fbpx

שיפור התפקוד לאחר אירוע מוחי

תרגילים לשיפור התפקוד לאחר אירוע מוחי. אומרים שאת ההתקדמות המירבית אחרי אירוע מוחי משיגים בחודשים הראשונים. המחקרים אף מראים כי 80% מההחלמה ״הספונטנית״ מתרחשת ב 3 החודשים הראשונים. אז מה זה אומר? שאפשר להפסיק להתאמן? שאם עברה שנה מהשבץ "הלך עלינו" והמצב יישאר כמו שהוא? ממש לא! יש תמיד המון פעולות ותרגילים שצריך לעשות כדי להמשיך להשתפר.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

במאמר זה נעסוק בשיפור התפקוד לאחר אירוע מוחי.
מה הכוונה בתפקוד? תפקוד הוא היכולת לפעול כפי שצריך או כפי המצופה.

הכוונה בתפקוד לאחר אירוע מוחי היא כל פעולה מחיי היומיום שלנו שאותה נצליח לעשות למרות המגבלה בעקבות אירוע מוחי.
דוגמאות לתפקוד הן: היכולת לאכול בכוחות עצמי, היכולת להתלבש, היכולת ללכת עם הליכון ברחבי הבית, היכולת לצאת לקניות בכוחות עצמי, היכולת לעשות עם הילדים שיעורי בית.
שימו לב כי לא מדובר כאן על היכולת לכופף את האצבעות או היכולת להרים את הרגל. אלה הם תפקודים פיזיולוגיים של מערכות הגוף כמו שיווי משקל, תחושה, כאב, כח שרירים וטווחי תנועה.

כיצד לשפר את התפקוד לאחר אירוע מוחי?

כדי לשפר את התפקוד לאחר אירוע מוחי חשוב מאוד שהתרגול שלנו יהיה מאוד ספציפי, עם חזרתיות גבוהה ובעל משמעות.
בדיוק כשם שספורטאי שרוצה להיות שחיין מצטיין, יתאמן באופן קבוע בשחייה ולא בריצה או רכיבה על אפניים. גם במקרה של אירוע מוחי נצטרך להעזר בתרגול ספציפי שקשור לתפקוד ולפעולה שאותה נרצה לשפר.
כך למשל, אדם שרוצה לשפר את ההליכה לאחר אירוע מוחי, יצטרך להתרכז בתרגילים ספציפיים שנועדו לשיפור ההליכה ולאו דווקא תרגילים לשיפור אצבעות כף היד.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

איך יודעים איזה תרגילים לאחר אירוע מוחי נכונים לי?

כדי לדעת להתאים לך את התרגילים המדויקים ביותר שישפרו לך את התפקוד נצטרך קודם כל להבין את נקודת הפתיחה שלך בעקבות האירוע. כדי לאפיין זאת, נבצע במפגש הראשון בדיקה נוירולוגית לבדיקת התפקודים הפיזיולוגיים כגון: כח השרירים, הטווחים, התנועה, תחושה ועוד.
בנוסף, נתרשם ונבדוק את רמת התפקוד שלך היום במטלות יומיומיות כגון: גלגול במיטה, קימה מכיסא, הליכה וכד׳. 

״אין שום הישג מבלי שיהיו מטרות״

חלק משמעותי ביותר בשלב האבחון הקודם לטיפולי הפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי הוא הצבת מטרות ויעדים לשיקום. אלה הן המטרות שלך ושל המשפחה שלך.
המטרות שנציב חייבות להיות משמעותיות עבורך. תצטרך להסביר לנו טוב מאוד מה ה״למה״ שלך? מה הסיבה האמיתית שדברים מסויימים חשובים לך יותר מדברים אחרים.
נציב מטרות לטווח הארוך וכמובן שכדי להשיג אותן, נציב מטרות לטווח הקצר. 

"אין זה די לעשות צעדים שיובילו אותנו יום אחד אל המטרה.
כל צעד חייב להיות מטרה כשלעצמה המובילה אותנו קדימה"

אחרי שסיימנו את שלב האבחון הגיע הזמן לתכל׳ס ולפעולות בשטח.
עכשיו כמובן נשאלת השאלה, מה עושים כדי להשתפר באמת ולהשיג תוצאות?
כבר אמרנו שחשוב שהתרגול יהיה מאוד ספציפי ובעל משמעות, לכן בדיוק הצבנו יחד מטרות ויעדים.
עכשיו הגיע הזמן לעבוד באינטנסיביות ולעשות שיקום ביתי.

