fbpx

יתרונות פעילות גופנית עבור מאובחני פרקינסון

יתרונות פעילות גופנית עבור מאובחני פרקינסון היא לא פחות מתרופה! מהם היתרונות של פעילות גופנית עבור מאובחני פרקינסון? מדוע היא בגדר ״חובה שיקומית״? איזה סוגי פעילות גופנית מותאמים למאובחני פרקינסון? מהם הדגשים החשובים לאימונים? איך פיזיותרפיסט יכול להנחות ולעזור למאובחני פרקינסון להיות פעילים יותר? במאמר זה כל התשובות
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

יתרונות פעילות גופנית עבור מאובחני פרקינסון תוחלת חיים ואיכות חיים

פעילות גופנית היא מרכיב מרכזי לשיפור הבריאות בקרב כלל האוכלוסיה.
בקרב מאובחני פרקינסון פעילות גופנית היא תרופה! ועל כך נאמר, Exercise is Medicine 

״תפקיד התרופות הוא לאפשר תנועה״

מחקרים מראים כי מאובחני פרקינסון ב 30% פחות פעילים מבני גילם הבריאים. ייתכן שזה כתוצאה מחשש שפעילות גופנית תביא עימה סכנות. אך ההיפך הוא הנכון. חוסר בפעילות גופנית מהווה סכנה של ממש.

חוסר בפעילות גופנית מגדיל את הסיכון לפתח מחלות לב, סוכרת ואוסטיאופורוזיס (בריחת סידן). לאורך זמן, חוסר פעילות מגדילה את הסיכון לנפילות, חולשת שרירים וירידה תפקודית משמעותית!

תרופה לפרקינסון לא מחזקת את השרירים או משפרת את שיווי המשקל

כדי להשיג שיפור אמיתי בתסמיני מחלת הפרקינסון צריך לעבוד!
פעילות גופנית הוכחה כמשפרת סימפטומים רבים של מחלת הפרקינסון. החל משיפור שיווי המשקל, כוח וגמישות, וכלה בשיפור מצב הרוח והפרעות במערכת העיכול.
יתרה מכך, מחקרים מראים כי לפעילות גופנית יש יכולת לשימור תאי המח, האטת דגנרציה של תאי המח.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

פעילות גופנית משפיעה על תוחלת חיים פרקינסון ואיכות החיים

  1. מניעת מחלות: מחקרים מראים שפעילות גופנית יכולה לסייע במניעת מחלות לב וסוכרת. ומפחיתה גורמי סיכון למחלות נוספות כגון יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם. אצל אנשים פעילים נמצאו רמות שומני דם נמוכות מאנשים לא פעילים, גם אצל אלו הסובלים מהשמנה וסוכרת. בנוסף, פעילות גופנית מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ורגישות לאינסולין. פעילות גופנית סדירה במשך 30-60 דקות 5-6 פעמים בשבוע יכולה להוריד את לחץ הדם. כך שלחץ הדם נמוך יותר אצל אנשים פעילים גופנית.
  1. שיפור המצב המנטלי נפשי: פעילות גופנית מייצרת הורמוני דחק ומעבירים עצביים (ביטא-אנדורפין, אדרנלין, דופאמין וסרוטונין)  שמפחיתים סטרס ולחץ בצורה טבעית המאפשרת שיפור במצב הרוח, החיוניות ותחושת המסוגלות. מחקרים מראים כי לאנשים פעילים יש סיכון נמוך יותר לחוות דיכאון. לשם כך נחוצה פעילות אירובית וחיזוק שרירים 3-5 ימים בשבוע למשך 30-60 דקות. בנוסף, פעילות גופנית משפיעה גם על איכות השינה לטובה,  מה שחשוב ביותר בקרב מאובחני הפרקינסון שלרוב גם סובלים מהפרעות בשינה.
  1. ירידה בסכנת נפילות: למאובחני פרקינסון יש סיכון גדול יותר לנפילות מהאוכלוסייה הבריאה, מה שיכול להוות אסון בשמירה על העצמאות! פעילות גופנית משפרת כוח וגמישות, כמו גם את שיווי המשקל והקואורדינציה. בכך מפחיתה סכנה לנפילות.  מחקרים מראים כי פעילות גופנית במשך 90דק׳ בשבוע מפחיתה את הסיכון לנפילות. אנחנו חייבים למנוע נפילות מאחר ולמבוגרים לוקח יותר זמן להתאושש מהן והסיכון לשברים גדול בגלל ירידה בצפיפות העצם. 
    בנוסף, פחד מנפילה מביא לחוסר פעילות אשר בתורה מגדילה את סכנת הנפילה. לכן, כל פעילות מניעתית  בדרכים שונות ומגוונות חשובה ביותר.
  1. שיפור יכולות קוגניטיביות: פעילות גופנית סדירה ועבודה על פעולות מוטוריות עדינות משפיעים לחיוב על התפקוד הקוגניטיבי.  אין ספור מחקרים מדברים על סיכון נמוך יותר לחלות באלצהיימר או לפחות להאט את ההתקדמות של מחלות שונות עבור אנשים פעילים ,ללא קשר לזמן בו החלה הרוטינה של פעילות מסודרת. מחקר שכלל 170 משתתפים מעל גיל 50 שהתלוננו על ירידה בזיכרון אך לא אובחנו עם דמנציה, הוכיח כי ביצוע 70,000 צעדים בשבוע ( 49-55ק״מ בשבוע) במשך 24 שבועות, הראו שיפור קל בתפקוד הקוגניטיבי לעומת המשתתפים בקבוצת הביקורת שהראו ירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

5. קשרים חברתי: שימור של  קשרים חברתיים חשוב מאוד עבור כלל האוכלוסיה ובפרט בני הגיל השלישי כדי שימנעו מבדידות ורגשות של דיכאון. פעילות גופנית יכולה להפוך לזמן משמעותי ומרגיע,לייצר הנאה וסיפוק וכמובן גם מסגרת חברתית מעשירה.  המפתח הוא מציאת פעילות מהנה, בהתאם ליכולות הפיזיות.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

כיצד ניתן להיות פעילים יותר עם פרקינסון?

  1. שב פחות במהלך היום. כאשר מדובר במרחק הליכה קצר, העדף הליכה אל המכולת השכונתית במקום נסיעה ברכב. או עלה במדרגות קומה אחת או שתיים במקום להיעזר במעלית.
  2. בצע פעילות גופנית במשך 150 דקות לפחות כל שבוע. הכוונה היא להרגיש שנהייה לך חם ואתה מתחיל להזיע מעט. כדי להגיע ל 150 דק׳ בשבוע, ניתן לבצע פעילות גופנית 6 ימים בשבוע למשך 25 דקות בכל יום. במידה ומאתגר עבורך להתאמץ במשך 25-30 דקות ברציפות, ניתן לחלק ל 3 פעמים 10 דקות של פעילות גופנית ביום. 
  3. כדי לשמור על בריאותך, חשוב לשלב סוגי פעילות שונים. ניתן לגוון בכל יום בין אימון כח, אימון הליכה, אימון לשיפור הגמישות במפרקים, שיפור היציבה ושיווי המשקל. חשוב כמובן לשלב אימונים העובדים על פעולות יומיומיות ולכן לתרגל גם בישיבה, שכיבה ועמידה. 
  4. בחר אימון ופעילות מהנה עבורך אשר מתאימה ליכולותיך. דבר זה יקל על יכולת ההתמדה שלך באימון ועל סיום האימון בהצלחה. 
  5. ניתן להתאמן בקבוצות ייעודיות פרונטליות או באון-ליין. כך יהיה לך גיוון באימון וגם חברה אשר תעלה את המוטיבציה להשתתף באימון.
  6. התאמן בשעות וברגעים הטובים שלך במהלך היום. הרגעים בהם התרופות עובדות בצורה האופטימלית. 
  7. שזור את האימונים והפעילות הגופנית שלך בסדר היום שלך, כך יהיה לך הרגל מנצח להתאמן. 
  8. טבעי מאוד להתעייף במהלך האימון ולהזיע. יחד עם זאת, קיימים סימני אזהרה אליהם יש להתייחס ברצינות, הדורשים הפסקה של האימון והתייעצות עם רופא.
    הזעה מבלי שנהייה לך חם, כאב הנמשך יותר ממספר דקות, לחץ או כאב בחזה, קוצר נשימה, סחרחורת או תחושת שיוט.

איזה סוגי פעילות גופנית מותאמים למאובחני פרקינסון:

הליכה לחולי פריקנסון

במידה ואפשר,מומלץ ללכת בחוץ , לנשום את האוויר הצח, להנות מהנוף, במידה ומצליחים להגיע למאמץ שגורם להזעה זה עוד יותר טוב. (קראו כאן איך לשפר את ההליכה)
המתקשים בהליכה בחוץ, יכולים לתרגל הליכה בבית. אפילו מספר פעמים הליכה במסדרון ובסלון הלוך וחזור מהווה פעילות גופנית.

קבוצות התעמלות לחולי פרקינסון

ישנן קבוצות שונות למאובחני פרקינסון בהן ניתן לתרגל לפי רמות. יש קבוצות בסניפי עמותת הפרקינסון השונים ברחבי הארץ, קיימות גם קבוצות שונות ב״זום״ מרחוק.
מוזמנים להצטרף לקבוצת ההתעמלות האישית של הפיזיותרפיסטית נועה בן שטרית.

ריקוד לחולי פרקינסון

ידוע כי למוזיקה ישנה השפעה תרפויטית,  במידה ומוסיפים תנועה של הגוף,ריקוד ותזוזות לפי הקצב-זהו שילוב מנצח עבור הגוף והנפש.

טאי צ׳י לחולי פרקינסון

מחקרים מראים כי תרגול טאי צ׳י משפיע לחיוב על נוקשות שרירים, משפר את שיווי המשקל ומקנה בטחון למאובחני פרקינסון.
ניתן לתרגל בקבוצות ואף תרגול פרטני עם מדריך טאי צ׳י.

, פילאטיס, יוגה – שילוב של עבודה על שיפור שיווי המשקל וגמישות

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

רכיבה על אפניים לחולי פרקינסון

הליכה נורדית לחולי פרקינסון

מחקרים שונים מצביעים על יתרונות בהליכה נורדית למאובחני פרקינסון. יחד עם זאת, חובה לוודא שאכן זה בטיחותי מספיק עבורך שכן הידיים מקובעות במעין ״כפפות״ כשאוחזים במקלות. על כן מומץ להתאמן בפעמים הראשונות יחד עם פיזיותרפיסט בעל נסיון בהליכה נורדית.

פיזיותרפיה לחולי פרקינסון

מאחר ולא תמיד אפשרי ונח לצאת מהבית, יש גם אפשרות להזמין פיזיותרפיסט פרטי עד הבית שיתרגל איתך בהתאם ליכולות האישיות שלך ובסביבת מגוריך.

היתרון של פיזיותרפיסט בטיפול במאובחני פרקינסון על פני מאמן כושר היא שפיזיותרפיסט מקבל הכשרה רפואית עם דגש על ליווי של מאובחני פרקינסון. בכך פיזיותרפיסט יודע להתאים לך תוכנית אימון מדויקת ומותאמת אישית.
תוכנית האימון משלבת מספר אלמנטים ותמיד מתייחסת גם לטיפול בכאב ומחלות רקע.

הדגשים באימונים עם פיזיותרפיסט המתמחה בטיפול בפרקינסון הם:

  • שיפור כח וסיבולת השרירים כך שניתן יהיה לבצע פעולות חוזרות לאורך זמן כנגד התנגדות. תרגול שכזה משפיע לחיוב על אוסטיאופורוזיס וצפיפות העצם.
  • שיפור הכושר האירובי (סיבולת לב-ריאה) ובכך להתעייף פחות ביציאה מהבית, מקלחת ממושכת וכד׳.
  • גמישות ותנועה כך שניתן להתנועע בחופשיות ועם פחות כאבים
  • שיפור שיווי משקל חיוני למניעת נפילות העלולות להביא עימן שברים ואשפוזים מיותרים.
  • שיפור הקואורדינציה המשפיעה על אופן ביצוע פעולות מהיומיום, שיפור הקוגניציה וה״גמישות המוחית״
  • שיפור תפקודי היומיום כך שניתן לבצע פעולות יומיומיות ללא עייפות שרירים מוגזמת. כגון הליכה, התנהלות בבית, קימה מהמיטה ועוד.
  • טיפול בכאבים בעזרת טיפול מנואלי, שימוש באמצעים מעולם הפיזיותרפיה.

למאמר מעמיק על תרגילי פיזיותרפיה לפרקינסון – כנסו לכאן

לסיכום, פעילות גופנית חיונית ומשפרת את המצב הפיזי והרגשי באופן משמעותי בקרב מאובחני פרקינסון. מומלץ להפוך את הפעילות לעדיפות עליונה וליצור הרגלים מנצחים יומיומיים.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

שאלות נפוצות בנושא פרקינסון

פרקינסון כאבי רגליים

מחקרים מראים כי רוב מאובחני הפרקינסון מדווחים על כאב כתלונה העיקרית שלהם. הכאב נחלק למספר סוגים כגון: כאב במערכת השריר-שלד, כאב דיסטוני ברגליים, כאב נוירופטי מרכזי, כאב רדיקולרי או עצבי המקרין לרגל. הטיפול בכאבי רגליים חייב להיות מותאם אישית.

פרקינסון תוחלת חיים

אחת השאלות הנפוצות היא מהי תוחלת החיים עם פרקינסון. האמת היא שהסקלה רחבה כל כך ותלויה במספר גורמים. אנו מאמינים כי ״לא מתים מפרקינסון״. ובהתמודדות עם המחלה יש תמיד לשאול איך משפרים את איכות החיים עם מחלת הפרקינסון.

האם פרקינסון תורשתי

כמו מחלות רבות אחרות, הסיכוי לחלות בפרקינסון מורכב מאלמנטים גנטיים וסביבתיים. רק אצל 15% ממאובחני הפריקנסון יש היסטוריה משפחתית של המחלה. ביתר המקרים, הסיבה למחלה לא תמיד ידועה.
במחקר אחרון שהתקיים בניו יורק נמצא כי חלק מחולי הפרקינסון היהודים ממוצא אשכנזי, נושאים מוטציה גנטית ספציפית אשר תורמת להתפתחות המחלה. יחד עם זאת, לא כל מאובחן פרקינסון נושא מטוציה הזו.

פרקינסון תסמינים

תסמיני מחלת הפרקינסון נחלקים לתסמינים מוטוריים ותסמינים לא מוטוריים.
רעד במנוחה, איטיות בתנועה, קשיון שרירים, הפרעת שיווי משקל, הפרעות הליכה ונפילות,

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות