המיפלגיה: התסמינים והטיפולים

המיפלגיה – מצב של שיתוק בחצי גוף. זהו אחד התסמינים השכיחים ביותר במקרה של אירוע מוחי. המיפלגיה יכולה לחלוף או להישאר בדרגת חומרה מסוימת. למידע נוסף המשיכו לקרוא >

מצב של שיתוק בחצי גוף לאחר אירוע מוחי נקרא: המיפלגיה.
זהו אחד התסמינים השכיחים ביותר במקרה של אירוע מוחי. המיפלגיה יכולה לחלוף או להישאר בדרגת חומרה מסוימת, זאת בהתאם לרמת הנזק שנגרמה למוח בעת האירוע המוחי.

מהי המיפלגיה?

זהו כאמור, מצב של שיתוק מוחלט של צד אחד של הגוף עקב אירוע מוחי, הנגרם בשל היעדר חמצן המגיע לתאי המוח.
מצב של המיפלגיה נגרם בשל פגיעה במרכז המוטורי במוח ויכול לבוא לידי ביטוי, בין היתר, בקשיי הליכה, מגבלה בתנועה, חוסר יציבות או ספסטיות.

מהם התסמינים המרכזיים של המיפלגיה?

• קשיים בהליכה.
  • חוסר שיווי משקל.
  • שימוש מועט בגפה הפגועה וביצוע עיקר הפעילות עם הגפה הבריאה.
  • קשיים בבליעה ובדיבור.
  • שיתוק של שרירי הפנים, שיכולה לבוא לידי ביטוי בצניחת השפה או העפעף, עין אחת נפולה יותר ועוד.
  • ספסטיות- קישיון שרירים שפוגע בתנועה תקינה.

המיפלגיה יכולה להיות מלווה גם בכאבים, חרדה ודיכאון (שנגרמים בשל המצב הבריאותי הירוד) ובהיווצרות קרישי דם (בשל חוסר תנועה).

הגורם להמיפלגיה עקב אירוע מוחי

במהלך התרחשות האירוע המוחי ישנה פגיעה בזרימת הדם אל המוח ונוצר מחסור חמור בחמצן בתאי המוח. כתוצאה מכך תאי המוח מתחילים למות ואינם יכולים לתפקד עוד. כאשר ישנה פגיעה בתאי מוח, האזורים הללו במוח לא יכולים יותר להעביר את הפקודות לשרירים ולכן מתפתח שיתוק.

מהם הגורמים להמיפלגיה?

ישנן סיבות שונות העלולות לגרום להמיפלגיה, ביניהן:
  • אירוע מוחי– הסיבה הנפוצה ביותר
  • גידול במוח
  • דלקת של המוח
  • חבלת ראש
  • טרשת נפוצה
  • שיתוק מוחין הנגרם כבר בלידה

מהי המיפלגיה ספסטית?

המיפלגיה ספסטית היא הסוג הנפוץ ביותר של שיתוק מוחי. זהו מצב של פגיעה בצד אחד של הגוף, הכולל לפחות את אחת הגפיים באותו צד. אדם במצב זה יהיה עצמאי ויתפקד, אך יחווה עליה בטונוס השרירים, מה שיגרום לתנועות שלו להיראות מסורבלות או נוקשות במיוחד.

טיפול בהמיפלגיה

אדם הסובל מהמיפלגיה יופנה לשיקום ארוך.
על פי האיברים המשותקים יוכלו הרופאים לדעת במדויק את מיקום הפגיעה המוחית ובהתאם לכך לתת אבחנה ולהתאים לו את סוג הטיפול.

סוגי הטיפולים בהמיפלגיה:
  • ריפוי בעיסוק – מאפשר למטופל להתמודד עם השיתוק, לקבל ביטחון בתנועה וכך לשפר את רמת התפקוד שלו.
  • פיזיותרפיה – טיפולי הפיזיותרפיה מרגילים את הגוף לתפקד עם השיתוק ומאפשרים לשפר את תנועת השרירים המשותקים. תרגילי הפיזיותרפיה יכולים להביא לשיפור משמעותי ביכולת התנועה.
  • ניתוח – יומלץ במקרים קיצוניים כדי להקל על הכאב ולאפשר מעט תנועה במקרים של קשיחות של הגפיים.
טיפולי פיזיותרפיה למטופלים עם המיפלגיה נועדו לעורר את יכולת התנועה בגפה המשותקת (או בגפיים המשותקות). טיפולים אלו עובדים על כמה דברים:

המיפלגיה עשויה להיות מצב לא פשוט, בעיקר לאדם שעד אותו רגע היה אדם מתפקד. אך חשוב לזכור שבאמצעות טיפולי פיזיותרפיה תדירים ותרגולם בבית המצב יכול להשתפר ורמת התפקוד של האדם תעלה. קחו את הטיפולים במלוא הרצינות, השקיעו בהם ותרגלו גם בבית!