החיים האמיתיים הם מרכז השיקום הטוב ביותר!

כאשר אנחנו רוצים לשפר את התפקוד היומיומי שלנו, ברור כשמש שגם השיקום, טיפולי הפיזיותרפיה וטיפולי הריפוי בעיסוק חייבים להתרחש בבית.
רק בדרך זו, תוכלו ללמוד איך לשפר את התפקוד שלכם בכל פעולה ופעולה.
המטרות הנפוצות ביותר של אנשים לאחר אירוע מוחי הן:

  • שיפור ההליכה: שיפור תבנית ההליכה, שיפור מהירות ומרחק ההליכה, התאמת אביזרי עזר נכונים שיאפשרו את השגת השיפור בתפקודי ההליכה, הליכה מחוץ לבית.
  • שיפור העצמאות בתפקודי היומיום הבסיסיים basic ADL: לבוש, לכפתר חולצה, לעמוד כדי ללבוש מכנס, רחצה, צחצוח שיניים.
  • שיפור העצמאות במטלות הבית: בישול, סדר.
  • חזרה לתחביבים ישנים או מציאת פעילויות פנאי חדשות.

אז מה עושים בפועל בטיפולי שיקום פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק

פיזיותרפיסטים או מרפאים בעיסוק מוסמכים הם האנשים המתאימים ביותר ללוות אתכם בתהליך השיקום. בטיפולים תעבדו בתרגול ספציפי מאוד בהתאם למטרות וליעדים שלכם.
כדי לשפר את ההליכה תעבדו על המרכיבים השונים החשובים להליכה כגון: שיפור שיווי המשקל, חיזוק כח השרירים ברגליים, שיפור טווחי התנועה בכף הרגל, ברך וירך, תרגול ההליכה על משטחים שונים, תרגול הליכה בבית ובחוץ, התאמת הליכון או מקל להליכה בטיחותית ועוד.
כדי לשפר את העצמאות בתפקודי היומיום הבסיסיים כגון לבוש נתרגל את האלמנטים השונים: שיפור המוטוריקה העדינה כדי שתוכל לכפתר כפתור או לסגור רוכסן, שיפור טווח התנועה בכתף כדי להכניס אותה לשרוול, שיפור שיווי המשקל וכח השרירים כדי שתוכל להרים את המכנס בעמידה, נלמד אותך שיטות נכונות שיקלנו עליך ללבוש את החולצה למרות יד משותקת וכד׳.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

כמה פעמים בשבוע צריך לעשות שיקום?

המחקרים מראים שככל שהשיקום שלכם אינטנסיבי יותר (יותר פעמים בשבוע), כך הסיכויים שלכם להצלחה גדלים! לכן חשוב לתרגל בבית באופן יומיומי ואינטנסיבי בהתאם להנחיות שקיבלתם מהמטפלים!
האידאל הוא שיקום אינטנסיבי של 5 טיפולים בשבוע עם מטפלים המוסמכים לכך מטעם משרד הבריאות.
שילוב של טיפולי פיזיותרפיה יחד עם ריפוי בעיסוק, מוודא שתטפלו במנעד שלם של מגבלות פיזיולוגיות ובמגוון תפקודים רחב מחיי היומיום.
ככלל החלוקה בין המקצועות היא כי טיפולי פיזיותרפיה מתמקדים במוטוריקה גסה, טווחי תנועה בכתף, גב ורגליים, שיפור הליכה ושיווי המשקל. מנגד, ריפוי בעיסוק שם יותר דגש על שיקום קוגניטיבי, מוטוריקה עדינה ותרגול תפקודי יומיום בסיסיים.
כמובן שפיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק יודעים היטב לטפל בשני התחומים ובמידה ותשלב טיפול של שני מטפלים, אנו בפיזיוגרופ נוודא כי הם יעבדו במשותף להשגת המטרות האישיות שלך.

אצלנו בפיזיוגרופ תמצאו את המטפלים המדוייקים ביותר העומדים בתו האיכות הקפדני שלנו.

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

שיחת הכוונה עם נציג

השאירו פרטים ונציג מטעמינו ייצור איתכם קשר בהקדם.

כתבות קשורות