טיפול מנואלי ע"י פיזיותרפיסט

טיפול מנואלי הוא אבן יסוד כמעט בכל טיפול פיזיותרפי. השיטה נעשית באמצעות מוביליזציות של מפרקים וחוליות וע״י עיסוי רפואי בשרירים. באמצעות טיפול מנואלי ניתן להפחית כאבים, לשפר טווחי תנועה במפרקים ולהאיץ החלמה באופן כללי.

טיפול מנואלי, המכונה גם פיזיותרפיה מנואלית, הוא אבן יסוד כמעט בכל טיפול פיזיותרפי והוא כולל בתוכו כל טכניקה טיפולית אשר מבצע המטפל באמצעות הידיים. טיפול מנואלי כולל: עיסוי רפואי/עיסוי רקמות, לחיצות באזורים /שונים בגוף, מתיחות של שרירים, מוביליזציות של מפרקים וחוליות ועוד.

הטיפול המנואלי לרוב אינו עומד בפני עצמו, אלא הוא חלק ממערך טיפולי, המשלב גם טכניקות טיפול אחרות, אולם כמעט כל טיפול פיזיותרפי יכלול בתוכו אבחון או טיפול מנואלי.

טיפול פיזיותרפיה מנואלי (ידני)

טיפול מנואלי בפיזיותרפיה הינו טיפול ידני (Hands on) הניתן כחלק מהטיפול הפיזיותרפי. טיפול זה הוא פאסיבי בעיקרו והתנועה מתבצעת על ידי הפיזיותרפיסט, אשר בעצם מניע בעצמו את האיבר הפגוע.
הוא מתאים לטיפול במגוון רחב של כאבים כגון: כאבי גב, כאבי צווארכאבי כתף ,כאבי ירך ועוד.

טיפול מנואלי כולל בתוכו מספר טכניקות:
  • מוביליזציות של מפרקים, גידים, שרירים וחוליות.
    הפיזיותרפיסט מבצע את המוביליזציה באמצעות הפעלת כוח בדרגות שונות על המפרקים, הרקמות או החוליות הפגועים. זוהי תנועה איטית והדרגתית יחסית, שיוצר הפיזיותרפיסט בין חלקי המפרק השונים במטרה להשיג שיפור בטווחי התנועה.
  • מניפולציות- הפעלת כוח מהיר, קצר וחד על המפרקים או החוליות.
  • לחץ-שחרור רקמת שריר. הטכניקה מתבצעת באמצעות הפעלת לחץ קבוע על הרקמות הרכות, מה שמביא לשינוי בסיבי הרקמה.
  • לחץ-שחרור נקודות אסכמיות. הטכניקה מתבצעת באמצעות הפעלת לחץ קבוע על רקמה רכה, במקרה בו אספקת הדם אליה לקויה.
  • עיסוי רפואי/ עיסוי רקמות עמוק/ טכניקת כיווץ-הרפיית שרירים.

מהן מטרות טיפול מנואלי?

מטרות הטיפול המנואלי הן בין השאר:
  • הפחתת כאבים
  • שיפור טווחי התנועה במפרקים
  • שיפור התנועתיות השרירית
  • שיפור היציבה
  • שיפור זרימת הדם וחילוף החומרים של האזור הפגוע
  • שינויים במערכת העצבים וכלי הדם
  • הרפיה
  • שיפור הזרימה במערכת הלימפה
  • האצת ההחלמה ושיפור התפקוד
  • בקרב ספורטאים- תרגילים למניעת פציעות חוזרות

מה כולל טיפול פיזיותרפיה מנואלית?

כמו בכל טיפול פיזיותרפי, במפגש הראשון יבצע הפיזיותרפיסט אבחון. הוא יתשאל את המטופל לגבי מצבו הרפואי וההסטוריה הרפואית שלו ויבין מה גרם לפציעה. לאחר מכן יבצע בדיקות פיזיולוגיות.
לאחר שיש בידיו את מלוא המידע אודות המטופל, הוא יבנה עבורו תוכנית טיפול אישית.

חשוב לדעת

פיזיותרפיה מנואלית הוא חלק מהטיפול הפיזיותרפי וחשוב לשלב אותו יחד עם שיטות טיפול פיזיותרפיות נוספות, ביניהן:

• הפחתת כאב בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאב בעזרת דיקור מערבי– ו Trigger Points
  • הפחתת כאב ושיפור טווחים בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה על ידי תרגילים רפואיים
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול

חשוב מאוד לסמוך על הפיזיותרפיסט שלכם, שידע להתאים לכם את טכניקות הטיפול המתאימות לכם. לכן כל הפיזיותרפיסטים שלנו נבחרו בקפידה. כולם בעלי תואר אוניברסיטאי בפיזיותרפיה ובעלי רישיון ממשרד הבריאות.
תוכלו למצוא את מכון הפיזיותרפיה שלנו הקרוב אליכם ביותר ומעל הכל, לא תצטרכו להמתין חודשים ארוכים לקבלת תור! יש לנו תורים זמינים באופן מיידי.