דיקור מערבי / דיקור יבש ע"י פיזיותרפיסט

המודעות לנפלאות הטיפול בשיטת הדיקור המערבי (או דיקור יבש) תופסת תאוצה. מה ההבדל בין דיקור מערבי לדיקור סיני? האם הוא מגובה במחקרים קליניים? מה הסיבה שמרגישים הטבה כה משמעותית לאחר טיפולים בודדים? האם זה ״טיפול קסם״, או שמא יש צורך בטיפול ״הוליסטי״ יותר? כאן תקבלו סקירה מקיפה אודות הדיקור המערבי

דיקור מערבי / דיקור יבש ע"י פיזיותרפיסט

שיטת דיקור מערבי (ידועה גם כשיטת דיקור יבש, IMS, דיקור רפואי)  המבוצעת על ידי פיזיותרפיסט שהוסמך לכך, יכולה להעלים כאבי שרירים באופן מיידי. השיטה מיועדת לטיפול בכאבים משניים הנובעים מנזקים לרקמות הגוף. דיקור מערבי מסתמך על ידע אנטומי, פיזיולוגי ונוירופיזיולוגי (בניגוד לדיקור סיני).

מהו הבסיס של שיטת דיקור מערבי?

מחקרים מצביעים כי דיקור מערבי יעיל מאוד להפחתת כאבי שרירים, שיפור טווחי התנועה של השריר ועידוד גיוס סיבי השריר. בנוסף, תהליך הדיקור מעודד שחרור של אופיואידים בגוף התורמים גם הם לירידה משמעותית בכאב.

השרירים שלנו בנויים סיבים סיבים שלובים אחד בשני כדי לאפשר כיווץ והרפייה של השריר כולו. כאשר נוצר חוסר איזון בשריר כמו מתח או עומס מתמשך, הסיבים הללו משנים את המבנה שלהם ונוצרים בהם מעין ״קשרים״ knots. הקשרים הללו הם נקודות ההדק אותן אנו מדקרים.

העיקרון הטיפולי בדיקור מערבי עמוק הוא נגיעה בנקודות ההדק או באנגלית Trigger Points. דיקור של נקודות אלו  מסייע לשחרור השריר כולו.  בנוסף ניתן לדקר צלקות שנוצרו עקב ניתוחים או פציעות לשם הגמשתן והפחתת כאבים באיזור. ביצוע דיקור מערבי מעודד את ייצור המורפיום הטבעי של הגוף ובכך מסייע בהפחתת כאבים.
דיקור מערבי יכול להיות שטחי  כמו במקרה של צלקות או עמוק כדי לאפשר הגעה לשרירים העמוקים. עומק הדיקור תלוי ברקמה אותה רוצים לשחרר.

השרירים שלנו בנויים מסיבים רבים המשתלבים אחד בשני על מנת להתכווץ ולתת עבודה. כאשר השריר סובל ממתח / לחץ מתמשך, דבר שכיח לאחר פציעה למשל, הסיבים "מתבלגנים" ויוצרים מעין "קשרים" – קצת כמו קשר בשרוכים או קשר בכבל של טלפון שמסתבך עם עצמו. הקשרים האלו הם למעשה אותן "נקודות הדק" או טריגר פוינטס (Trigger Points) – מעין נקודת כאב מקומית רגישה ביותר.

למה קוראים לזה דיקור יבש?

טיפול בדיקור מערבי נקרא גם דיקור יבש. זאת בניגוד להזרקה של חומרים כגון סטרואידים לטיפול בכאב. בטיפול זה יש חדירה של מחט לנקודות הדק אך לא מוזרק שום חומר או תרופה למקום.

איך מתבצע הטיפול בדיקור מערבי?

טיפול דיקור מערבי הוא למעשה החדרת מחט דקה מאוד לנקודה הכואבת למשך 30 שניות עד שתי דקות. חשוב לציין כי המחטים סטריליות וחד פעמיות ובאורכים שונים בהתאם למיקום הדיקור.
בעקבות הגירוי שמייצרת המחט מתרחשים ברקמה שינויים כימיים המובילים בסופו של דבר לשחרור והקלה בכאבים.

מה מרגישים בדיקור מערבי?

״נועה, כשאת מחדירה את המחט לשריר, זה מרגיש לי כמו בלון ששמים בו מחט בעדינות ולאט מתרוקן ממנו כל האוויר וזה עושה פפסססססס….. אני מכור לזה!״

התחושה במהלך הדיקור יכולה להיות לא נעימה אך תחושה זו חיונית להחלמה.
יש מטופלים שמדווחים על הקלה מיידית בכאבי שרירים ואחרים מרגישים תחושה מוזרה ש״משהו״ מטייל להם בשריר. כמובן שיש אנשים שרגישים יותר או פחות לדיקור וחשוב להיות ערניים לתגובות של הגוף לאחר הטיפול.

