fbpx

פורום שאלות ותשובות על תרופה לפרקינסון

תרופות למחלת הפרקינסון מגוונות ומחייבות התאמה אישית של התרופות הנכונות ובמינונים המדוייקים ביותר. כאן תמצאו שאלות נפוצות ואת תשובותיהם של המומחים לגבי תרופה לפרקינסון
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

תרופה לפרקינסון היא אחד הצעדים הראשונים בתהליך האבחון והטיפול במחלת הפרקינסון.
התרופות למחלת הפרקינסון מגוונות . יחד עם זאת, עבור כל מטופל יש לדעת לבצע התאמה אישית של התרופות הנכונות ובמינונים המדוייקים ביותר.
כאן תמצאו שאלות שנשאלו במסגרת קהילת נעים לחיים ותשובות שהתקבלו ע״י דר׳ סיימון ישראלי-קורן נוירולוג מומחה בהפרעות תנועה בעל נסיון עשיר במחלקת הפרעות תנועה במרכז הרפואי שיבא.

האם יש תרופה לפרקינסון המסייעת לבעיות תנועה והליכה בעיקר?

כל התרופות בעצם אמורות לעזור לתנועה ולאפשר אימון ,תרגול וחיזוק. זאת אומרת שתפקיד התרופות הוא לאפשר פעילות גופנית. כאשר יש רעד, נוקשות וכאב, קשה מאוד להתאמן מספיק.
לא קיימת תרופה שמחזקת שרירים או משפרת את שיווי המשקל. כדי לשפר את ההליכה צריך לתרגל את האלמנטים הנכונים להליכה כגון: חיזוק השרירים, שיפור שיווי המשקל, תרגול אסטרטגיות תנועה ושימוש בקיוז לשמירה על קצב ההליכה ושיפור תבנית ההליכה. לקריאת המאמר המלא על הטיפול בהפרעות הליכה בפרקינסון לחצו כאן.

אם אדם לא מסתדר עם התרופות והן לא עוזרות לו, האם זה אומר שאבחנת המחלה כפרקינסון היא שגויה?

מקרה שבו אדם לא מרגיש שינוי לאחר השימוש בתרופות שנרשמו ע״י מומחה, וגם לאחר התאמות ושינויים, זה אולי מעלה שאלה לגבי האבחנה. יש לקחת בחשבון כי יש מאובחנ פרקינסון "רגילים" שמרגישים שהם ״לא מסתדרים״ עם התרופות מסיבות שונות. בכל מקרה, חשוב לשמור על קשר עם הנויורלוג כדי לבצע התאמות נוספות במינונים ובמרשם.

מהן תופעות הלוואי של נטילת בונדורמין לטווח ארוך אצל מאובחני פרקינסון? האם התרופה עלולה לפגוע ביציבות?

זוהי תרופה ממכרת ומוסכנת כמו כל תרופות השינה למעט צירקדין (מלטונין) שזה הורמון.
למה בונדורמין מסוכן? זה עלול להוביל לבלבול, ירידה קוגניטיבית ואפילו נפילות.
שימו לב שהתרופה דווקא מורידה את איכות השינה (sleep fragmentation).
אלמנט ההתמכרות בא לידי ביטוי בצורך להעלות את המינון כל כמה זמן כדי לקבל את אותה ההשפעה. יחד עם זאת, יש לשים לב לתופעות לווי כשמורידים במינונים.

האם המרפאות להפרעות תנועה בבתי החולים מציעות גם ביקורי בית לחולי פרקינסון המרותקים לביתם בשאלה של איזון תרופתי?

זהו בהחלט צורך גדול וחשוב ולצערנו עוד אין אליו מענה מלא. שירותי טלמדיסין (רפואה מרחוק) נכנסים אט אט לשוק. הטיפולים המוצעים בבית הם יותר בתחום הפרא-רפואי כגון פיזיותרפיה עד הבית, ריפוי בעיסוק עד הבית, קלינאי תקשורת עד הבית. תקופת הקורונה שרותים של טלאמדיסין הרבה יותר נגישים אבל ביקורי בית זה סיפור אחר.

מצבי הפריז מגיעים קרובים יותר, מה ניתן לעשות? (אני לוקחת 4 וחצי כדורי סינמט במשך היום והערב ובלילה 1 סיפרול 1.5 er). האם התרופה לפרקינסון מספיקה עבורי?

מאובחני פרקינסון רבים חווים רגעי on/off עם פריזינג כאשר הטיפול התרופתי "דועך". אחת הדרכים לייצב זאת זה טיפול תרופתי. נשמע שיש מקום להתייעץ עם הנוירולוג שלך כדי לשנות את המינונים.
בנוסף, ניתן להעזר בפיזיותרפיסט עם נסיון בטיפול במאובחני פרקינסון כדי שיתרגל איתך איך להתנהל טוב יותר גם ברגעי "פריזינג"

האם דופיקר היא תרופה לפרקינסון שעובדת על בסיס רמה בדם, או שהיא תרופה ״בטווח קצר״? (אני לא בטוחה מה המונחים הנכונים)

דופיקר משפיע על המוח כמובן, אבל כדי להגיע לשם צריך להיספג במערכת העיכול למחזור הדם ואז לעבור את מחסום הדם-מוח. ההשפעה קצרה ולכן לוקחים מספר פעמים ביום.

אני לוקחת סימנט. האם אפשר לקחת אומגה 3 וכורכמין?

לא ידוע לי סיבה שלא. ליתר ביטחון אפשר לשאול את הרוקח.

האם הזיות נובעות מתרופות לפרקינסון?

הרבה פעמים כן, אבל לא תמיד. חשוב להתייעץ עם הנוירולוג המטפל מיידית.

האם עייפות היא תופעת לוואי של תרופות למחלת הפרקינסון או ביטוי של המחלה עצמה?

לצערנו, לעיתים גם אנחנו כרופאים ומטפלים תוהים לגבי השאלה הזו. לפעמים אנשים מרגישים עייפות כתופעת לוואי של הטיפול התרופתי. אני בדעה של שימוש בפעילות גופנית כטיפול מקביל באופן סינרגטי. זאת אומרת, לקחת טיפול תרופתי ומיד לעסוק בפעילות גופנית יכול לעזור. מהצד התרופתי, קיימות מספר אופציות ושווה לבדוק אותן ביסודיות עם הנוירולוג. כדי לעשות זאת נכון, מומלץ לנהל יומן סימפטומים. ולא לשכוח שיש גם טיפולים מתקדמים (מעבר לכדורים).

האם המעבר בין תרופות אגוניסטים לבין לבודופה כרוך בתופעות לוואי או שזה אינדיבידואלי?

הכל אינדיבידואלי וכל גוף מגיב באופן שונה. בסה"כ הפרופיל של תופעות לוואי יותר טוב עם לבודופה מאשר עם אגוניסטים בטיפול במחלת הפרקינסון.

צפו בראיון עם פרופסור שרון חסין מומחית בהפרעות תנועה על תרופה לפרקינסון
צפו בראיון עם פרופסור שרון חסין : מתי דחוף להתייעץ עם רופא כאשר יש החמרה בפרקינסון

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות