fbpx

שיקום ביתי לאחר אשפוז ממושך: הדרך הבריאה להחלמה

מטרתו של הליך שיקום ביתי לאחר אשפוז הוא שיפור איכות החיים של היקרים לנו. חשוב שנפנים, כי ההורים שלנו אינם באותה יכולת גופנית כפי שהיו לפני האשפוז. חשוב להערך לקראת מסע ההחלמה לאחר אשפוז. אל תוותרו ליקרים לכם. עזרו להם לשוב לאיתנם, תנו להם תמיכה ועידוד לפעילות ועשייה מותאמת למצבם. במאמר זה תקבלו כלים פרקטיים, כיצד תוכלו לסייע בשיקום ברמה הפיזית והנפשית של יקיריכם.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

שיקום ביתי לאחר אשפוז נעשה נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות.

לאחר תקופה ארוכה של אשפוז בבית החולים, רבים מגלים כי המסע אל ההחלמה רק התחיל. השיקום הביתי מציע גישה פרקטית ויעילה להתאוששות, המתאימה יותר לצרכים ולרצונות האישיים של כל מטופל ומשפחתו.

מהן הסכנות באשפוז ממושך?

אשפוז ממושך בבית חולים יכול להשפיע באופן משמעותי על כל אחד מאיתנו, אך על מבוגרים אף יותר. וזאת ממספר סיבות:
  • חולשת שרירים וירידה בכושר הגופני: חוסר תנועה ופעילות גופנית לתקופה ממושכת מובילים לחולשת שרירים וירידה משמעותית בכושר הגופני. הדבר משפיע ישירות על היכולת לבצע פעולות יומיומיות כמו קימה מהמיטה, הליכה, רחצה וכדומה.
  • ירידה במסת השריר: מחקרים מצביעים על כך שבמהלך אשפוז ושכיבה ממושכת, מסת השריר יורדת ב 1% בכל יום. חשוב לציין שקצב הירידה משתנה מאדם לאדם ותלוי ב: גיל, מצב תזונתי, מצב בריאות כללי ורמת הפעילות הגופנית של האדם לפני האשפוז או המחלה.
  • ירידה בצפיפות העצם: גם צפיפות העצם נפגמת בעקבות חוסר פעילות וחוסר ״העמסת משקל״ על המפרקים השונים. ירידה באיכות העצם מהווה סכנה להיווצרות שברים בעקבות נפילה. 
  • כאבים: כאבי שרירים ומפרקים יכולים אף הם להופיע לאחר תקופה ממושכת של שכיבה וישיבה ללא עמידה זקופה ותנועה יומיומית.
  • פגיעה בתפקוד מערכת הנשימה: תקופות שכיבה ארוכות יכולות להשפיע על תפקוד הריאות ולגרום לירידה בנפח הנשימה, מה שעלול להגביר את הסיכון לדלקת ריאות ובעיות נשימה אחרות.
  • שינויים בתפקוד מערכת העיכול: תזונה שונה וחוסר פעילות יכולים לגרום לבעיות עיכול כמו עצירות או שינויים בתדירות הפרשות.
  • סיכון לזיהומים ובעיות בעור: מטופלים השוכבים במיטה לתקופה ארוכה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח פצעי לחץ וזיהומים.
  • פגיעה במצב הנפשי: אשפוז ממושך יכול להשפיע גם על המצב הנפשי, ולגרום לדיכאון, חרדה, ותחושת בדידות. מצב נפשי ירוד עלול להשפיע על התמודדות האדם עם ההחלמה.
  • ירידה קוגניטיבית או דליריום: מצבים של בלבול, קושי בריכוז, שינויים במצב הרוח, הזיות, פחדים ושינויים קוגניטיביים. מצב זה עלול להיווצר בעקבות אשפוז ממושך כאשר המטופל מאבד אוריינטציה במקום הימצאו והבחנה בין יום ולילה, זיהומים, תרופות מסויימות, סטרס, או אי ספיקת איברים. 

הירידה בתפקוד מערכות הגוף השונות בעקבות האשפוז, מובילה לירידה משמעותי ביכולת התפקודית, וביכולת לבצע פעולות יומיומיות כמו קימה מהמיטה, הליכה, רחצה וכדומה.

