טיפולי פיזיותרפיה לשיקום כאב כרוני

פיזיותרפיה לשיקום כאב כרוני

הכאב נמשך כבר יותר מידי זמן, ניסית כבר תרופות וטיפולים שונים וכלום לא עזר… עכשיו הגיע הזמן לקבל טיפול מפיזיותרפיסט מקצועי שיעזור לך.

מהו כאב?

כאב נועד להתריע על פגיעה (פוטנציאלית) ברקמות הגוף. כאב הוא תחושה אוניברסלית ומיוצר תמיד על ידי המוח. הנחה זו נכונה לכל סוגי הכאב (כאב חד, שורף, שטחי או עמום), ללא קשר למיקום הכאב או למשך הופעת הכאב.

כאב אקוטי הוא הכאב המופיע בשלושת השבועות הראשונים לאחר הפציעה. לרוב, ההמלצה היא לחזור בהדרגתיות לפעילות רגילה ובכך לסייע להפחתת הכאב, לחיזוק השרירים ולהחלמה נכונה של הרקמות המעורבות. אם אתה סובל כרגע מכאב גב, כאב צוואר, כאב ראש, כאב כתף , כאב ברכיים ועוד קרא כיצד טיפולי פיזיותרפיה לכאב יכולים לסייע לך.

כאב כרוני הוא כאב המופיע שלושה חודשים ויותר לאחר הפציעה. במצב זה, הרקמה המעורבת כבר החלימה ואינה מהווה את מקור הכאב. במצב של כאב כרוני, המוח ממשיך לשדר כאב למרות שהנזק הרקמתי כבר איננו. ניתן להשוות זאת לאזעקת רכב המופעלת כדי להתריע על פריצה אולם ממשיכה לצפצף גם כאשר הסכנה חלפה.

כאב נוצר מהפעלת קבוצת נוירונים (Neurotag). קבוצת הנוירונים האלו פועלת גם באזורים בגוף המשקפים תחושה באזורים אחרים בגוף- תחושות פיזיות, ציפיות, רגשות, חשיבה/אינטרפטציה (למשל: "אחרי שהשכנה שלי נפלה אחורנית היא סיימה בכיסא גלגלים ומעולם לא עמדה עוד על הרגליים") קטסטרופה. עוצמת הכאב תלויה בעוצמת הגירוי כפי שהוא נתפס על ידי המוח ולא בעוצמת הגירוי עצמו (למשל: "נפל לי על הרגל משקל של 2 ק"ג או של 20 ק"ג"). כאב אינו קיים בגוף אלא: כאב הוא תוצר של המוח. כאב מקבל את משמעותו מהמשמעות שהמוח נותן לגירוי מסוים.

מה קורה במוח כאשר מופיע הכאב:

1. עלייה ברגישות (sensitivity): קבוצת הנוירונים שמייצרים כאב נהיית רגישה יותר לכל גירוי (יש רגישות יתר) ורשת הנוירונים הללו נהיית חזקה יותר.
  2. הפחתה בדיוק: כאשר יש כאב זמן ממושך, הכאב מתפשט לאזור שמסביב למקור.

מטופלים רבים מדווחים כי הם חשים ש"משהו לא בסדר איתי" למרות שבדיקות רפואיות מקיפות מוודאות כי הרקמה המעורבת החלימה. תחושת הכאב של המטופל היא אמיתית אך אינה מייצגת את המצב האמיתי של הרקמה מאחר וכל המערכת מסביב השתנתה. כאב כרוני לא מופיע בגלל נזק רקמתי בגוף אלא מיוצר על ידי רגישות יתר של מערכת העצבים. לכן, כאב כרוני הוא כאב מורכב ויש לטפל בו בגישה רחבה.

כאב הנמשך לאורך זמן גם לאחר שהפגיעה הראשונית חלפה, מהווה בעיה ופוגע בכל מישורי החיים. כאב כרוני יכול לפגוע במצב הרוח, בשינה, בתפקוד בעבודה, ביחסים במשפחה ויכול לגרום לצריכה מוגברת של שירותים רפואיים. לאור מורכבות התסמינים וההשפעות על חיי היומיום, יש לשלב בטיפול בכאב כרוני טיפולים רב מקצועיים כגון: טיפולי פיזיותרפיה, טיפולי ריפוי בעיסוק, ליווי פסיכולוגי ועוד.

