מה לעשות כשיש כאבים בעצם הזנב – קוקסידיניה

עצם הזנב אומנם קטנה, אך כשקיימת בה רגישות כלשהי, היא בהחלט יכולה לפגום באיכות חיינו. מהן הסיבות להופעת כאבים בעצם הזנב ואיזה פתרון יש לפיזיותרפיה להציע לכם

אנשים רבים סובלים מכאבים בעצם הזנב (המכונים בשפה המקצועית "קוקסידיניה"). אלו הם כאבים או חוסר נוחות בחלקו התחתון של עמוד השדרה.

מהי עצם הזנב?

עצם הזנב היא המקטע האחרון מבין חמישה מקטעים של עמוד השדרה. זוהי הנקודה התחתונה ביותר של עמוד השדרה, המורכבת מאיחוי של 3-5 חוליות ואליה מתקבצים שרירים, גידים ורצועות האגן.
עצם הזנב כשמה כן היא, היא שריד אבולוציוני של זנב. אך אל תזלזלו בה. יש לה שני תפקידים חשובים: בלימת זעזועים כאשר אנו מתיישבים ותמיכה במשקל הגוף.

כאשר אנחנו יושבים, עצם הזנב זזה מעט לפנים ומופעל עליה יותר לחץ ולכן הכאב משמעותי יותר בישיבה.

עצם הזנב היא אומנם קטנה, אך כשקיימת בה רגישות כלשהי, היא בהחלט יכולה לפגום באיכות חיינו.

מדוע מופיעים כאבים בעצם הזנב?

ישנן מספר סיבות מרכזיות להופעת כאבים בעצם הזנב. נמנה כאן את המרכזיות שבהן:

• טראומה ישירה של עצם הזנב או שבר:
    זו הסיבה המרכזית לכאבים בעצם הזנב. הכוונה לחבלה כתוצאה מנפילה קשה על הישבן או חבלה ישירה בשל החלקה, פציעת ספורט, נפילה במהלך סנובורד וכד׳.
  • טראומה עקיפה לעצם הזנב:
    למשל: ניתוח בעמוד השדרה, לידה וגינאלית, זריקת אפידורל ועוד.
  • עומס או גירוי מתמשך לאיזור:
    כאבים הנגרמים כתוצאה מגירוי/מגע מתמשך, הגורם לעומס יתר על עצם הזנב. גורמים אלה יכולים להיות בין היתר: רכיבה ארוכה על אופניים, רכיבה על סוסים, ישיבה ממושכת- בטיסה למשל.
  • היריון:
    בהיריון הגוף מפריש הורמונים הגורמים להתרככות רצועות האגן ולשינוי במבנה האגן. בנוסף, נוצר עומס על אזור האגן ושינוי במרכז הכובד של הגוף.
  • שינויים גופניים טבעיים:
    לאורך השנים מתרחשים בגופנו שינויים טבעיים, הנגרמים בשל תנועתיות שמביאה לשחיקה טבעית של הרקמות. שינויים אלה פוגעים גם בעצמות ועלולים להתגבר עם הגיל.
  • זיהומים ופצעי לחץ:
    גם הם עשויים להיות גורם לכאבים בעצם הזנב.
  • כאבים עצביים:
    כאבים הנגרמים מפגיעה בעצבים באזור עצם הזנב או כתוצאה מלחץ מתמשך על עצב באזור.
  • גידול סרטני:
    כאשר סובלים מכאב מתמשך בעצם הזנב, מומלץ לשלול קיומו של גידול סרטני בעצם הזנב או בסביבתה הקרובה.
  • מבנה לא תקין:
    לעתים נגרם הכאב בשל מבנה לא תקין של עצם הזנב.
  • הקרנה מאיברים פנימיים:
    כאב בעצם הזנב עשוי להיגרם מהקרנה של איברים פנימיים כגון: מערכת העיכול, איברי המין ועוד.

חשוב לציין כי לעתים מקור הכאב אינו ידוע ויש לבצע בדיקה רפואית מקיפה.

טיפול בכאבים בעצם הזנב

בעבר אמרו שאין דרך לטפל בכאבים בעצם הזנב. עיקר הטיפול היה נטילת תרופות לשיכוך דלקת וכאבים, שימוש בכרית מיוחדת לצמצום החיכוך בזמן ישיבה, ובעיקר להתאזר בסבלנות, שכן הריפוי יכול לקחת מספר חודשים.
למזלנו העולם השתנה והמדע והניסיון התקדמו. כיום ישנן שיטות טיפול מגוונות בכאבים אלו.

לאורך השנים הוסיפו לשיטות הטיפול המסורתיות את האפשרות להזריק סטרואידים לאזור ולהתחיל בביצוע טיפולי פיזיותרפיה ומתיחות. במקרים נדירים ניתן להסיר את עצם הזנב בניתוח ולהקל על הכאבים.

כיום חשיבות הטיפול הפיזיותרפי עולה משמעותית. הפיזיותרפיסטים המתאימים ביותר לטיפול שכזה הם פיזיותרפיסטים המתמחים בשיקום אורטופדי וטיפול בכאבים ופציעות. במידה והטיפול לא מסייע מספיק, ניתן לפנות אל פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות לרצפת האגן, שכן הטיפול הוא חיצוני ואפילו פנימי.

איך פיזיותרפיה יכולה לסייע בטיפול בכאבים בעצם הזנב?

בשלב הראשון יבצע הפיזיותרפיסט אבחון, שיתייחס גם לגב התחתון ולמפרקים הקרובים לעצם הזנב. לאחר האבחון הוא יתאים את הטיפול הנכון ביותר.במקרים רבים של כאבים בעצם הזנב, ישנו קשר ישיר או עקיף לכאבי גב תחתון, אגן ומפרק הירך (מפרקים סמוכים) ולשרירי רצפת האגן. לכן, בזמן הטיפול, הפיזיותרפיסט יתייחס למפרקים סמוכים, במידה והם מהווים גורם התורם לכאבים בעצם הזנב.

תרגילים להקלה על הכאב בעצם הזנב

טיפול פיזיותרפיה לכאבים בעצם הזנב חייב להיות בהתאמה אישית, בהתאם לסיבה לכאב.
במהלך הטיפול ילמד אותך הפיזיותרפיסט בדיוק מה מותר/אסור לך לעשות.

במידה ויש נוקשות וחוסר גמישות סביב האגן – התרגילים יתמקדו בגמישות.
במקרה של חוסר יציבות – התרגילים יתמקדו בחיזוק השרירים, סנכרון השרירים ושיפור היציבות.

קבלו את 5 הטיפים שלנו להפחתת כאבים בעצם הזנב

1. קירור האיזור לכ 10-15 דק.
  2. עיסוי השרירים והגידים באיזור.
  3. הפחתת העומס מעצם הזנב, ניתן עם כריות או הפחתת משך הישיבה.
  4. מתיחות עדינות להפחתת העומס ושיפור התנועה של עמוד השידרה כולו. אנו ממליצים על תרגול בעמידת שש של קימור וקיעור הגב כולו.
  5. מתיחת-4 בשכיבה על הגב לשחרור ומתיחת שרירי הישבן והרצועות באיזור.

לסיכום, כאבים בעצם הזנב ניתנים בהחלט לשיקום וטיפול בעזרת טיפולי פיזיותרפיה.
כאשר המטופל מתמיד בתרגול, אנו רואים שיפור משמעותי בכאב כבר לאחר מספר טיפולי פיזיותרפיה.