איכות החיים נפגעת מאוד והשאיפה לחזור הביתה כמה שיותר מהר רק גדלה. 

מהו הצורך בשיקום ביתי לאחר אשפוז?

מרבית המטופלים מעדיפים לחזור הביתה כמה שיותר מהר, אך המעבר מסביבת בית החולים המבוקרת לחיי היומיום יכול להיות מאתגר. שיקום ביתי עם ליווי מדוייק, מאפשר למטופלים להמשיך בתהליך ההחלמה במקום שבו הם מרגישים הכי בנוח – הבית שלהם.

יתרונות השיקום הביתי

אחד היתרונות המרכזיים של שיקום ביתי הוא האפשרות להתאים את התהליך לצרכים הייחודיים של כל מטופל. בנוסף, השיקום בבית יכול לסייע בצמצום הסיכון לזיהומים ומאפשר למטופלים להיות קרובים למשפחתם וחבריהם, מה שיכול להוות גורם תמיכה חשוב.

הכנות לקראת היציאה מאשפוז לשיקום ביתי

לקראת השחרור מבית החולים או מרכז השיקום, חשוב מאוד להבין את המצב הבריאותי והפיזי של בן המשפחה. כמו כן, נרצה להיערך לחזרה הביתה כדי להימנע מ״הפתעות״ ומגבלות בלתי צפויות.

הליך שחרור רפואי מבית החולים

בית החולים יכין אתכם לשחרור מבחינה רפואית.

תקבלו מכתב שחרור מסודר ובו כל המרשמים והתרופות המומלצות.
במידה והיה ניתוח, או שיש פצע, קטטר, סטומה וכד׳ – תקבלו פרוטוקול טיפולי שלם. 

בדרך כלל, תקבלו גם המלצות ל״שיקום בקהילה״. הכוונה היא לשירותי שיקום של קופת החולים אשר כוללים לרוב טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאי תקשורת.

כמובן שיש לפנות אל רופא המשפחה ומרפאת האם להכוונה נוספת ומעקב רפואי. 

תמיכה וליווי בבית לאחר אשפוז

התמיכה המשפחתית חשובה מאוד בתהליך השיקום.
כמשפחה, נרצה לספק תמיכה פיזית ונפשית לבן המשפחה. בנוסף, חשובה גם התמיכה של הצוות המקצועי, כולל רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים ועוד.
תחילה, נרצה להיות נוכחים ״מסביב לשעון״ ולחלק את המשמרות בין בני המשפחה.
ייתכן שהליווי והתמיכה ינתנו ע״י המשפחה או מטפל/ת סיעודי/ת. 

יחד עם זאת, נהיה חייבים להיעזר באנשי מקצוע כדי להכין את הקרקע לשובו של בן המשפחה.
חשוב להפנים, שהוא או היא אינם באותה יכולת גופנית כפי שהיו לפני האשפוז.
ייתכן שעכשיו היא כבר לא מסוגלת לקום לבד מהמיטה, אולי הוא לא מסוגל ללכת לשירותים ללא תמיכה והשגחה צמודה. 

בניית בסיס ראשוני לשיקום ביתי מקצועי

אנו ממליצים לתכנן מראש את השיקום הביתי ולבחור את אנשי המקצוע המדוייקים ביותר. לרוב, הבסיס לשיקום ביתי הוא טיפול פיזיותרפיה בבית.

ביום השחרור עצמו, ההתארגנות בעיצומה ויש להשאיר זמן להתאקלמות ומנוחה. 

כבר ביום השני לשהות בבית מומלץ להתחיל בשיקום. המטרה היא, לשמור על רצף טיפולי ושיקומי מרגע השחרור. בנוסף, נרצה לוודא כי הבית מותאם ובטיחותי ולהנחות את בני המשפחה בהתנהלות היומיומית.

התאמת הבית לשיקום ובחירת אביזרי עזר

על מנת להקל את התפקוד בבית, חשוב להיערך מראש עם אביזרי עזר מתאימים. 

בהתאם ליכולת התפקודית נרצה לשאול אביזרי עזר לניידות והליכה כגון: כיסא גלגלים, הליכון, רולטור או מקל הליכה.

למען הבטיחות ומניעת נפילות יש להתקין מאחזים, מעקות, להניח משטחים מונעי החלקה, כיסא רחצה וכד׳.

כדי להקל על המטפל העיקרי, אפשר להיעזר במנוף הרמה, כורסא מתכווננת או מיטה סיעודית. 

המלצות אישיות לגבי התאמת הבית, אביזרי עזר ומניעת נפילות תקבלו גם במהלך טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק בבית.

הקניית סדר יום והרגלי בריאות שיקומיים

הכלל הראשון בחזרה הביתה, הוא הקניית סדר יום וחזרה לשגרה. בבניית סדר היום, נרצה להיצמד להרגלים הישנים של אבא או אמא. 

חשוב מאוד שניתן את מלוא תשומת הלב, לכך שההורים שלנו לא משבשים את שעות היום והלילה. יש אנשים רבים שהופכים את השעון. הולכים לישון באמצע הלילה ומתעוררים רק בשעות הצהריים. 

בנוסף, נרצה לשבץ בלו״ז שלנו את שעות נטילת התרופות בהתאם לצורך ליטול תרופות לפני או אחרי הארוחה.
ברגע ששיבצנו את שעות השינה, התרופות והארוחות כבר יש לנו מספר עוגנים למערכת השעות שלנו. 

כמובן שיש לשים לב כי התזונה מותאמת למצב הרפואי ומכילה סיבים תזונתיים, חלבון ויטמינים וכד׳ אשר יסייעו בתהליך ההחלמה. 

רחצה ולבוש מהווים עוגן נוסף במהלך היום.

האם אבא רגיל להתרחץ בבוקר או בערב? האם אמא מתעייפת מאוד אחרי המקלחת? יש לקחת בחשבון שאם בעבר מקלחת הייתה עניין של מה בכך, כרגע לאחר אישפוז ולאור החולשה שנוצרה, מקלחת מהווה פעילות מאמצת במיוחד ועל כן יש לתכנן אחריה זמן מנוחה.
כמובן, שחובה לשים משטח מונע החלקה על הרצפה, ולאפשר רחצה ולבוש בישיבה כדי למנוע נפילות. 

זמן תרגול הוא חלק חשוב מאוד ביומיום. חשוב לפנות זמן לחיזוק הגוף וחזרה לפעילויות היומיום. פיזיותרפיסט יבנה לכם תכנית תרגול מותאמת אישית.
בנוסף, תקבלו הדרכה איך לתרגל, מתי לתרגל, באיזה הזדמנויות ניתן להוסיף תרגול למען חיזוק הגוף. 

עד כה, דיברנו רק על העשייה המרובה במהלך היום. לכן חשוב לי לתת את הדעת גם למנוחה. חשוב שניהיה קשובים ונבחין האם אמא כבר מותשת או שהיא יכולה להמשיך לשבת עוד קצת בסלון. גם ישיבה יכולה להוות מעמסה על אנשים מסויימים. ולעיתים עדיף שיישבו מספר פעמים ביום לזמן קצוב מאשר שיישבו יום שלם.

גם מנוחת צהריים של ממש מומלצת. זהו זמן מנוחה לגוף. שינוי תנוחה מהישיבה הממושכת. לאחר מנוחת הצהריים ניתן להמשיך בפעילויות בצורה טובה יותר.

אולי תרצו לשלב אחה״צ או לקראת ערב יציאה מהבית עם כיסא גלגלים או הליכון. 

תכנית שיקום ביתית מותאמת אישית – פיזיותרפיה

עם תרגול נכון ומדוייק יחד עם פיזיותרפיסט מנוסה בהחלט ניתן לעבור שיקום מוצלח מאוד אשר מחזיר את האיכות לחיים לאחר אשפוז ממושך.

הפיזיותרפיסט מתחשב ברקע הרפואי של המטופל, בודק את היכולות והמגבלות שלו ובוחן את סביבת המגורים. כל המידע הזה עוזר לו לבנות תוכנית טיפול מותאמת אישית.

יש מגוון אפשרויות עצום לתרגול ושיקום. לכן נקפיד לשלב את אלמנטים שונים.

  1. כח – נאמן את כח וסיבולת השרירים, יחד עם מהירות התגובה. כך שניתן יהיה לבצע פעולות חוזרות לאורך זמן כנגד התנגדות.
  2. סיבולת – עבודה על סיבולת לב-ריאה. במידת הצורך אף שיקום נשימתי למטופלים רלוונטיים. הטיפול יסייע לנו להתעייף פחות ביציאה מהבית, מקלחת ממושכת וכד׳.
  3. טווחים וכאב – הטיפול מתמקד גם בשיפור טווחי התנועה וגמישות המפרקים והגב. טפל בכאבים שעלולים להפריע בתנועה, בתפקוד היומיומי ובשינה. 
  1. שיווי משקל, הליכה ותפקוד – עבודה על שיווי המשקל היא קריטית למניעת נפילות, חבלות ואשפוזים. עבודה על שיפור ההליכה מאפשרת הקניית ביטחון בהליכה בבית ובחוץ וכמובן שזה גם תרגול של סיבולת.
  1. שמירה על הבטיחות. לכן, במידת הצורך הפיזיותרפיסט יידע להמליץ על אביזר עזר מתאים. בין אם זה מקל, הליכון או רלטור. היכן להתקין מאחז, לבדוק שחדר הרחצה בטיחותי וכד׳.
  2. תרגול תפקודי – הטיפול בסביבה הביתית מאפשר הבנה עמוקה של הצורך בפעולות מסויימות ותרגול ממוקד מטרה. כשהפיזיותרפיסט רואה את אבא מתקשה לקום מהכורסא המועדפת עליו בסלון – הוא יכול לתרגל עם אבא מספר רב של פעמים וללמד אותו את השיטה היעילה ביותר לעשות זאת בכוחות עצמו. 

ואם לאמא חשוב להכין בעצמה את כוס הקפה שלה כפי שהיא אוהבת, ניתן לתרגל במטבח. זה תרגול שכולל עבודה על שיווי משקל, קשר עין יד, סדר פעולות, בטיחות ואח״כ הליכה עם כוס הקפה.
זיכרו, לנו זה נראה פשוט, אך לאחר אשפוז ממושך וחולשה – שום פעולה אינה מובנת מאיליה. והמטרה שלנו היא להיות כל היום בתרגול ועשייה.

תכנית הטיפול משלבת שיפור של אלמנטים פיזיולוגיים ״יבשים״ וחלק משמעותי של תרגול תפקודי ומעשי המותאם לחיי היומיום וסביבת הבית.

״תרגול תפקודי״ מתייחס גם לשיקום קוגניטיבי, תרגול של חלוקת קשב, תרגול סיטואציות מורכבות מהיומיום וגם סיטואציות חדשות ולא מוכרות. 

כמובן שבנוסף לפיזיותרפיה, ניתן להוסיף טיפולי ריפוי בעיסוק וקלינאי תקשורת בהתאם למצב הרפואי של המטופל.

הגישה שלנו גורסת כי ״תנועה היא תרופה לשיפור איכות החיים״. לגוף שלנו יש יכולות מדהימות ובעזרת אנשי מקצוע אפשר להאיץ את תהליך ההחלמה.

תרגול עצמי בבית

כחלק מהמסע נחפש פעילויות מעניינות ומאתגרות אותן ניתן לבצע בביטחה והנאה.
מומלץ להתחיל בהדרגה, על פי היכולות הבסיסיות. בהתאם להתקדמות ניתן להאריך את משך הישיבה בכיסא, להאריך את מרחק ההליכה, להוסיף תרגילים ולאתגר את הביצוע. את התרגול יש לשזור בסדר היום, כך יהיה קל לתרגל ונייצר ״הרגלים בריאים״.

בערוץ היוטיוב של פיזיוגרופ, תמצאו שפע תרגילים מותאמים לאנשים עם חולשה בעקבות אשפוז או מחלה ממושכת. 

התרגילים מגוונים ומתייחסים לאספקטים שונים בשיקום. החל מחיזוק השרירים, עבודה על גמישות, שיווי משקל ותרגול פעולות יומיומיות.

לסיכום, שיקום בבית אחרי אשפוז ממושך מציע דרך חלופית ומשמעותית להתאוששות. על ידי התאמת התהליך לצרכים האישיים והפיזיים של המטופל, ניתן לשפר את איכות החיים ולהאיץ את מסע ההחלמה.

שיקום ביתי לאחר אשפוז

שיקום ביתי לאחר אשפוז

שיקום ביתי לאחר אשפוז

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות