איך פיזיותרפיה וסטיבולרית עוזרת בורטיגו

פיזיותרפיה וסטיבולרית היא פיזיותרפיה המטפלת בסחרחורות ובבעיות הקשורות למערכת שיווי המשקל. ישנם פיזיותרפיסטים המתמחים בתחום הזה לאחר שעבור הכשרה מקיפה בנושא. קירוא כאן את ההמלצות שלנו וביחרו פיזיותרפיסט מומחה

פיזיותרפיה וסטיבולרית נועדה לטיפול בפרעות בשיווי המשקל וסחרחורות.

מהו התקף ורטיגו?

ורטיגו או באנגלית Vertigo (המוכר גם כ ״סחרחורת סיבובית תנוחתית״) הוא הפרעה נפוצה וידועה גם כ "בעיה בקריסטלים".

התקף ורטיגו נובע מהפרעה מכאנית בתעלות האוזן התיכונה. הפרעה זו יכולה להופיע בצד אחד או בשני הצדדים . לרוב, יש צד אחד שמעורב יותר בהופעת הסימפטומים.

פיזיותרפיה וסטיבולרית לטיפול בורטיגו

ורטיגו לרוב אינו מסוכן, אך מומלץ לפנות לרופא או לפיזיותרפיסט מומחה לאבחון כדי להקל על התסמינים.

לפני הטיפול הוסטיבולרי, הפיזיותרפיסט יתשאל את המטופל לגבי הסימפטומים מהם הוא סובל. ויבקש לקבל את מלוא המידע על הבדיקות שעשה ועל ההסיטוריה הרפואית שלו. בהתאם למידע שיקבל, יבצע הפיזיותרפיסט הערכה כללית של המערכת הוסטיבולרית.

במידה ואובחנה סחרחורת סיבובית, יבצע הפיזיותרפיסט בדיקה תנוחתית של האוזן התיכונה, שמטרתה לאבחן באיזו תעלה מתרחשת ההפרעה הגורמת לסחרחורות. בדיקה זו ידועה כלא נעימה משום שגורמת לסחרחורת, אולם היא חשובה עד מאוד לצורך קביעת האבחנה וסוג הטיפול.

הטיפול הוסטיבולרי בורטיגו מכונה "תמרון"- מעבר מישיבה לשכיבה ומספר תנועות ראש. התמרון נועד להחזיר את תעלת האוזן לתפקוד. בנוסף, יקבל המטופל מספר תרגילים מותאמים שמיועדים לשיפור מערכת שיווי המשקל.

כמה טיפולי פיזיותרפיה וסטיבולרית אצטרך בהתקף ורטיגו?

לרוב, ירגיש המטופל הטבה כבר לאחר הטיפול הוסטיבולרי הראשון או מספר ימים אחריו.
אנו ממליצים, כן לקבוע את הטיפול השני עם הפיזיותרפיסט כדי שיוודא שאכן מצבך חזר לקדמותו ויטפל בשארית הסימפטומים.
ב 99% מהמקרים שהגיעו אלינו, שני הטיפולים הראשונים נתנו מענה מלא לסחרחורות והמטופל חזר לשגרת חיים מלאה.

איך בוחרים פיזיותרפיסט וסטיבולרי?

קודם כל חשוב להבין שאיש המקצוע שיטפל בך חייב לעבוד ברשיון משרד הבריאות.
בנוסף, בגלל מורכבות האיזור, תהיו חייבים לוודא שיש לו ביטוח אחריות מקצועית שיכסה אתכם ואותו.
שימו לב, לא כל פיזיותרפיסט יודע לטפל בסחרחורות.
ההכשרה שעוברים הפיזיותרפיסטים כדי שיוכלו לבצע פיזיותרפיה וסטיבולרית היא מקיפה מאוד. ואינה נלמדת במהלך התואר הראשון בפיזיותרפיה.
חובה לוודא כי הפיזיותרפיסט שמטפל בך הוא בעל הכשרה ספציפית ב ״פיזיותרפיה וסטיבולרית״. אל תתפשרו!

איך להתכונן לטיפול פיזיותרפיה וסטיבולרי

עד שיגיע אליכם הפיזיותרפיסט, ריכזנו עבורכם מספר טיפים והמלצות של צוות המומחים שלנו:

• עדיף לשבת בישיבה זקופה ולא לשכב.
  • מומלץ להפחית גירויים כגון מסכים מרצדים.
  • השתדלו שלא להסתובב אל הצד שמעורר את הסחרחורת.
  • כדאי להמנע מנטילת כדור בטיסטין 24 שעות לפני הטיפול. זאת כדי שהבדיקה של הפיזיותרפיסט תהייה מהיימנה יותר.
  • מומלץ שלא לאכול כשעה-שעתיים לפני הטיפול. הבדיקה והטיפול עלולים לעורר בחילה, ולכן עדיף שהקיבה תהייה ריקה יחסית.
  • וודאו שיש איתכם מישהו בבית לאחר הטיפול. במידה והגעתם אל הטיפול ברכב- חובה שמישהו יסיע אתכם הבייתה.