיפול גם טיפול מנואלי ממוקד באזור הכאוב והם בעלי ראייה רחבה ויכולת לשלב שיטות טיפול שונות.
שיטות הטיפול של הפיזיותרפיסט הן דיקור מערבי להפחתת כאבים, עיסוי רפואי להקלה בכאב ושיפור זרימת הדם, שימוש בקינזיוטייפינג וחבישות לשם הענקת גירוי לשרירים לעבוד בצורה יעילה יותר וכמובן בניית תכנית תרגול מותאמת אישית הכוללת תרגילי מתיחות וחיזוקים לשיפור טווחי התנועה.
בנוסף, פיזיותרפיסט מומחה יסייע לך במציאת פעילות גופנית מותאמת למאובחני פרקינסון במצבך.
חשוב לשים לב להגיע לטיפול אצל פיזיותרפיסט מנוסה בעל ידע ונסיון עשיר בטיפול במאובחני פרקינסון וטיפול בכאב. זאת כדי שידע לשים לב לסימני אזהרה אחרים בגוף האדם ולהציע טיפול בראייה הוליסטית ורחבה.

טיפים ודגשים אחרונים לגבי טיפול בכאבי הרגליים במחלת הפרקינסון:

1. לפני שאתם מסיקים שהכאבים ברגליים נובעים ממחלת הפרקינסון, תבדקו את העניין לעומק בהתייעצות עם מומחים.
  2. התייחסו לכאב ולטיפול בו במלוא הרצינות. כאב עלול להשפיע עמוקות על איכות החיים, הפעילות הגופנית ומצב הרוח.
  3. ישנם סוגי כאב שונים המלווים חולי פרקינסון. חלקם ייחודיים לפרקינסון, חלקם משותפים לכלל האוכלוסייה אבל עלולים להיות חמורים יותר בקרב מאובחני פרקינסון.
  4. יש מגוון דרכים לטפל בכאב של מאובחני פרקינסון, לכן חשוב לשוחח על כך עם הנוירולוג המלווה אותך בטיפול בפרקינסון.
תרגילים לטיפול עצמי בכאבי רגליים לחולי פרקינסון
הרצאה בנושא כאבים במחלת הפרקינסון

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.