קרובה מתמיד: כל החידושים בדרך למציאת תרופות לפרקינסון

גילוי שמפיח תקווה במאובחני פרקינסון קשור בתרופות המפרישות דופמין. בנוסף, נמצא שתאי גזע אנושיים יכולים להוות תחליף לנוירונים הדופמינרגיים אשר נפגעים בעקבות המחלה

תרופות לפרקינסון הן עניין של מינון מדוייק!

מחלת הפרקינסון היא מחלה נפוצה, עם מיליוני חולים ברחבי העולם. רק בישראל ישנם כ-30 אלף חולי פרקינסון. התרופות והטיפולים כיום נותנים מענה מסוים להפחתת הסימפטומים. עם זאת, מספר פיתוחים וגילויים מחקריים בשנים האחרונות מהווים בשורה של ממש בתחום ומביאים לתקווה למציאת התרופה בקרוב מאוד.

פרקינסון (רטטת בעברית) היא מחלה ניוונית ופרוגרסיבית של המוח שבאה לידי ביטוי בעיקר בפגיעה מוטורית. המשמעות היא שהשרירים ויכולת התנועה נפגעים באופן שהולך ומחמיר עם הזמן. המחלה נגרמת כתוצאה מפגיעה בתאים בשם נוירונים דופמינרגיים, שהם תאים המפרישים חומר בשם דופמין. הדופמין אחראי על העברת אותות במערכת העצבים המרכזית, ולכן פגיעה בתאים אלו מובילה לפגיעה הרסנית במערכת העצבים. כיום יש טיפולים שנועדו לשפר את הסימפטומים אך טרם נמצאה התרופה למחלה.

מהם הסימפטומים של המחלה?

אופן הביטוי של המחלה משתנה מאדם לאדם, אבל המאפיין הבולט ביותר הוא הרעד. בנוסף לכך ישנם סימפטומים נוספים כמו איטיות בתנועה, נוקשות, חוסר שיווי משקל ונפילות כתוצאה מחוסר היציבות. ככל שעובר הזמן, המחלה ותסמיניה מחמירים, הקשיים המוטוריים הופכים לחמורים יותר ומופיעים יותר ויותר קשיים רגשיים, חרדות, הפרעות במצב הרוח, בעיות בשינה וכו' וגם ירידה ביכולות הקוגניטיביות, אפילו עד למצב של דמנציה. במקביל הולכת ופוחתת מידת העצמאות של החולה ויכולת התפקוד היומיומית שלו.

אילו טיפולים לפרקינסון קיימים היום?

כאמור, אין עדיין תרופה למחלה, אבל כן ישנם תרופות וטיפולים לשליטה בסימפטומים של פרקינסון, הפחתתם ועיכוב מועד הופעתם. כמו כן, מחקרים רבים מצביעים על כך שהתמדה בפעילות גופנית ובטיפולים פיזיותרפיים יכולים לשפר מאוד את יכולת התפקוד המוטורי ולשמר את העצמאות לאורך זמן.

אילו חידושים קיימים לטיפול בפרקינסון?

בשנים האחרונות מחקרים רבים ברחבי העולם עוסקים במחלת הפרקינסון במטרה למצוא תרופה לפרקינסון. ישנם חידושים ופיתוחים רבים שיש בהם בשורה של ממש ויכולים להתפתח לתרופה או לטיפולים שיצליחו לשלוט בסימפטומים בצורה טובה יותר מהיום.

בהיבט התרופתי, מתבצעים מחקרים מתקדמים לבדיקתם של סוגים שונים של תרופות מתקדמות. מעבר לכך, מפתחים שיטות חדשות לצריכת התרופה, על ידי החדרה ישירה של החומר הפעיל למעי או על ידי מדבקות תת-עוריות מיוחדות. גם השימוש בקנאביס הרפואי בקרב חולי פרקינסון הולך ומתרחב, לאחר שמחקרים הוכיחו כי יש ביכולתו להקל על הכאבים ועל התסמינים עצמם.

גילוי נוסף שמפיח תקווה בחולים קשור לגילויים של חלבונים המעוררים הפרשת דופמין ויכולים לשחק תפקיד משמעותי בתרופה למחלה, אשר כזכור פוגעת בתאים המייצרים דופמין. כמו כן, נמצא שתאי גזע אנושיים יכולים להוות תחליף לנוירונים הדופמינרגיים אשר נפגעים בעקבות המחלה. זו פריצת דרך נוספת שיכולה להתפתח לתרופה יעילה ממש בשנים הקרובות.

שיטת טיפול מעניינת וחדשנית במיוחד היא שימוש בגירוי חשמלי של המוח, באמצעות הנחת אלקטרודות במוח באמצעות ניתוח. כמו כן, שימוש באולטרסאונד באזור ספציפי במוח, בצורה לא פולשנית, יכול לסייע מאוד בהפחתת תופעת הרעד.

לסיכום, מחלת הפרקינסון היא מחלה מורכבת, שהולכת ומחמירה עם הזמן. היכולת לשלוט בתסמינים ולעכבם היא משמעותית, אך המירוץ אחר מציאת התרופה נמצא בשיאו עם פיתוחים וגילויים חדשים, בכיווני חקירה שונים, אשר כל אחד מהם יכול להתפתח לתרופה בשנים הקרובות.