פריצת דיסק מותני: טיפולי פיזיותרפיה

מהי פריצת דיסק מותני? האם חייבים לעשות צילום? מתי נדרש ניתוח? האמת היא שצילומי עמוד שדרה בכלל לא יכולים לאבחן פריצת דיסק וניתוח אינו נדרש ב 90% מהמקרים. הטיפול הנכון לפריצת דיסק הוא הטיפול השמרני: טיפולי פיזיותרפיה ותרגול עצמאי המדויק לפריצת דיסק

האם לכל מי שכואב הגב יש פריצת דיסק?
והאם פריצת דיסק תמיד תוביל לכאבי גב?

אלו הן שתי שאלות נפוצות ורוב האנשים חושבים שהתשובות הן כן. אך ברור שהתשובה היא לא!

האם רוב כאבי הגב נגרמים מפריצת דיסק?

הרוב המוחץ של כאבי הגב (97%) הם כאבים המוגדרים ״כאבי גב לא ספציפיים״ non specific low back pain ואין פתולוגיה ספציפית לשייך אליהם. אלה הם כאבים מכאניים הנובעים מהפרעות במערכת השריר-שלד, מבלי שיש בעיה כלשהי בעמוד השדרה עצמו.
ב 85% מכאבי הגב, לא תימצא אבחנה ברורה להופעת הכאבים.

האם צריך לעשות צילום והדמיות כשיש כאבי גב?

האמת היא שלצילומי רנטגן יש מעט מאוד ערך בתהליך האבחון של כאבי גב תחתון.
אצל רוב האנשים באוכלוסיה נימצא שינויים ניווניים בצילומי עמוד השדרה, גם כאשר אינם סובלים כלל מכאבי גב. יחד עם זאת, אצל אנשים רבים הסובלים מכאבי גב תחתון יהיו צילומי הרנטגן תקינים לחלוטין.
מעבר לכך, חשוב להבין שצילומי עמוד שדרה בכלל לא יכולים לאבחן פריצת דיסק או היצרות של תעלת השדרה. לא ניתן לראות בצילומים אלה האם יש לחץ על שורש העצב.
לגבי הדמיות (CT, MRI) חשוב לנו לשתף איתכם מחקר משנת 2001 של Jensen, שבו נבדקו הימצאות של ממצאים קליניים בבדיקות הדמיה של אנשים ללא כאבי גב. במחקר נמצאו אצל 52% מהנבדקים בלטי דיסק, אצל 27% מהנבדקים היו פריצות דיסק ול 64% מהנבדקים נמצאו שינויים ניווניים בעמוד השדרה.
מחקר זה ממחיש שוב כי נוכחות של ״נזק״ בעמוד השדרה לא מחייב תלונות אמיתיות מצד המטופל.
כל השינויים האלה הם טבעיים ומופיעים עם הגיל בדיוק כמו שערות לבנות וקמטים בפנים. זהו חלק מתהליך ההזדקנות שלנו (כן גם בגיל צעיר יחסית).
אל תהפכו לקורבנות של טכנולוגיית הדימות הרפואית! התייעצו עם הרופא או הפיזיותרפיסט שלכם, הם יוכלו להמליץ לכם האם יש צורך בהדמיות נוספות.

אז מתי נכון לעשות צילומים והדמיות?

ישנם קריטריונים ספציפיים שבהם כן יש צורך לבצע צילום רנטגן והדמיות בכאבי גב. קריטריונים אלה נקראים ״דגלים אדומים״ והחשד הקיים הוא לנוכחות של שבר , גידול או תהליך זיהומי.
בנוסף, כאשר יש תסמינים המעידים על לחץ על העצב מעל לחודש אשר אינם מגיבים לטיפול שמרני (פיזיותרפיה) והמטופל מועמד לניתוח, קיימת התוויה לבצע בדיקות הדמיה.
אנשים רבים (וגם רופאים) חוששים שכאבי הגב טומנים בחובם מחלות קשות אך לרוב האחוזים הם זעומים (1% בלבד)

להזכירכם, ב  97% מכאבים בגב התחתון אין דגלים אדומים, אין סימנים חריגים והם לחלוטין לטיפולו המיידי של הפיזיותרפיסט. במקרים אלו, ככל שתתעכב עם תחילת הטיפול, בסופו של דבר הטיפול יהיה מאתגר יותר. לכן אנו ממליצים שלא לדחות את הטיפול ולהתחיל בהקדם האפשרי.

זהירות, הדיסק החליק!

נשמע מפחיד מאוד…  חשוב לנו להדגיש כי דיסקים לא מחליקים, הם נפרצים. גם כשהדיסק נפרץ, הוא לא מחליק מחוץ לעמוד השדרה.  עמוד השדרה שלנו הוא מבנה חזק המורכב משרירים, רצועות ועצמות שתומכות בו. אפילו במקרה של פריצת דיסק מתרחשת לרוב ספיגה חוזרת או חזרה ספונטנית. זאת אומרת שהדיסק מתכווץ מעצמו.

הדיסק הבין חולייתי (Discus intervertebralis) הינו רקמת סחוס עבה שנמצאת בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה. הדיסק מחבר בין החוליות, מפחית את מרחב התנועה ומהווה בולם זעזועים.
הדיסק בנוי מחלק חיצוני וחלק פנימי. החלק החיצוני עשוי סחוס סיבי בצורת טבעת. החלק הפנימי הוא הגרעין שעשוי מחומר דמוי ג'לי וסחוס והוא מכיל כ 88% מים באנשים צעירים.

כאשר יש תנועה בגב, החלק הפנימי (הגרעין) משנה את צורתו בהתאם וכך מפזר את הלחצים בעמוד השדרה ובולם זעזועים.
חולשה במבנה הטבעת החיצונית של הדיסק יכולה להוביל לבלט דיסק או לפריצת דיסק. סיבות אפשריות להיחלשות הטבעת החיצונית הן למשל גיל מתקדם, שחיקה ניוונית, עודף משקל או הרמת משאות כבדים.
בלט דיסק או פריצת דיסק יכולים להופיע בפתאומיות או בהדרגה.

אז מה זה בפועל ״פריצת דיסק״?

פריצת דיסק (Prolaps) היא מצב בו יש קרע בחלק הטבעתי של הדיסק, הגרעין דמוי הג'לי פורץ החוצה ומפעיל לחץ על חוט השדרה או על עצב שדרתי. לחץ כזה יכול להוביל לתסמינים נוירולוגיים ולכאבים.

התסמינים של פריצת דיסק יכולים להיות: הקרנה של כאב לישבן או לרגל, תחושת עקצוץ או נימול והירדמות. במקרים של פריצת דיסק חמורה עלולה להופיע אפילו חולשת שרירים.
סוג ועוצמת התסמינים תלויים ברמת הלחץ שנוצר על העצב.

פריצת דיסק מותני תופיע לרוב בגילאים 30-50. והכאב יוחמר משיעול או עיטוש ואפילו צחוק.
רוב פריצות הדיסק יהיו בעמוד השדרה המותני (בגב התחתון) מאחר וזהו האיזור הנושא את מירב העומס והמשקל בעמוד השדרה.
קיימים גם מקרים רבים של פריצת דיסק צווארית עם תסמינים דומים בזרועות במקום ברגליים.

האם הטיפול הטוב ביותר לפריצת דיסק הוא מנוחה או ניתוח?

אנשים רבים (ואפילו רופאים) מאמינים עדיין במיתוס שלפיו יש לשכב ולנוח במקרים של פריצת דיסק וכאבי גב. אינספור מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית ותנועה מאיצים את תהליך ההחלמה ודווקא מנוחה מאריכה את תקופת הסבל והמיגבלות.

פרוטוקולים בינלאומיים שונים מנחים כי קו ההגנה הראשון לטיפול בפריצת דיסק הוא טיפול שמרני. נמצא כי רק 10% מהאנשים הסובלים מפריצת דיסק הם מועמדים טובים לניתוח. מתוכם רק 2% צפויים להפיק תועלת ממשית מניתוח לפריצת דיסק.
לרוב, האנשים שיזדקקו לניתוח הם אלו שסובלים במשך תקופה ארוכה מסימפטומים משמעותיים מאוד של כאב וקושי בהתמודדות יומיומית. בנוסף, יהיו אותם האנשים עם תופעות נוירולוגיות של חוסר שליטה על סוגרים, איבוד תחושה וחולשה משמעותית של שרירים.
גם לאחר ניתוח בעמוד השדרה, ימליץ האורטופד על ביצוע טיפולי פיזיותרפיה.

טיפול טבעי לפריצת דיסק ללא ניתוח

המומחים מסכימים כי הטיפול השמרני הוא הפתרון הראשון שיש להציע לאנשים עם פריצת דיסק.
הטיפול השמרני הנפוץ ביותר הוא טיפולי פיזיותרפיה. יחד עם זאת, רבים ממליצים גם על טיפול תרופתי לשיכוך כאב וסטרואידים אשר יאפשרו ״לנרמל״ את המצב כדי שהסובלים יוכלו להשאר בתנועה ולתרגל כדי להשיג החלמה.
החדשות הטובות הן שביותר מ 90% מהמקרים, הכאבים יחלפו בעזרת טיפול פיזיותרפיה שמרני.

בעזרת טיפולי פיזיותרפיה ניתן להפחית את הכאבים, לחזק את השרירים הרלוונטים, לשפר את טווחי התנועה ולסייע בחזרה לפעילות ספורטיבית ועבודה.

שיטות טיפול אפשריות לפריצת דיסק מותני הן:

• הפחתת כאב גב בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב גב בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאב גב בעזרת דיקור מערבי ו- Trigger Points
  • הפחתת כאב ושיפור טווחים בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה על ידי תרגילים רפואיים
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול

הערה: במקרה של פריצת דיסק מותני חמורה בה יש קושי במתן שתן ו/או חוסר תחושה באזור פי הטבעת, יש לפנות מיידית לאורטופד ו/או נוירולוג. אנו מדברים על ״דגלים אדומים״ שצריך לשים לב אליהם בקפידה!