fbpx

הכל על ורטיגו או סחרחורת בעקבות בעיה בקריסטלים

ורטיגו או סחרחורת סיבובית, היא תלונה שכיחה שמטופלים רבים פונים אלינו איתה. קצת על מה היא סחרחורת מסוג זה, איך היא מרגישה ומה עושים כדי לסיים את ההתקף באופן טבעי ומיידי
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

סחרחורת סיבובית או ורטיגו, היא תלונה שכיחה בקרב מטופלים הפונים אלינו. קצת על מה היא סחרחורת מסוג זה, איך היא מרגישה ומה עושים כדי לסיים את ההתקף כשמגיע.

ורטיגו מה זה?

סחרחורת סיבובית תנוחתית, מוכרת בשם ורטיגו או באנגלית Vertigo היא הפרעה מוכרת ונפוצה המהווה את רוב מקרי הסחרחורות שאנו פוגשים בקליניקה. רבים קוראים לה גם "בעיה בקריסטלים".

מקורה של סחרחורת זו, היא בהפרעה מכאנית בתעלות האוזן התיכונה. הפרעה זו יכולה להתרחש בצד אחד או בשני הצדדים ולערב מספר שונה של תעלות האוזן. יחד עם זאת בדרך כלל יש צד אחד שמעורב יותר בהופעת הסימפטומים.

מתי יופיע התקף סחרחורת?

כשאנשים פונים אלינו, זה בדרך כלל בעקבות התקף.
תחושת הסחרחורת תופיע בשעות הלילה או הבוקר, במהלך שינוי תנוחה או ניסיון לקום מהמיטה.
התקף ורטיגו יכול להופיע כבר בגיל צעיר, או אפילו פתאום באמצע החיים (או קצת יותר). טווח הגילאים העיקרי בוא בגילאי 40-60.

מה גורם לסחרחורת סיבובית?

המקור לסחרחורת סיבובית תנוחתית לרוב אינו ידוע. היא מופיעה בפתאומיות, אך יכולה להופיעה גם כתוצאה מטראומה באזור הראש או כבעיה משנית למחלות באוזן עצמה כמו מחלת מנייר, דלקת של עצב השמיעה וכו'. 

חשוב להפנים, לאחר שהופיע בפעם הראשונה, התקף ורטיגו יכול לחזור על עצמו בטווחי זמן משתנים בין מספר חודשים למספר שנים. לכן חשוב מאוד שתשמרו את מספר הטלפון שלנו למקרה הצורך.

מה מרגישים כשיש סחרחורת?

המטופלים שפונים אלינו עם סחרחורת, מתארים בדרך כלל תחושה של "תקרה או חדר מסתובב" או תחושה של סיבוב פנימי שמופיע לרוב בפתאומיות בזמן התיישבות במיטה. הסחרחורת עצמה קצרה לרוב אך עוצמתית ומחייבת הפסקה של התנועה והמתנה. בנוסף לסחרחורת מופיעות תחושות כמו בחילה או הקאות, חוסר שיווי משקל, תחושת "ציפה", קושי לסובב את הראש.
אצל חלק מהאנשים התחושה קשה כל כך, עד שהם נאלצים לפנות למיון לצורך אבחון וקבלת טיפול ראשוני מהיר. כפי שנסביר למטה, פניה לגורם מקצועי לצורך אבחון היא הדבר הנכון בכל מקרה של הופעת סחרחורת.

סחרחורת כזו נמשכת לרוב בין מספר ימים עד מספר שבועות. לפעמים ייתכנו סימפטומים שנמשכים גם מספר חודשים.
עם הזמן (ללא טיפול) יופיעו תופעות כמו קושי במיקוד ראייה בנקודה או תמונה (מסך), תחושת סחרחורת וחוסר יציבות במקומות הומים. גם רגישות לאור ולרעש יכולים להופיע. התופעות הנ"ל מתבטאות לרוב בירידה באיכות החיים ופגיעה בתפקודים יום יומיים שונים. החל בקושי בביצוע התעמלות (במיוחד בשכיבה על הרצפה) ועבודות בית קלות עד קושי לעבוד ולתפקד לאורך זמן.

איך מרגיעים סחרחורת ורטיגו?

החדשות הטובות הן, שלסחרחורת סיבובית תנוחתית קיים טיפול מוצלח למדי שמשפיע בצורה מהירה.
נעשה מחקר איכותי בתחום, המספק לנו כמטפלים כלים וידע איך להתמודד עם הבעיה בצורה המיטבית.
היופי הוא, שממוצע הטיפולים הנחוץ להעלמת הסחרחורת הוא טיפול אחד-שניים. כמובן בהתאם למקרה ולסימפטומים נוספים שיכולים להתלוות לסחרחורת זו.
בכל שנותינו בפיזיוגרופ, נתקלנו רק במטופלת אחת שנזקקה ל 6 טיפולי פיזיותרפיה וסטיבולרית. כל היתר ביצעו טיפול אחד או שניים בלבד.

