fbpx

איך פיזיותרפיה יכולה לעזור בטיפול תסמונת הצביטה בכתף

אחת הסיבות הנפוצות לכאבי כתפיים היא תסמונת הצביטה בכתף. אתם כנראה צעירים יחסית, פעילים גופנית בד״כ והכאב מופיע בתנועות מסויימות ולא במנוחה. במאמר זה תגלו מהי תסמונת הצביטה, התסמינים, הסיבות, איזה בדיקות עושים כדי לאבחן, מהו הטיפול וכמובן שתקבלו מאיתנו טיפים ותרגילים להקלה בכאבים בכתף
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

פיזיותרפיה תסמונת הצביטה בכתף (Impingement syndrome)

אחת הסיבות הנפוצות לכאבי כתפיים היא תסמונת הצביטה בכתף (באנגלית Impingement syndrome).
כדי להבין מהי תסמונת הצביטה, חשוב שנבין קודם כל את מבנה הכתף שלנו.
הכתף מורכבת מ-3 עצמות: עצם הזרוע הארוכה (הומרוס), עצם השכם מאחור(סקפולה) ועצם הבריח מלפנים (קלויקולה). בין עצמות אלה נוצרים 4 מפרקים שונים.

מפרקי הכתף הם:
המפרק הגלנו-הומרלי: המפרק העיקרי של הכתף, זהו המפרק שבו ראש עצם הזרוע נמצא בתוך שקע הגלנואיד של הסקפולה (עצם השכם). מפרק זה אחראי על רוב חופש התנועה של הכתף (וגם אחראי לרוב חוסר היציבות של הכתף ופריקות).
המפרק האקרומיו-קלויקולרי: המפרק בין עצם הבריח אל האקרומיון (הנקודה הבולטת ברום הכתף). אגב, זוהי נקודת תורפה כשנופלים על יד ישרה, דבר שעלול להוביל לקרע בשרירים מייצבי הכתף או תזוזה של עצם הבריח.
המפרק הסטרנו-קלויקולרי: זוהי נקודת החיבור בין עצם הבריח לעצם החזה מלפנים.
המפרק הסקפולו-טורקלי: זהו שטח המגע בין השכם לבית החזה, הכוונה היא לתנועת ההחלקה של השכם על פני בית החזה אשר מאפשרת את טווח התנועה של הכתף. למעשה שליש מחופש התנועה של הכתף מגיע בזכות מפרק זה.

הכתף נחשבת למפרק בעל חופש התנועה הגדול ביותר בגופנו ויחד עם זאת, המפרק אינו יציב. יציבות הכתף אינה מבנית (אין בה מכתש עמוק שיכיל את ראש הזרוע) אלא תלויה מאוד בארבעת השרירים מייצבי הכתף.

מהן הסיבות להופעת תסמונת התפס בכתף?

תסמונת הצביטה מתייחסת לבעיה מכאנית בכתף שבה ישנו חוסר איזון שרירי מביאה לכך שגיד משרירי הכתף "נצבט" ע"י עצם או רצועה. כנראה שזו הסיבה שבעברית קוראים לה ״תסמונת התפס״.

תסמונת הצביטה מופיעה בעקבות היצרות של המרווח הסאב-אקרומיאלי. זהו המרווח שבין ראש ההומרוס (עצם הזרוע) לבין האקרומיאון (הצ׳ופצ׳יק שמרגישים בכתף). ההיצרות עלולה ללחוץ על שריר הסופרספינטוס והבייספס ועל הבורסה (שהיא רקמה רכה). רקמות אלה עוברות במרווח הסאב אקרומיאלי וניתן בהחלט להבין כי ״המקום כבר נהיה צפוף״. כאשר מוסיפים לזה תנועה, המרווח מצטמצם.
כאשר השרירים מייצבי הכתף (שרירי השרוול המסובב) עובדים היטב, התנועה מסונכרנת וחלקה ואין תחושה של לחץ כי הרקמות הרכות הללו זזות.
כשסנכרון השרירים אינו תקין, הרקמות הללו ״נצבטות״ ונתקעות במרווח הזה. ולכן הכאב מופיע דווקא בתנועה.

הסיבה העיקרית להופעת התסמונת היא חולשת שרירים של שרירי השרוול המסובב ולכן ייצוב הכתף נפגע והלחץ גדל.
כשננסה להרים את היד למעלה בזמן שהשרירים הקטנים האלה לא חזקים מספיק, שרירי הדלטואיד החזקים גורמים לראש הזרוע לעלות למעלה (במקום ששרירי הרוטטור-קאף יוכלו לדחוף את ראש ההומרוס למטה) דבר שמקטין את המרווח בחלל זה.
קחו בחשבון שגם היסטוריה של חוסר יציבות בכתף או פריקות כתף ישנות משאירות אותותיהם בתפקוד של שרירי השרוול המסובב.
בשליש מהמקרים, התופעה תתרחש אצל ספורטאים (בעיקר אלה שמתאמנים עם ידיים מעל הראש כמו במשחקי כדורסל, כדור-מים, שחיינים).
סיבה נפוצה נוספת היא עומס יתר בעקבות עבודה פיזית קשה (צביעת הבית, נקיונות לפסח). בעקבות העומס הרב, הרקמות הרכות כמו הבורסה והגידים במפרק נעשים מגורים ומתנפחים. הנפיחות מפחיתה את המרווח התוך מפרקי וגורמת לתופעה.
לעיתים, שינויים ניווניים במפרק ובעצמות הכתף, אשר בתורם מפחיתים את גודל המרווח.
גם היציבה שלנו משפיעה לטוב ולרע על תפקוד הכתף והשרירים שבה, ולכן יציבה כפופה ושמוטה יכולה גם כן להביא להופעת התסמונת. שימו לב כי , ככל שהיציבה שלנו כפופה יותר, כך המרווח הסאב-אקרומיאלי קטן.

איך אדע אם כאבי הכתף שלי נובעים מתסמונת הצביטה או מסיבה אחרת?

רוב האנשים עם תסמונת הצביטה יתלוננו על כאבי כתף בזמן תנועה של הזרוע קדימה או הצידה תוך כדי סיבוב פנימי של הזרוע (כמו כשחופפים או מסתרקים). הכאבים יופיעו לרוב בחלק הקדמי או החיצוני של הכתף.
אחת הבדיקות שאפשר לבצע היא הרמת הזרוע הצידה. תתרכזו בתנועה ותנסו להבין באיזו זווית מופיע הכאב. אנשים עם תסמונת הצביטה ידווחו על כאב בזווית שבין 60 ל 120 מעלות. כשממשיכים בתנועה, תרגישו כנראה שהכאב נעלם (זאת כתוצאה מתזוזה של הרקמות הרכות במפרק). לתוצאה זו אנו קוראים Painful arc sign.
בדיקה נוספת היא הרמת היד לגובה הכתף כאשר המרפק כפוף. כאשר המרפק ב 90 מעלות, תוכלו לסובב את היד פנימה. אם גם כאן הכאב מופיע, הסיכוי גדול כי יש לכם את תסמונת התפס בכתף.

מהו הטיפול הנכון לתסמונת הצביטה בכתף?

אם אתם חושבים שאכן מדובר בתסמונת הצביטה, יש מספר דברים שנשמח שתעשו כדי להפחית את הכאבים.

  1. מנוחה וקירור הכתף: זה רלוונטי עבורכם בעיקר כאשר אתם יודעים שהעמסתם על הכתף יותר מידי בפעילות פיזית כלשהי.
  2. בצעו תרגילים רפואיים לחיזוק וייצוב הכתף וכן תרגילים לשיפור היציבה שלכם. חשוב מאוד ששרירי הכתף שלכם יהיו חזקים כדי שישמרו על יציבות הכתף בכל תנועה של הזרוע.
  3. פנו בהקדם לפיזיותרפיסט בעל נסיון בטיפול אורתופדי ופציעות ספורט שידע להפחית לכם את הכאבים ולהאיץ את תהליך ההחלמה שלכם.

במחקרים רבים קיימת הסכמה שטיפול הפיזיותרפיה לתסמונת הוא הטיפול האפקטיבי ביותר. גם בקרב מטופלים, הטיפול נחשב יעיל מאחר ואחריו חזרו לתפקוד מלא ולא היה צורך בטיפולים או ניתוחים נוספים.

האם יש טיפול פיזיותרפיה לתסמונת הצביטה?

הפיזיותרפיסט יבצע בדיקה מקיפה (כמובן שמקיפה יותר מהבדיקה שרשמנו לכם כאן), יבין את מקור הבעיה ולמה התסמונת מופיעה אצלך. אחד הדברים שנרצה לוודא הוא שהכאב אכן מגיע מהכתף ולא ממקור צווארי, לבבי או אפילו מהריאות.
במהלך הטיפולים הפיזיותרפיסט יבנה לך תכנית תרגול מותאמת אישית למצבך וליציבה שלך. כמובן שבטיפול אנו משלבים טיפול מנואלי לשיפור טווחי התנועה בחגורת הכתפיים, הצוואר והגב העליון במטרה לשפר את איכות התנועה ולמנוע חזרה של התלונות.

המטרה העיקרית של טיפולי הפיזיותרפיה היא להפחית את הכאבים ולסייע לך לחזור בהדרגה לפעילות מלאה, בין אם אתך ספורטאים מקצועיים, חובבנים או פשוט רוצים להינות מחיים ללא כאב.

שיטות טיפול אפשריות הן:

תסמונת הצביטה בכתף תרגילים

מטרת התרגילים לאנשים הסובלים מתסמונת התפס בכתף היא לשפר את היציבה, לייצב את שרירי השרוול המסובב ולהגדיל את טווח התנועה ללא כאבים.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות