שבר צוואר הירך טיפול פיזיותרפיה

ההערכה היא כי בישראל ישנם כ 6000 מקרים חדשים של שבר צוואר הירך בשנה. לרוב, שבר בצוואר הירך יצריך טיפול ניתוחי ותהליך שיקום עם טיפולי פיזיותרפיה. מתי לחשוד בשבר צוואר הירך? מהם גורמי הסיכון והאם ניתן להפחית אותם? וכמובן, איך אפשר לעמוד שוב על הרגליים לאחר שבר וניתוח ירך?

שיקום פיזיותרפיה לאחר שבר צוואר הירך וניתוח

שבר צוואר הירך ( באנגלית Hip Fracture)

ההערכה היא כי בישראל ישנם בשנה כ 6000 מקרים חדשים של שבר צוואר הירך (באנגלית Hip Fracture).
ברוב המקרים, שבר בצוואר הירך יצריך טיפול ניתוחי ותהליך שיקום עם טיפולי פיזיותרפיה.

שבר צוואר הירך נפוץ מאוד בקרב הסובלים ממחלת האוסטיאופורוזיס אך יכול לקרות גם בעקבות טראומה משמעותית כמו תאונת דרכים או נפילה עוצמתית. במקרה של אוסטיאופורוזיס הפציעה יכולה להיגרם אפילו ממעידה קלה ולא רק מנפילה.

מתי צריך לחשוד בשבר?

הסממן הראשון והעיקרי לשבר בצוואר הירך הוא הבדל באורך הרגליים לאחר הטראומה כך שהרגל הפגועה תהיה מקוצרת ומסובבת החוצה. בנוסף, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי לדרוך על הרגל מפאת הכאב.
במידה והינך סובל מסממנים אלו, עליך לפנות באופן מידי אל הרופא המטפל או אל מיון. שם יתבצע כמובן צילום רנטגן והמשך אבחון. במידת הצורך, כאשר לא רואים את השבר בצילום רנטגן (שבר ללא תזוזה), יש צורך בבדיקת סי.טי או אמ.אר.אי.

שבר בירך בעקבות אוסטיאופורוזיס:

אוסטאופורוזיס או בשפה היומיומית "דלדול עצם" הוא מצב שבו דחיסות המינרלים בעצם יורדת ומבנה העצם נפגם. בעקבות כך, החשש להיווצרות שבר בעקבות טראומה גדל. השלב המקדים למחלת האוסטאופורוזיס הוא אוסטאופניה (Osteopenia). במצב זה ישנו דלדול עצם פחות חמור מאוסטאופורוזיס. כדי למנוע החמרה בדלדול העצם יש לעשות שינוי באורח החיים ולהתמיד בפעילות גופנית. העצם היא רקמה דינמית העוברת באופן מתמיד תהליכי הרס ובניה מחדש. תהליכים אלו מושפעים מהמערכת ההורמונלית, התזונה ומהעומסים המכאניים המופעלים על העצם. הסממנים הראשוניים לאוסטאופורוזיס הם כאבי גב והופעת שברים לאחר חבלה קלה. השברים הנפוצים הם שבר בשורש כף היד (Colle’s fracture), שברים בחוליות או שבר בצוואר ירך.

שבר בירך בעקבות טראומה:

במידה ואינך סובל מאוסטיאופורוזיס והעצם אינה מדולדלת נדרש מנגנון פגיעה בעל אנרגיה גבוהה (כמו בתאונת דרכים) בכדי לגרום לשבר צוואר הירך. לרוב, שבר זה ידרוש ניתוח.

ניתן לחלק את השברים של צוואר הירך לשברים עם תזוזה ושברים ללא תזוזה. שברים עם תזוזה מלווים בסכנה לפגיעה באספקת הדם לראש עצם הירך.

האם ניתוח לאחר שבר צוואר הירך הוא חובה?

לרוב, שבר צוואר הירך מתרחש בקרב האוכלוסייה המבוגרת. אלה הם אנשים בעלי מחלות רקע נוספות. לכן, ברור לנו כי המשפחה חוששת מהסכנות הטמונות בניתוח.
יחד עם זאת, הסכנה בוויתור על ניתוח גדולה אף יותר.
מחקרים מראים כי אחוזי התמותה כתוצאה מסיבוכים הם 50% בקרב אנשים שלא עברו ניתוח לקיבוע או החלפת המפרק.
שיעורי התמותה בקרב המנותחים יורדת ל 20%.

מטרת הניתוח היא חזרה מהירה ככל הניתן להליכה ועצמאות.

אפשרויות הניתוח בשבר צוואר הירך הן החלפת מפרק ירך חלקית או החלפת מפרק ירך מלאה.
לעיתים ניתן לנסות לבצע שחזור וקיבוע החלקים השבורים בעזרת ברגים. במקרה זה קיים הסיכון לחוסר איחוי בין הקצוות השונים של העצם.

אחת הסכנות הנפוצות בשבר צוואר הירך היא נמק עצם. בעקבות פגיעה באספקת הדם אל ראש עצם הירך בעת הפציעה, יש סכנה כי אספקת הדם באזור תיפגע ותגרום לתהליך של נמק ומות רקמת הסחוס ורקמת העצם.

אנשים לאחר שבר צוואר הירך נמצאים בסכנה גדולה יותר לשבר חוזר ועל כן ההמלצה היא להפחית סיכוני נפילה וליטול תרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס במידת הצורך.

מה עושים מייד לאחר הניתוח?

• רוב הסיכויים שתתחילו ליטול מדללי דם
  • בנוסף, תקבלו טיפול לכאב כדי לאפשר לכם לתפקד טוב יותר ולהתחיל ללכת.
  • טיפולי הפיזיותרפיה מתחילים כר במחלקה בבית החולים. לרוב מתחילים יום לאחר הניתוח ומתרגלים במשך כשבוע. בזמן זה לומדים שוב ללכת, כיצד לצאת מהמיטה, לעלות מדרגות וכד׳.
  • בשעה טובה! הגיע הזמן להשתחרר מבית החולים. השחרור יכול להיות למרכז שיקום או לשיקום ביתי. ההחלטה לגבי מרכז שיקום או שיקום ביתי תלויה ברקע הרפואי שלך, באפשרות המשפחה לתמוך ולסייע במהלך הימים הראשונים וכמובן הרקע הרפואי.
    ההמלצה שלנו היא להשתחרר הבייתה כדי להאיץ את תהליך השיקום והחזרה לעצמאות.

פיזיותרפיה עד הבית לאחר ניתוח

שיקום ביתי לאחר ניתוח בירך דורש בעיקר טיפולי פיזיותרפיה וכמובן תרגול רב.
מטרת טיפולי הפיזיותרפיה היא לשפר את העצמאות והתפקוד בבית ככל הניתן.
היתרון של טיפול פיזיותרפיה עד הבית הם היכולת לתרגל את כל הפעולות היומיומיות וללמוד דרכים לביצוע נכון.
הטיפולים מתמקדים כמובן בהפחתת כאבים, שיפור תנועת מפרק הירך ושיפור תפקודי היומיום כגון: שיפור הליכה, קימה מכיסא, גלגול במיטה, עליית וירידת מדרגות ועוד.
דגש נוסף בטיפולים הוא תחום מניעת נפילות חוזרות, התאמת הבית ומציאת דרכים להעניק למטופל ביטחון ולהפחית את הפחד מנפילות.

שיטות הטיפול בפיזיותרפיה עד הבית לאחר ניתוח כוללות בין היתר:

• הפחתת כאב בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאב בעזרת דיקור מערבי ו- Trigger Points
  • הפחתת כאב ושיפור טווחים בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה על ידי תרגילים רפואיים
  • שיפור יכולות פיזיות בעזרת תרגילי טאי צ'י והליכה נורדית
  • התאמת אביזר עזר מתאים להליכה בכדי לשמור על שיווי המשקל ולהפחית עומס מהירך
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול
  • תרגול פונקציונלי של פעילויות יומיומיות המהוות קושי בחיי המטופל כגון: קימה לעמידה, הליכה.