לאחר כל טיפול יש זמן שבו הגוף מגיב לטיפול. התחושות בשריר עוברות לאחר מספר דקות עד כיומיים לאחר הטיפול. יש אנשים שמרגישים יום לאחר הטיפול שקשה להם לאמץ את השריר. כך למשל דיקור בשריר השוק ברגל יכול להעניק תחושה מוזרה בהליכה ביום למחרת. יש גם אנשים החווים עייפות משמעותית לאחר הטיפול.

חשוב לעדכן את הפיזיותרפיסט בתחושה שלך לאחר הטיפול, בעיקר אם זה מדאיג. יחד עם זאת, חשוב לזכור שזה טבעי לחוש כאב וריאקציה לטיפול שכזה. כמו כן, יש לתת לאיזור מנוחה של 24 שעות ממועד הדיקור ולא לבצע אימון גופני באותו היום.

למי מתאים דיקור מערבי?

דיקור יבש מתאים לסובלים מכאבי שרירים ושרירים תפוסים באיזורים שונים בגוף. כמו:
כאבי צוואר, כאבי שכמות, כאבי ראש שמקורם צווארי, כאבי פנים, כאבים במפרק הלעיסה, כאבי כתף, טניס אלבו, גולף אלבו, כאבים באמה ובכף היד, כאבי גב תחתון, כאבי ישבן, כאבי שוקיים, שין ספלינטס ועוד. השרירים נתפסים כתוצאה מתאונות, פציעות ספורט, עומס יתר, מתח, לחץ ועוד.

הטיפול יעיל גם מקרים בהם השרירים לא מצליחים להתגייס ולהתכווץ היטב עקב ״אינהיביציה״ של השריר הנמצא בכיווץ תמידי כמו במקרים של עומס יתר.

מה ההבדל בין דיקור סיני לבין דיקור מערבי יבש?

המחטים בהן משתמשים בדיקור מערבי הן אותן המחטים כמו בדיקור סיני אך אופן השימוש בהן שונה.
מבחינת מיקום המחטים בדיקור סיני המחטים מונחות בערוצי המרידייאנים הכלליים. בדיקור מערבי המחט מונחת בנקודות הדק אותן ממששים ומרגישים עם הידיים לפני החדרת המחט.
מטרת הדיקור הסיני היא איזון אנרגיית הצ׳י. לעומת זאת, מטרת הדיקור המערבי היא שיפור זרימת הדם ובכך החמצן לשריר.
בדיקור מערבי המחט מוחדרת לעומק השריר, משך הדיקור הוא 30 שניות עד שתי דקות.  בכך, דיקור מערבי מהווה רק חלק מטיפול פיזיותרפיה ומלווה תמיד בעיסוי מקומי, מתיחות לשריר, טיפול מנואלי לשיפור התנועה במפרקים הקרובים וכמובן תרגול עצמי. מנגד- דיקור סיני הוא שטחי ונמשך כ 20 דקות.
התוצאות בדיקור מערבי הן מהירות ופעמים רבות מספר טיפולים בודדים יספיקו. בדיקור סיני פעמים רבות מדובר בעשרות טיפולים המשכיים לשם השגת תוצאה כלשהי.

איך להשיג את התוצאות הטובות ביותר מדיקור מערבי?

דיקור מערבי הוא אמצעי טיפול נוסף העומד בפני הפיזיותרפיסט ומהווה חלק מטיפול פיזיותרפיה מלא. שימו לב ובדקו שוב ושוב שהפיזיותרפיסט שלכם עבר הכשרה ספציפית בדיקור מערבי ושיש לו ביטוח אחריות מקצועית.

חשוב לשלב את הדיקור היבש יחד עם טיפול מנואלי לשיפור טווחי התנועה במפרקים, מתיחות להארכת אורך השרירים, תרגילים רפואיים לחיזוק והרפיית השרירים המעורבים, עיסוי רפואי  לשחרור רקמות השריר שעבר דיקור כדי להפחית כאבים, הדבקת קינזיו-טייפ לגיוס יעיל של סיבי השרירים ועוד.

מזכירים לכם שהקשבה לגוף לאחר טיפול פיזיותרפיה עם דיקור מערבי היא חיונית. ובכל חשש יש ליצור קשר עם הפיזיותרפיסט שלך שביצע את הטיפול.