כיצד פיזיותרפיה וסטיבולרית מטפלת בסחרחורת?

המטפל המדוייק ביותר עבורכם הוא פיזיותרפיסט וסטיבולרי שעבר הכשרה לטיפול בסחרחורות ובעיות הקשורות למערכת שיווי משקל (פיזיותרפיה וסטיבולרית).
תחילה, עוברים תשאול לגבי אופי הסימפטומים, בדיקות שנעשו, היסטוריה קודמת.
לאחר מכן ובהתאם לממצאי השיחה, הפיזיותרפיסט מבצע הערכה כללית של מערכת שיווי המשקל. במידה ומתרשם שמדובר במקרה של סחרחורת סיבובית תנוחתית, תתבצע גם בדיקה של תעלות האוזן התיכונה הנקראת בדיקה תנוחתית. זוהי בדיקה שמטרתה להבין באיזו אוזן ובאיזו תעלה מתרחשת ההפרעה הגורמת להופעת סחרחורת.
לבדיקה זו יש לפעמים קונוטציה לא נעימה, עקב תחושת הסחרחורת העולה במידה והבדיקה חיובית. שימו לב כי, לבדיקה התנוחתית חשיבות רבה בקביעת אבחנה וקביעת אופן הטיפול.

לאחר שאסף את כל הנתונים, יבצע הפיזיותרפיסט "תמרון" (maneuver) שלרוב כולל מעבר מישיבה לשכיבה ומספר תנועות ראש. מטרת התמרון היא להחזיר את תעלת האוזן המעורבת לתפקוד. לפעמים נדרשים מספר "תמרונים" כאלה באותו הטיפול. בנוסף "לתמרון", ניתנת הדרכה ומספר תרגילים לפי הצורך על מנת לשפר את התפקוד של מערכת שיווי משקל. לעיתים כבר לאחר הטיפול מורגשת תחושת הטבה מסוימת, אך גם אם לא, הטבה משמעותית לרוב מופיעה בימים לאחר הטיפול הראשון.
להזכירכם, לרוב אין צורך ביותר מטיפול אחד-שניים כדי לעזור לסחרחורת לחלוף ולחזור לשגרת חיים מלאה.

אז מה עושים כשיש סחרחורת ?

  • ישנם מספר סוגי סחרחורות, כשחלקן מצביעות על הופעת בעיות מורכבות יותר מסחרחורת תנוחתית. ובחלקן סחרחורת סיבובית תנוחתית היא רק חלק מהבעיה. לכן בכל מקרה של סחרחורת מומלץ לפנות לאיש מקצוע, בין היתר על מנת לשלול בעיות הדורשות התערבות רפואית דחופה.
  • בפניה לטיפול בסחרחורת חשוב להגיע לאנשי מקצוע אשר עברו הסמכה מתאימה ובעלי הכלים המתאימים לביצוע אבחון וטיפול מקצועי בבעיה.
  • אנשי המקצוע לטיפול בסחרחורת סיבובית הם: נוירולוג, רופא אף-אוזן-גרון וכמובן פיזיותרפיסט וסטיבולרי.
  • ככל שמגיעים מהר יותר לבדיקה וטיפול, הסימפטומים ברורים יותר והטיפול עוזר מהר יותר, מה שתורם לחזרה לחיים רגילים ללא סחרחורת מהר יותר.
  • עקב כך, הטיפול בסחרחורת נחשב לדחוף ואנחנו עושים את כל המאמצים לקבל מטופלים הסובלים מסחרחורת בזמן הקצר ביותר. לרוב, אף נגיע עד אליך הבייתה כדי לקצר את התהליך.
  • במידה והסחרחורת מתמשכת יש חשיבות גבוהה לביצוע תרגול שהותאם על ידי פיזיותרפיסט וסטיבולרי.

אז במידה ואתם או מישהו מקרוביכם מתחילים לסבול מתחושת סחרחורת סיבובית המופיעה בעת שינוי תנוחה או תנועת ראש, חוסר שיווי משקל או\ו תחושת "ציפה" וחוסר יציבות כללית תפנו לפיזיותרפיסט במהרה, תעברו אבחון וטיפול בהתאם. פניה לטיפול מתאים מחזירה את איכות החיים בצורה המהירה ויותר. מקנה תחושת בטחון. ובמקרים מסוימים גם מובילה להפניה לאנשי מקצוע נוספים לצורך אבחון וטיפול בבעיות רפואיות נוספות.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.

כתבות קשורות