fbpx

כאבי ירך טיפול פיזיותרפיה

מדוע אנו חשים כאבים בירך? איך הדבר משפיע לנו על ההליכה והעצמאות ביומיום? בין אם אנחנו סובלים מכאבים בירך עקב דלקות, או בין אם נשחק לנו הסחוס בברכיים, יש מה לעשות בנידון. קראו כאן כדי ללמוד על מקור הכאבים בברכיים, ואיך ניתן לטפל בהם
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

פיזיותרפיה לכאבי ירך

הירך כואבת? קשה לך ללכת? עברת ניתוח בירך?

טיפול פיזיותרפיה לכאבי ירך יעמיד אותך במהרה על הרגלים!

קרא כאן את כל הסיבות להופעת כאבי ירך ואיך טיפול פיזיותרפיה יעזור לך

כאבי ירך יכולים להיות קלים עד קשים וממושכים. הכאבים יכולים להופיע באזורים שונים בירך ואף להקרין לגב התחתון או לגרום לכאב מוקרן לרגל. לפעמים הכאבים מלווים בנפיחות ובמגבלה בתנועתיות הירך. הכאבים יכולים להגביל את התנועה של הרגל ולהפריע בהליכה, עמידה ובניהול אורח חיים תקין. הסיבה להופעת כאבי ירך יכולה להיות בעקבות טראומה, בעקבות שחיקה של המפרק ולפעמים כתוצאה מדלקת או זיהום.

מפרק הירך (באנגלית Articulatio coxae ) הוא מפרק כדורי חזק ויציב בזכות ההתאמה בין ראש עצם הירך לבין גומחה כדורית באגן והודות לשרירים הגדולים והרצועות החזקות המקיפות את המפרק. המבנה הכדורי של מפרק הירך מאפשר תנועה במישורים רבים: כיפוף לפנים, פשיטה לאחור, סיבוב פנימי וסיבוב חיצוני, קירוב הרגל והרחקת הרגל מהגוף.  פגיעה באחד ממרכיבי המפרק (עצמות, סחוס, רצועות או שרירים) יכולה להוביל לכאבי ירך ולקושי בתפקוד.
בעזרת טיפולי פיזיותרפיה לכאב ירך ניתן להפחית את הכאבים ואת הנוקשות הקיימת בירך ובד בבד לחזק את השרירים הרלוונטיים.

סיבות שכיחות לכאבי ירך בהן אנו מטפלים באמצעות פיזיותרפיה:

דלקת בירך:

דלקת במפרק הירך יכולה להופיע ללא סיבה משמעותית וכן לאחר פציעה בירך, עומס יתר על הירך, שינויים ניווניים של מפרק הירך, שבר או יציבה ותבנית הליכה לקויות המעמיסות על הרקמות. המאפיינים העיקריים של דלקת במפרק הם כאב סביב הירך ומגבלה בתנועה.  הכאבים יפריעו בלילה, בעמידה, בהליכה ותיתכן אף צליעה.

בורסיטיס בירך (Trochanteric Bursitis):

זהו מצב של דלקת בבורסה (כיס נוזלים) הנמצאת בצד החיצוני של הירך. תפקידה של הבורסה הוא למנוע חיכוך בין שרירי הישבן לבליטה בעצם הירך. הסיבות להופעת בורסיטיס בירך הן: שכיבה ממושכת מאוד על הצד וכך על הירך, פציעה, יציבה לקויה בישיבה או עמידה, ארטריטיס בירך.  הכאב כתוצאה מ"טרוכנטריק בורסיטיס" יורגש במפשעה ובאזור הישבן. לצד הכאב תופיע לעיתים נפיחות ואדמומיות באזור הירך וחום. סימפטומים אלו ילוו בקושי בהליכה וכאב בשכיבה על הצד. הטיפול ב"טרוכנטריק בורסיטיס" יורכב מטיפול אנטיביוטי להפחתת הדלקת, סטרואידים להפחתת הכאב הדלקת והנפיחות. לצד אלו תופנה לטיפול פיזיותרפיה לבורסיטיס בירך בכדי להקל על הכאבים, לשפר את התנועה במפרק הירך, לשפר את ההליכה, לחזק את השרירים ועוד.

אוסטיאוארתריטיס או אוסטיאוארתרוזיס בירך:

זוהי מחלת מפרקים ניוונית בה נוצר תהליך דלקתי במפרק המלווה בהרס הסחוס ויצירת עצם חדשה ולא איכותית. בניית העצם החדשה גורם לכך שהמפרק נעשה גדול יותר מהרגיל, הרווח בין עצמות המפרק קטן וזה מוביל להגבלה בתנועה, כאב וקושי בהליכה. בעקבות זאת השרירים סביב המפרק נחלשים וההליכה נעשית קשה אף יותר. (קרא עוד על אוסטיאוארתריטיס)

פגיעה בסחוס בירך:

העצמות של חלקי המפרק השונים מצופות שכבה חלקה של סחוס שתפקידו לאפשר תנועה חלקה במפרק ולבלום זעזועים. טיפול פיזיותרפיה במקרה של שחיקת סחוס יכלול: תנועות פאסיביות (המבוצעות על ידי הפיזיותרפיסט) לשם שיפור התנועה במפרק, תרגול לשיפור יכולת ההליכה ובמידת הצורך התאמת אביזר עזר להליכה, תרגילים לחיזוק השרירים השונים סביב המפרק וכן שיטות שונות להפחתת כאב. (קרא עוד על שחיקת סחוס)

שבר צוואר הירך:

נגרם כתוצאה מתאונה ולעיתים אף ממעידה קלה במקרה של אוסטיאופורוזיס. הסממן הראשון לשבר בצוואר הירך הוא הבדל באורך הרגליים לאחר הטראומה ורגל מסובבת החוצה. בנוסף, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי לדרוך על הרגל מפאת הכאב. (קרא עוד על שבר צוואר הירך או על אוסטיאופורוזיס)

מתיחה או פציעה של השרירים סביב הירך:

לרוב כתוצאה ממאמץ יתר בעת פעילות גופנית, מכה יבשה או טראומה אחרת, יכולה להיווצר מתיחה או פגיעה בשרירים הנמצאים סביב הירך.  הסממנים המלווים בפציעה או מתיחה של שרירים אלו יהיו: כאב, קושי להניע את הרגל בכיוונים שונים וקושי בביצוע פעילויות רגילות כהליכה, קימה מכיסא וכד'.

השרירים המועדים לפציעה באזור הירך הם:

  • Gluteal muscles: אלו הם שלושה שרירים בישבן.
  • Iliopsoas muscle: אלו הם צמד שרירים הנמצאים במפשעה.
  • Piriformis muscle: זהו שריר הממוקם לרוחב הישבן. (קרא עוד על Piriformis Syndrome )
  • Hamstring muscles: אלו הם שרירי הירך האחורית. (קרא עוד על  קרע שריר הירך האחורית)

כאבי גב תחתון:

הפרעות בגב התחתון יכולות להוביל לכאב מוקרן באיזור האגן, הירך והישבן. הסיבות לכך יכולות להיות: בלט דיסק מותני, פריצת דיסק מותנית, רדיקולופטיה מותנית ועוד. (קרא עוד על כאבי גב תחתון)

כאבי ברכיים:

ישנן סיבות רבות להופעת כאבי ברכיים ורובן יכולות להוביל ליציבה לקויה ותבנית הליכה המעמיסה על הירך יתר על המידה. הניסיון להתחמק מהכאב בברך יכול להוביל לכאב בירך בגלל חוסר איזון שרירי. (קרא עוד על כאבי ברכיים).

נקע או פגיעה בקרסול:

פציעה בקרסול המלווה בכאב והגבלת תנועה בקרסול יכולה בהחלט להשפיע על אופן התפקוד היומיומי ובפרט על ההליכה. השינוי בדפוס ההליכה יכול להוביל לעומס יתר על מפרק הירך ובסופו של דבר לכאב בירך. (קרא עוד על פציעות קרסול).

ישנם מספר תסמינים שבגינם אנו ממליצים לך לפנות אל הרופא המטפל לשם אבחון. התסמינים הם:

  • חום
  • ירידה לא מכוונת במשקל
  •  חוסר יכולת ללכת או לשאת משקל
  • טראומה משמעותית שקרתה לאחרונה (כגון נפילה או תאונה) 

כאבי ירך טיפול פיזיותרפיה עוזר!!

בפגישה הראשונה נערוך ראיון ובדיקה גופנית בכדי להגיע לאבחנה לגבי מקור הכאבים. בהתאם למקור הבעיה ניבנה תכנית טיפולים אישית.
בפיזיוגרופ (פיזיו-תנועה) אנו משלבים שיטות להפחתת כאב ולשיפור הטווחים יחד עם תרגילים לחיזוק השרירים ולהעלאת הסיבולת ובכך משפרים את יכולת ההתמודדות של הגוף עם הכאב ואת יכולת ההליכה והתפקוד שלך.

טיפולי הפיזיותרפיה שלנו מותאמים אישית לצרכים שלך וכוללים שיטות טיפול פיזיותרפי מגוונות לכאב ירך:

איך למנוע ניתוח החלפת מפרק ירך עם דר׳ בנימין בנדר
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות