fbpx

דגלים אדומים בפיזיותרפיה

כאבי גב נפוצים מאוד באוכלוסיה ועל פניו אין סיבה לחשוד במקרה חמור ולא כל ״כאב גב״ מצריך בדיקות הדמיה. דגלים אדומים נועדו להזהיר
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

כולנו מכירים את החשש והפחד מכאב והרצון להגיע בדחיפות לאורטופד מומחה, נוירולוג מומחה והעיקר לעשות צילומים והדמיות כי ״מה נעשה אם חס וחלילה יש לנו משהו חמור״?
הגוף מאותת לנו כל הזמן, ויש מקרים שבהם אנחנו חייבים לפעול באופן מיידי ובאמת להגיע למומחה.
לשמחתנו הרבה, ברוב המקרים הכאב נובע מבעיה בשרירים או במפרקים אשר פיזיותרפיסט יכול לאבחן ולהתחיל טיפול באופן מיידי. 

פיזיותרפיסט יכול לחסוך לכם חודשים ארוכים של המתנה לבדיקות רפואיות שבסופן גם כך תופנו לפיזיותרפיה.

פנייה מוקדמת לטיפול יכולה לחסוך לכם חודשים של המתנה לרופאים, הדמיות וצילומים.
יחד עם זאת חשוב להבין כי יש סימני אזהרה שמחייבים בדיקה רפואית ואפילו הפנייה למיון. לסימנים אלה אנו קוראים ״דגלים אדומים״.

דגל אדום מחייב אותנו לעצור את הטיפול!
בפיזיותרפיה, דגל אדום הוא פריט מידע בהיסטוריה הרפואית או סימן כלשהו או ממצא כלשהו בבדיקה הפיזיקאלית המעורר חשד לפתולוגיה מסוכנת יותר מאשר הסיבה עבורה הגיע המטופל. חשוב להבין שהדגל האדום הוא ספציפי ומתאים לסיטואציה ולקונטקסט הספציפי של המטופל הזה תוך ראיית התמונה המלאה שלו.
דגל אדום מעורר חשד ומצריך בירור רפואי מעמיק!
בחשד לדגל אדום, אנחנו הפיזיותרפיסטים לרוב נפנה אל רופאי המשפחה, הם בעלי ידע נרחב במספר תחומים וצריכים לנהל את התיקים הרפואיים של המטופל. כמובן שיש מקרים שנפנה לאורטופד, נוירולוג או קרדיולוג. 

לראות שחורות

המטרה שלנו בתהליך האבחון היא קצת ״לראות שחורות״. למה הכוונה?
כשאתה מגיע אל פיזיותרפיסט עם כאבי כתף, גב, צוואר או ברך הוא חייב קודם כל לתשאל אותך ולהבין את כל הרקע לתלונות שלך. משך התלונות, האם הייתה החמרה כלשהי בזמן האחרון, מה היה הטריגר להתחלה של הכאבים, מתי אתה כאוב, איזו מגבלה אתה חווה ביומיום בעקבות הכאבים ועוד.
בנוסף, הוא חייב להבין את הרקע הרפואי שלך כי יכול להיות שמשהו בהיסטוריה הרפואית שלך יכול להעיד על הסיבה לכאב.
כבר לאחר התשאול הפיזיותרפיסט יכול להניח מספר הנחות לסיבה לכאבים ולתלונות שלך. על סמך ההנחות הללו הוא יבצע בדיקה פיזיקאלית. הכוונה בבדיקת פיזיותרפיה היא ביצוע בדיקה של ממש למפרקים, לשרירים, למבנה הגוף, למערכת העצבים וליכולות שלך.
למשל, כאשר אתה מגיע עם כאבי כתף, הפיזיותרפיסט יבדוק את הכתף עצמה, את הצוואר, הגב העליון, בית החזה והזרוע.
דוגמה נוספת, במקרה של כאבי רגליים, הבדיקה הפיזיותרפית תכלול בדיקה של מבנה כף הרגל, הברך, ירך ואפילו הגב. 

המטרה של תהליך הבדיקה והאבחון היא לעשות סינון רפואי, להגיע לאבחנה פיזיותרפית ולהבין את מקור הכאב ובכך לבנות תכנית טיפולים במטרה להגיע לפתרון של ממש ולהעלים את הכאבים. 

מה הקשר לזברה?

בעולם הרפואה קיים המונח ״זברה״. הסיפור אומר שב 1940 פרופסור ממרילנד אמר לסטודנטים שלו: ״אם אתם שומעים נקישות פרסות, אל תצפו לראות זברה״ (כמובן שסוסים היו נפוצים מאוד במרילנד).
כיום הסלנג הרפואי האמריקאי מכנה ״זברה״ מצבים שבהם ציפית לאבחנה נפוצה ורגילה אבל לבסוף התגלתה אבחנה ״אקזוטית״ ומפתיעה שלא מצפים לה לרוב. כך שגם אם יש אבחנה סבירה, תמיד יש לקחת בחשבון שיכולה להיות ״זברה״ (אבחנה נדירה).
בדיוק כמו בסדרת הטלויזיה דוקטור האוס שבה הוא ״גשש בלש״ עם מחלות שמעולם לא שמענו עליהן. כך, גם הפיזיותרפיסט והרופא שלך תמיד ינסו להבין האם יש ״אבחנה מפוספסת״ שיש לקחת בחשבון.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

דגלים אדומים בכאבי גב

כאבי גב נפוצים מאוד באוכלוסיה ועל פניו אין סיבה לחשוד במקרה חמור ולא כל ״כאב גב״ מצריך בדיקות הדמיה.
85% מכאבי הגב נקראים ״כאבי גב לא ספציפיים״ או במילים אחרות כאבים הנובעים מהפרעות במערכת השריר-שלד, מבלי שיש בעיה כלשהי בעמוד השדרה עצמו.
דגלים אדומים בכאבי גב מתייחסים לאפשרות שקיימות פתולוגיות מסויימות ואפילו סכנות חיים ממשיות. במקרה שהפיזיותרפיסט מזהה דגל אדום הוא יפנה אותך במהירות להמשך בירור רפואי והדמיות.

בכאבי גב נשים לב לסימני אזהרה שבקצרה נקראים TUNA FISH (ראה בתמונה)
סימני האזהרה הם:

  1. טראומה: לזיהוי שברים
  2. ירידה פתאומית ומשמעותי במשקל: היכולה להעיד על סרטן גרורתי או גידול
  3. סימפטומים נוירולוגיים כגון הפרעות תחושה, חוסר שליטה בסוגרים וירידה כח השרירים.
  4. גיל מעל 50 מגדיל את הסיכון לטראומה, שבר ואפילו סרטן
  5. חום שיכול להעיד על דלקת
  6. שימוש בסמים בהזרקה היכולים להעיד על דלקת או אוסטיאומיליטיס
  7. שימוש ממושך בסטרואידים שמגדיל את הסיכון לשברים
  8. היסטוריה של סרטן שעלול להעיד על גרורות לעצם

יחד עם זאת כאב גב שהולך ומחמיר, שמתווספים לו סימפוטומים מסויימים מרימים דגל אדום אצל הבודק.
קיים פחות מ 1% של מקרים שיש איזשהו תהליך זיהומי, גידול סרטני או אניוריזמה אבדומינלית.

חשוב להדגיש כי למרות הדוגמאות כאן, ב 97% מכאבי גב תחתון אין דגלים אדומים, אין סימנים חריגים והם לחלוטין לטיפולו המיידי של הפיזיותרפיסט. במקרים אלו, ככל שתתעכב עם תחילת הטיפול, בסופו של דבר הטיפול יהיה מאתגר יותר. אנו ממליצים שלא לדחות את הטיפול ולהתחיל בהקדם האפשרי.

האבחנות עליהן נחשוב במידה ויש סימנים מחשידים הקשורים לכאבי גב הן:

תסמונת זנב הסוס – קאודה אקווינה: כאבי גב תחתון, מלווים בחולשת שרירים, תחושת הרדמות באיזור הסוגרים ופנים הירך יחד עם אצירת שתן או דליפת צואה. במקרה כזה, קריטי להגיע לחדר המיון בהקדם האפשרי. ניתוח תוך 24 שעות מהופעת הסימפטומים הללו יכול להציל את חייכם ואיכות חייכם.

סיבה אונקולוגית כגידול סרטני או גרורות. חשוב לתשאל את המטופל לגבי כאבים לייליים חמורים, זיעה לילית וירידה פתאומית במשקל. מילומה, גרורות וכד׳.

אוסטיאומיליטיס: דלקת עצמות. חשוב לשאול על חום, צמרמורות, האם היה לאחרונה ניקור מותני או זריקת אפידורל.

טראומה חמורה: אם יש כאבי גב לאחר נפילה או תאונת אופנוע חשוב לוודא האם יש שברים בעמוד השדרה. הסיכון עולה במקרים של אוסטיאופורוזיס, שימוש ממושך בסטרואידים, אלכוהוליזם

שינויי נוירולוגיים משמעותיים בבדיקה פיזיקאלית: נימול, עקצוץ, שינויי תחושה, חולשה של שרירים

דגלים אדומים בכאבי רגליים:

פקקת ורידים עמוקה היא מצב בריאותי מסוכן

פקקת ורידים עמוקה (DVT) נגרמת עקב היווצרות קרישי דם, בעיקר בוורידי הרגליים. קרישים אלו מפריעים לזרימת הדם בוורידים ועלולים להיסחף ולחסום את כלי הדם וגם להגיע לריאות (תסחיף ריאתי), מה שעלול לסכן חיים!

מהם סימני האזהרה לפקקת ורידים?

האתגר המשמעותי בזיהוי פקקת ורידים הוא שלא תמיד הפקקת תסמינית, אם כי ברוב החולים קיימים סימני אזהרה. הבעיה היא שמדובר בסימנים שאינם ספציפיים לפקקת ולכן לעתים קשה לדעת שאכן מתפתחת פקקת ורידים עמוקה. כאבים ונפיחות ברגל הם הסימנים הקלאסיים. יש אנשים המתלוננים על נוקשות ומלאות מסוימת של העור והשרירים ברגל, כאילו ש ״העור מתוח״. לפעמים נראה שינוי צבע קל ברגל והיא תהפוך לסגלגלה- כחולה או אדמדמה. אנשים נוספים מפתחים התכווצויות שרירים ברגליים. 

דגלים אדומים בכאבי כתף

כולנו יודעים שהתקף לב יכול להקרין כאב לכתף שמאל וללסת. זהו בהחלט ״דגל אדום״. אך שימו לב, בניגוד לדעה הרווחת, אצל נשים, קשישים וחולי סוכרת – תסמיני אירוע לב יכולים להיות שונים. הרבה פעמים אצל נשים הכאבים הם דווקא בזרוע ימין באיזור שרירי היד הקדמית ולא בזרוע שמאל כפי שנהוג לחשוב.

אך מה עם דגלים אדומים נוספים בכאבי ככתף?

כאב כתף ״חדש״ אצל אדם עם רקע אונקולוגי למשל אישה עם סרטן השד או גבר עם סרטן ריאות מעורר חשד ״לפתולוגיה מתחזה״ ונתחיל לחשוד. בבדיקה הפיזיקאלית נהיה עירניים מאוד.
-.כתף קפואה frozen shoulder בה אנשים סובלים מהגבלת טווח משמעותית בכתף , בגיל 50+ (כבר סיכון אונקולוגי גדול), מצריך צילום רנטגן של הכתף ואולי אפילו צילום חזה כדי לוודא מראש שאין גרורות בראש ההומרוס (ראש עצם הזרוע ה״יושבת״ בכתף) שמגיעות מהריאות. 

  • פנקוס טומר – גידול של האפקס של הריאות. בהתחלה אין בכלל סימפטומים נשימתיים כי הגידול הוא חוץ ריאתי. הגידול הזה גדל כלפי מעלה, כך שהוא עלול לגרות את הברכיאל פלקסוס ולהוביל לתסמינים של לחץ על העצב (רדיקולופתיה) עם הקרנה לאורך הזרוע והיד. רק בשלב מאוחר יותר נראה תסמינים ריאתיים כגון שיעול, כיח דמי וכו׳. וזה כבר עלול להיות מאוחר.

בכל מקרה של כאב שלא משתנה, אשר לא מושפע מתנועה מסויימת או שיש בו שעות מסויימות עם הפוגה והתקף זה יכול לעורר חשד אצל המטפל. זה יכול להעיד על כאב שלא מגיע ממערכת השריר-שלד אלא מכאבים וויסראליים או כאבים פריאטליים (גירוי של איברים פנימיים).
כמו כאב חד נקודתי, שהמטופל מחזיק חזק את האיזור או כאב שגורם לאי-שקט, שהמטופל מרגיש שהוא חייב לזוז והוא לא מצליח למצוא תנוחה שתקל עליו. 

אנחנו ממליצים בחום לא לחכות עם טיפול גם אם רמת הכאב נמוכה.
זאת כדי לא להחמיר את המצב ולהגיע ל"דגלים האדומים".
והכי חשוב – אל תסבלו! כואב? תרימו טלפון

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות