היצרות תעלת השדרה (Spinal stenosis): טיפולי פיזיותרפיה

תעלת השדרה,"התעלה הספינאלית", היא התעלה דרכה עוברים העצבים לאורך עמוד השדרה. היצרות התעלה נגרמת לרוב משינויים ניווניים (טבעיים) המתרחשים עם הזדקנות הגוף. מטופלים הסובלים מהיצרות תעלת השדרה חווים כאבים משמעותיים, ולכן הופכים לפחות פעילים. היעדר הפעילות מחלישה את שרירי הגב, מה שיוצר עומס רב על תעלת השדרה ומחריף את המצב. במאמר הבא נסביר על טיפים להפחתת הכאבים, שיטות טיפול וכיצד פיזיותרפיה יכולה לסייע.

פיזיותרפיה להיצרות תעלת השידרה

לאורך השנים חלים שינויים במבנים האנטומיים שבתוך תעלת השדרה. השינויים הללו גורמים לעתים לכאבים משמעותיים ואף להגבלה בתנועה.
מהם השינויים הללו? למה הם גורמים וכיצד מטפלים בהם? מוזמנים לקרוא.

מהי בעצם תעלת השדרה?

השינויים הללו כוללים בין היתר:

• התעבות של גידים
  • גידולים ממאירים או שפירים בתעלת חוט השדרה
  • ניוון המפרקים הקיימים בין החוליות  (facet joints)
  • צמיחה של "זיזי עצם" (אוסטיאופיטים") לתוך התעלה
  • דלקות פרקים כגון מחלת פדג'ט, מחלת קושינג אקרומגלי
  • שינויים במבנה הדיסקים הבין-חולייתיים (intervertebral disc)
  • ספונדילוליסטסיס (Spondylolisthesis) – תזוזה של חוליה לתוך תעלת חוט השדרה

למה גורם תהליך היצרות תעלת השדרה?

תהליך ההיצרות הינו הדרגתי ובסופו נוצר לחץ על שק השדרה ועל שורשי העצבים שבעמוד השדרה.
מה חשים מטופלים עם היצרות תעלת השדרה?

• כאבי גב עם הקרנה לרגליים בעמידה והליכה
  • תחושת נימול בגב התחתון, בישבן וברגליים
  • חוסר תחושה או עקצוץ ביד או ברגל
  • התכווצות שרירים
  • תחושה ירודה ברגליים
  • קושי בהליכה ולעתים גם צליעה
  • במקרים חמורים עלולה להופיע חולשת שרירים ברגליים ואף הפרעה בשליטה על הסוגרים

בכדי להקל על הכאבים, יתהלכו המטופלים עם גב כפוף לפנים ויאלצו לשבת מפעם לפעם כדי לנוח.

טיפול בהיצרות תעלת השדרה

הטיפול להיצרות תעלת השדרה כולל פיזיותרפיה, טיפול תרופתי וזריקות. רק במידה וטיפולים אלה אינם מספיקים, ייתכן שיומלץ על ניתוח להרחבת תעלת השדרה.

במקרים קלים של היצרות תעלת השדרה טיפול תרופתי מסייע מאוד להתמודד עם הכאבים, אך לרוב זהו טיפול שניתן לטווח קצר יחסית שמטפל בכאבים בלבד. בשל מגבלות התנועה שמתלוות לכאבים, מומלץ מאוד לפנות לטיפולי פיזיותרפיה.

טיפול פיזיותרפיה להיצרות תעלת השדרה

במפגש הראשון עם הפיזיותרפיסט הוא יערוך תשאול מקיף ובדיקה פיזיולוגית כדי לקבל תמונה מלאה אודות מצב המטופל. בהתאם לאבחנה הוא יבנה תוכנית טיפולי מותאמת אישית, שמטרתה לחזק את שרירי הגב סביב עמוד השדרה על מנת להפחית את העומס באזור, לשמור על יציבות עמוד השדרה ולהפחית את הכאבים.

תרגול גם בבית יסייע לשפר את מצב המטופל ולהחזירו בהקדם לתפקוד יומיומי תקין.

בין שיטות הטיפול בהן ישתמש הפיזיותרפיסט במקרה של היצרות תעלת השדרה:

טיפים לטיפול היצרות תעלת השדרה:

• בשינה, הקפד על מזרן מתאים ומצא תנוחה נוחה שאינה מעוררת כאב. לרוב, שינה על הצד בתנוחה עוברית כאשר הגב כפוף מקלה על הכאבים.
  • במידה וישנים על הגב, מומלץ להניח כרית מתחת לברכיים כדי להקל על הכאבים.
  • ההנחה כי כאשר יש כאבים צריך לנוח- שגויה. מנוחה במיטה אינה מומלצת ואף מאטה את תהליך ההחלמה. מומלץ להמשיך לבצע פעילות יומיומית שאינה מעוררת את הכאב.
  • יש לחזור לפעילות שגרתית של עבודה וספורט באופן הדרגתי. ניתן לחזור להליכות עם מספר הפסקות, לשחות, לרכוב על אופניים, בחדר הכושר מומלץ על פעילות אירובית וחיזוק שרירים חלשים. מומלץ להימנע מריצה, ספורט תחרותי ומשחקי כדור.

כאבי גב הם איומים ויכולים למנוע מאתנו גם את הפעולות הבסיסיות ביותר, לכן אל תוותרו ואל תיכנעו לכאב. מצאו את מכון הפיזיותרפיה הקרוב אליכם והשקיעו בתרגילים שנותן לכם הפיזיותרפיסט. נכון, זה כואב ולא פשוט, אך אם תתמידו, תחושו במהרה את השיפור ותוכלו לחזור לחיים תקינים נטולי כאבים.

תרגילים לכאבי גב תחתון וגב תפוס – פיזיותרפיה