טיפול בכאב כרוני

בכדי לטפל בכאב כרוני יש "לתרגל" את המוח ולהקנות לגוף הרגלים חדשים וחיוביים. כמו כן, יש להבין מהם הגורמים המשפיעים על מערכת העצבים לרעה ומעצימים את תחושת הכאב. גישת הטיפול בכאב כרוני צריכה להיות רחבה וכוללנית. גישה זו נקראת גם גישת הרפואה השלמה.

תרופות יכולות לסייע בהפחתת כאב אך עד למידה מסוימת. לכן, יש לנקוט בגישה אקטיבית ופעילה יותר שתוכל לסייע באימון המוח. ניתן ליטול תרופות בכדי לפתוח צוהר ולהחל באימון אך לרוב מינון התרופות ירד במהלך השיקום.

יש מטופלים החושבים שניתוח הוא הפתרון לתלונותיהם אך זה לא תמיד המצב. אם הינך שוקל ניתוח, אנא גש לרופא מומחה לחוות דעת נוספת.

מחקרים מראים שנזק רקמתי שנוצר בסביבה מלחיצה (stressful) מגביר פי 7 את הסיכוי לפתח כאב כרוני. הבנת התחושות והמצב בו היית בתקופה בו החלו הכאבים יכולה להעניק נקודת התחלה לטיפול.

בתהליך שיקום כאב יש להקדיש תשומת לב לדרך בה המחשבות והרגשות שלך משפיעות על הכאב. מצד אחד, פחד הוא אחד הגורמים הבולטים לניבוי כאב. מצד שני, גם הכאב יכול להשפיע על איך שאתה חש, על מצב הרוח שלך ועל תחושת הלחץ (stress). חלק חשוב בטיפול הוא רכישת כלים להפחתת מתחים ובכך הרגעת מערכת העצבים. הרגשה ותחושה טובה יכולה להפחית כאבים.

הרגלי התזונה ואורח החיים שלך משפיעים גם הם על מערכת העצבים. עישון ואלכוהול מעמיסים על גופך בכלל ועל מערכת העצבים בפרט. הקפד על אורח חיים בריא.

טיפולי פיזיותרפיה לכאב כרוני

מטופלים רבים הסובלים מכאב כרוני פיתחו פחד מתנועה (קינזיופוביה), נמנעים מפעילות גופנית ומעומס על האזור הכאוב.  ליווי של פיזיותרפיסט חיוני למניעת תהליך זה. פיזיותרפיסט ילווה את תהליך החשיפה לפעילות גופנית, חיזוק השרירים, שיפור סיבולת לב-ריאה, שיפור טווחי התנועה של המפרקים ואת תהליך החזרה לפעילויות יומיומיות.

מחקרים מראים שפעילות גופנית מסייעת בהפרשת הורמונים (אנדורפין וקורטיזון) ומתווכים נוירולוגיים (=נוירו-טרנסמיטרים כגון נוראדרנלין, דופאמין וסרוטונין). חומרים אלו עובדים בשילוב ומשפיעים לחיוב על מצב הרוח. על כן, תכנית השיקום צריכה לכלול פעילות גופנית מתאימה.

טיפולי הפיזיותרפיה בפיזיוגרופ (פיזיו-תנועה) מתאימים למטופלים עם כאב אקוטי וכאב כרוני כאחד. הטיפולים מתאימים לסובלים מכאבי גב וצוואר, כאב ראש, כאבים על רקע פגיעות ראש, כאבים על רקע בעיות גידים, מפרקים (כאבי כתף, כאבי קרסול, כאב ברכיים, כאבי ירך) כאבי שרירים, שרירים תפוסים ועוד.

טיפולי הפיזיותרפיה בפיזיוגרופ (פיזיו-תנועה) מותאמים אישית למטופל. אנו משלבים מחד שיטות להפחתת כאב ומאידך שיטות להעלאת הסיבולת ויכולת ההתמודדות של הגוף עם הכאב. השיטות הן:

טיפים לטיפול והתמודדות עם כאב כרוני:

• הצב מטרות והתקדם לעברן.
  • חזור בהדרגתיות לתחביבים.
  • הקפד על תזונה נכונה ואורח חיים בריא.
  • חדש את הקשר עם חברים ובני משפחה.
  • שבור את "מעגל הכאב" ונסה בהדרגתיות לשוב ל"מעגל החיים".
  • בנה תכנית אימון הדרגתית לחיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה של המפרקים.
  • החל בהליכה נינוחה למספר דקות והגדל מיום ליום בהדרגתיות את משך ההליכה.מה זה כאב כרוני ואיך לטפל בכאב

הסרטון המצורף מסביר (באנגלית) את רוב העקרונות המצויינים כאן במאמר. לחץ על התמונה לצפיה.

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.