תסמונת גיליאן ברה – טיפול באמצעות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק

תסמונת גיליאן-ברה היא הפרעה נוירולוגית נדירה בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת בטעות את מערכת העצבים ההיקפית. למרות האתגרים שמציבה התסמונת, טיפול שיקומי מקיף, הכולל פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, משחק תפקיד מכריע בהחלמת המטופלים ובשיפור איכות חייהם.

תסמונת גיליאן ברה היא הפרעה אוטואימונית המשפיעה על מערכת העצבים ההיקפית. היא מאופיינת בחולשת שרירים מתקדמת, לעתים עד כדי שיתוק, ויכולה להשפיע על תפקודים מוטוריים רבים.

מהי תסמונת גיליאן ברה?

תסמונת גיליאן-ברה היא הפרעה נוירולוגית נדירה בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת בטעות את מערכת העצבים ההיקפית. התסמונת מתפתחת לרוב בפתאומיות ומתאפיינת בחולשת שרירים מתקדמת, המתחילה בדרך כלל ברגליים ועולה כלפי מעלה. במקרים חמורים, היא עלולה לגרום לשיתוק כמעט מלא, ואף להשפיע על הנשימה ותפקודים חיוניים אחרים.
למרות שהסיבה המדויקת אינה ידועה, התסמונת מופיעה לעתים קרובות לאחר זיהום ויראלי או חיידקי. חומרת המחלה ומשך ההחלמה משתנים מאדם לאדם, כאשר רוב החולים מתאוששים באופן מלא או כמעט מלא תוך מספר חודשים עד שנים, בעזרת טיפול רפואי ושיקומי מתאים.

טיפול ב תסמונת גיליאן ברה

על אף שלא קיים מרפא לתסמונת גיליאן ברה, ישנם טיפולים שמסייעים בהקלה על הסימפטומים ומקצרים את משך המחלה. שני הטיפולים המרכזיים הם פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, ששילובם בתהליך ההחלמה משפר משמעותית את תפקוד החולים ומאפשר להם לחזור לתפקוד מלא, לעתים קרובות ללא שרידים של המחלה.

טיפולי פיזיותרפיה ל תסמונת גיליאן ברה

פיזיותרפיה היא חלק חשוב בתהליך ההחלמה מתסמונת גיליאן ברה. הטיפול מאפשר:

• שיקום השרירים וחיזוקם: כתוצאה מהפגיעה העצבית, שרירים רבים נחלשים. פיזיותרפיה מסייעת בהחזרת כוחם וגמישותם, תוך שיפור היכולת לבצע פעולות יומיומיות כמו: הליכה, עלייה במדרגות, קימה מישיבה וכדומה.
  • שיפור טווחי תנועה: התסמונת עלולה להוביל לקשיון במפרקים כתוצאה מחוסר שימוש. פיזיותרפיה מסייעת בשיפור טווחי התנועה ולמנוע התפתחות של קשיון נוסף.
  • שיפור שיווי משקל וקואורדינציה: פגיעה עצבית עלולה לפגוע גם ביכולת השמירה על שיווי משקל וביכולת התיאום בין חלקי הגוף השונים. פיזיותרפיה מסייעת בשיפור יכולות אלו, ובכך מפחיתה את הסיכון לנפילות ולתאונות.
  • הקלה על כאב: התסמונת גורמת לעיתים קרובות לכאב חד ועז. פיזיותרפיסטים מלמדים טכניקות שונות להקלה על הכאב, כמו: עיסוי, טיפול בחום או קור ודיקור סיני.
  • שיקום תפקודי: פיזיותרפיסטים מסייעים למטופלים לחזור לפעילויות שהיו רגילים לבצע לפני המחלה, תוך התאמת תוכנית טיפול אישית לצרכים ולמטרות הספציפיים של כל מטופל.

מומלץ להתחיל פיזיותרפיה בהקדם האפשרי לאחר אבחון התסמונת. ככל שתתחילו מוקדם יותר, כך תהיו עם סיכויים טובים יותר להחלמה מלאה וחזרה לתפקוד תקין.
חשוב לציין שפיזיותרפיה אינה יכולה לרפא את תסמונת גיליאן ברה, אך היא יכולה לשחק תפקיד משמעותי בשיפור איכות חייהם של החולים ובהחלמה תפקודית טובה יותר.

טיפולי ריפוי בעיסוק לטיפול בתסמונת גיליאן ברה

ריפוי בעיסוק הוא חלק משמעותי בתהליך השיקום מגיליאן ברה, לצד פיזיותרפיה. מטרתו לסייע לאנשים שסובלים מהתסמונת לשפר את יכולתם לבצע פעילויות יומיומיות ולשמור על עצמאות תפקודית.

מרפאה בריפוי בעיסוק תבצע הערכה מקיפה של היכולות התפקודיות שלך, תוך התמקדות בתחומים כמו:

• מוטוריקה עדינה- פעולות הדורשות זריזות וכישורי אצבעות עדינים, כמו: אחיזה בכלי כתיבה, כפתורים, אוכל וכדומה.
  • מוטוריקה גסה- פעולות הדורשות כוח וקואורדינציה, כמו: הליכה, עלייה במדרגות, התלבשות וכדומה.
  • תחושה- יכולת להרגיש מגע, טמפרטורה וכאב.
  • קוגניציה– יכולות חשיבה, תכנון ופתרון בעיות.
  • תפקודים פסיכוסוציאליים- יכולת להתמודד עם קשיים רגשיים וחברתיים.

לאחר מכן תקבע המרפאה בעיסוק מטרות המבוססות על ההערכה ותבנה תוכנית טיפול מותאמת הכוללת: שיפור כוח, טווח תנועה, קואורדינציה ומוטוריקה עדינה וגסה, שיפור היכולת להרגיש מגע, טמפרטורה וכאב,  שיפור יכולות חשיבה, תכנון ופתרון בעיות, תרגול פעילויות יומיומיות ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות עם מגבלות פיזיות.

מרפאה בריפוי בעיסוק יכולה לסייע בבחירת אביזרי עזר שיקלו בביצוע פעילויות יומיומיות, וכן במתן כלים ומידע שיסייעו למטופל להתמודד עם התסמונת בחיי היום-יום תוך שמירה על עצמאות תפקודית.

זכרו, ההחלמה מתסמונת גיליאן ברה עשויה להיות ארוכה ולקחת מספר חודשים או אפילו שנים, אך רוב האנשים הלוקים בתסמונת ותחילים לטפל בסימפטומים מוקדם ככל הניתן, מחלימים באופן מלא! חלקם עשויים לחוות חולשה או עייפות מתמשכת גם לאחר ההחלמה, אך יוכלו לחזור לתפקוד מירבי ולאיכות חיים גבוהה.