fbpx

חושבים שאתם יודעים הכל על שיקום קוגניטיבי? חשבו שוב

ריפוי בעיסוק יכול לתת את המענה הטוב ביותר לשיקום קוגניטיבי לאחר אירוע מוחי, חבלת ראש, מחלת הפרקינסון, טרשת נפוצה, אלצהיימר או דמנציה.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

איך ריפוי בעיסוק יכול לסייע לשיקום קוגניטיבי?

אם סבלתם מחבלת ראש, או שאתם מרגישים לאחרונה כי הזיכרון הוא לא מה שהיה פעם, יתכן ואתם סובלים מפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי וכי שיקום קוגניטיבי יכול לסייע לכם. התפקוד הקוגניטיבי החשוב לקיום חיי יומיום תקינים ומלאים, ועלול להיפגע בגלל חבלת ראש טראומתית או אירוע מוחי, וכן עקב התפתחות מחלות נוירולוגיות הפוגעות בזיכרון כמו אלצהיימר, דמנציה, פרקינסון וטרשת נפוצה. בעזרת ריפוי בעיסוק, תוכלו לשפר מיומנויות קוגניטיביות חשובות וכך לחזור במידת האפשר לחיי היומיום.

מהו תפקוד קוגניטיבי?

התפקוד הקוגניטיבי כולל זיכרון לסוגיו, את היכולת לתכנן, חלוקת קשב, קשר עין-יד, יכולות למידה, יכולות פתירת בעיות ועוד. מיומנויות אלו הינן חיוניות לקיום חיי יומיום תקינים, ולהתנהלות טובה מול המשפחה, העבודה ובחברה הכללית. גם קריאה, נגינה, פתירת סודוקו ולמידת שפה גם הן נכללים תחת הכישורים הקוגניטיביים שהופכים את חיינו לעשירים יותר.

ריפוי בעיסוק הוא טיפול שיקומי פרה-רפואי העוסק בפיתוח והחזרת מיומנויות מוטוריות, קוגנטיביות וחברתיות שנפגעו בתאונה או מחלה. מטרת הטיפול היא לסייע למטופל לחזור לתפקוד יומיומי עצמאי ולהחזיר לו את תחושת השייכות לחברה.

דרך הטיפול בריפוי בעיסוק, תוכלו לעבור שיקום קוגניטיבי שישפר את היכולות במטרה להחזירן למצב שהיה קיים בטרם התאונה או המחלה. מטרת הטיפול היא להחזיר למטופל את המיומנויות הנדרשות לתפקוד עצמאי בחיי היומיום, ביניהן טיפול עצמי, התנהלות בבית ועיסוק מקצועי. זה נעשה במקביל דרך חיזוק תהליכי המחשבה והקוגניציה של המטופל, ודרך לימוד דרכי פעולה מפצות שיחליפו את המיומנויות הקודמות. במידה ויש צורך, עורכים גם שינויים בסביבה הביתית שיתרמו להתקדמות מרבית.  

מהו תהליך שיקום קוגניטיבי?

במפגש הראשון המרפא בעיסוק יערוך הערכה של מצב המטופל לשם קביעת הטיפול המתאים. ההערכה תיקבע לאחר שיחת תשאול עם המטופל והמשפחה, לגבי מצבו הגופני, והקוגניטיבי, רקע תעסוקתי, היסטוריה רפואית והמצב הרפואי כיום, כדי להבין את מקור הבעיה ואיך לטפל בה. המרפא בעיסוק יערוך גם תצפית כדי לראות מה המצב בפועל, וידבר עם בני המשפחה להבין מה היה המצב טרם במחלה או הפגיעה. לאחר מכן תיקבע תוכנית טיפול, בשילוב מלא של המטופל, ובהתאם להגדרת המטרות הרצויות – המיומנויות הקוגניטיביות שרוצים לשפר.

טיפול ריפוי בעיסוק לשיקום קוגניטיבי ישלב מגוון רחב של טכניקות טיפוליות בהתאם לצורך, וילווה בתרגול בבית.
ניתן לתרגל עם אביזרי משחק מסויימים, תכניות מחשב או על טאבלט, נעזרים בניהול יומן, כתיבה, ציור ועוד.
חלק משמעותי בתרגול שיקום קוגניטיבי הוא תרגול של מטלות ומשימות מהיומיום. כמו למשל תכנון הכנת ארוחה שלמה. החל מרשימת הקניות שיש לערוך, הכנת המטבח לבישול אחת המנות, עריכת שולחן למספר סועדים וכד׳.

חשוב מאוד לבחור מרפא בעיסוק בעל נסיון והכשרות בשיקום קוגניטיבי. הוא או היא הם אלה שידעו לאבחן ולבנות תכנית טיפול מתאימה. המטרה היא כמובן לשלב את המשפחה בטיפול.

התרגול העצמי בבית חשוב מאוד ויש להתמיד בו כדי להמשיך את תהליך השיקום ולמנוע החמרה במחלות פרוגרסיביות. התרגול ישלב תהליכי חשיבה, דרך משחקי מחשב, קופסא ותרגול כתיבה ידנית.

יש חשיבות רבה לשיתוף בני המשפחה או המטפל העיקרי בתהליך השיקום. המשפחה היא העוגן של המטופל, והם יכולים לעזור מאוד בהטמעת השינויים הדרושים, אצל המטופל ובסביבתו. לכן גם הם ישולבו בתהליך ויעברו הדרכות בנושאי בטיחות, תרגול ועוד.

משך ותדירות הטיפולים יקבעו בהתאם לחומרת מצבו של המטופל, כאשר בהתחלה הטיפולים יערכו בתדירות גבוהה יותר. לאחר השגת מטרות הטיפול, כדאי להמשיך בטיפול במרווחים גדולים יותר, כדי לשמור לאורך זמן על השיפור התפקודי שהושג.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות