fbpx

גלו את 7 המפתחות להצלחה של שיקום לאחר אירוע מוחי

היכולת לעמוד על הרגליים, ללכת, לאכול, לדבר ולתפקד ביומיום תלויה מאוד בתהליך שיקום אירוע מוחי נכון ומדוייק! קראו כאן מה חובה עליכם לעשות כדי להצליח בשיקום משבץ מוחי.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

אם הגעתם למאמר זה, כנראה שאתם או קרוב לכם עבר אירוע מוחי ואתם רוצים לדעת שאתם עושים את תהליך השיקום בצורה הטובה ביותר.
כדי להשיג שיפור משמעותי, חשוב להשתמש באסטרטגיה נכונה ומבוססת מחקר שתשפיע באמת על המוח שלנו.
במאמר זה נעשה לכם סדר ב-7 המפתחות להצלחה בשיקום אירוע מוחי וניתן לכם את הכלים לתרגול אפקטיבי בבית.

מהי החשיבות של שיקום אירוע מוחי?

שיקום לאחר אירוע מוחי על ידי צוות רב-מקצועי הכולל טיפולי: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת חיוני להשגת שיפור. היכולת להשתפר, לעמוד על הרגליים, ללכת, לדבר ולתפקד ביומיום תלויה מאוד בתהליך שיקום נכון.
את השיפור המשמעותי ביותר רואים בשלושת החודשים הראשונים שלאחר האירוע. בהמשך, חשוב מאוד להתמיד בפעולות השיקום גם בבית. מטרת השיקום היא השגת שיפור הדרגתי בתפקוד ושמירה על ההישגים לאורך זמן. זו אחת הסיבות שאנשים רבים בוחרים להמשיך בשיקום פרטי גם לאחר שיחרורם מאשפוז.

מה קורה במוח בתהליך השיקום לאחר אירוע מוחי?

המוח מורכב מכמות עצומה של נוירונים (תאי עצב) המקושרים בינהם בסינפסות. תהליך שיקום לאחר אירוע מוחי מביא לשינויים של ממש בסינפסות (הקישוריות).
זאת אומרת, שבתהליך שיקום לאחר אירוע מוחי מתרחשים שינויים של ממש במוח.
השינויים הללו במוח ידועים כ״נוירופלסטיות״ או בעברית ״גמישות מוחית״ וזהו המפתח לשיקום מוצלח לאחר אירוע מוחי. 

כדי לעודד את השינויים הללו במוח אשר יובילו להישגים שיקומיים יש לקחת בחשבון את שיבעת העקרונות המנחים הבאים.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

מהם 7 המפתחות להצלחת שיקום אירוע מוחי?

1. עיקרון ה ״השתמש בזה או אבד את זה״. נשמע הרבה יותר נכון ומדוייק באנגלית: use it or lose it. הכוונה היא כי כל מיומנות שאנו מפסיקים לבצע הולכת ונעלמת. כך למשל, שימוש ביד החלשה.
במידה ואדם לאחר אירוע מוחי מפסיק להשתמש ביד החלשה כך הסינפסות האחראיות על תפקוד היד ייחלשו, יגוועו ובסופו של דבר היד לא תוכל לתפקד כלל. חשוב להדגיש, שלא רק הרקמות האחראיות על התפקוד הספציפי של היד יגוועו, גם האיזורים הצמודים אליו.
הדבר ילווה כמובן בירידה במסת השריר וביכולת התפקוד.
הסכנה התמונה בירידה במסת השריר היא גם חולשה של שרירי הכתף אשר עלולה להוביל לתת-פריקת כתף לאחר אירוע מוחי.

2. עיקרון ה ״השתמש בזה וכך תשפר את זה״. באנגלית use it and improve it.
כל פעולה שנבצע תוכל להשתפר. בהמשך לדוגמה של השימוש ביד החלשה, במידה והאדם יתייחס ליד, ייגע בה יותר, ינסה להשתמש בה תחילה ״כיד עזר״ הוא מחזק את הסינפסות האחראיות ויוכל לראות שיפור.
אחת השיטות בהן משתמשים כדי לעודד שימוש ביד הפגועה היא שיטת Constraint Induced Movement Therapy
בשיטה זו, המטופל שם את היד הבריאה בכפפה גדולה שלא מאפשרת שימוש ביד הפגועה ומאלצת אותו להשתמש ביד הפגועה ככל הניתן.

3. עיקרון החזרתיות – Repetition, כדי להשיג שיפור, יש לחזור שוב ושוב ושוב על אותה המטלה. החזרתיות הזו מחזקת את הסינפסות ובסופו של דבר נוכל לגרום לשינוי במוח.
שימו לב שקיים הבדל משמעותי בין ביצוע תנועה לבין למידה של תנועה. בתהליך השיקום אנחנו רוצים להגיע למצב של תהליך למידה שיישאר גם בטווח הארוך וגם ללא המטפל.
למידה גורמת לסינפסות להתחזק או להיחלש. למידה יכולה אפילו ליצור סינפסות חדשות. כדי ללמוד צריך לבצע חזרות רבות.

4. עיקרון האינטנסיביות – אין סוף חזרות, בתדירות גבוהה, מספר פעמים ביום ומחקרים מראים שאפילו במשך שעות ביום, הכרחית ליצירת השינויים בסינפסות. בנוסף, טיפול ותרגול שאינו מספיק אינטנסיבי, לא יאתגר אותך מספיק. יחד עם זאת, שימו לב שתרגול אינטנסיבי מידי יכול להביא לעומס ועייפות יתר.

5. עיקרון הספציפיות – כדי לשפר מטלה מסויימת צריך לתרגל ספציפית אותה ואת מרכיביה. כך למשל, כדי לשפר את ההליכה לאחר אירוע מוחי, יש לתרגל אלמנטים ספציפיים של הליכה כגון: הרמת הרגל, כיפוף הרגל, תנועת הקרסול.
אבל, אם לא נתרגל את הפעולה עצמה של ההליכה- לא נראה שיפור בהליכה. תרגול עמידה בלבד לא יוביל לשיפור בהליכה.

6. עיקרון ההעברה – תרגול של מיומנות מסויימת, יכול להוביל לשיפור בביצוע של מיומנות דומה. כך למשל תרגול צעד אחד קדימה וצעד אחד אחורה יעזור בתהליך הלמידה של ריקוד. כמו כן, תרגול של תנועת מזיגה עם כוסות פלסטיק יעזור בתהליך הלמידה של מזיגת מים רותחים מהקומקופ לספל.

7. עיקרון המשמעות – אחד העקרונות החשובים ביותר בכל תהליך שיקום הוא שביצוע התרגול והמטלות יהיו משמעותיות ורלוונטיות עבור המטופל.  זאת כדי לגייס את שיתוף הפעולה, המעורבות והמוטיבציה עבור המטופל. שיקום לאחר אירוע מוחי חייב להיות משמעותי כדי להשיג את המירב. המטופל חייב להרגיש את הסיפוק שבהשגת מטרה ויעד משמעותי.
אם למישהו חשוב מאוד לחזור לבישול או אפיה, חשוב יהיה כבר בטיפול לשלב אלמנטים מהעולם הזה.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות