fbpx

פורום שאלות ותשובות על פרקינסון שינה והטיפול

האם הפרקינסון משפיע על השינה? האם אלה התרופות או הנוקשות? ומה עם הקושי להסתובב במיטה בלילה? האם מותר בכלל לקחת כדורי שינה? על שאלות אלו ועוד נענה לכם במאמר זה
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מזמן ידענו כי שינה חיונית לתפקוד מיטבי. אך מה קורה כשיש לחולי פרקינסון שינה לקויה? האם הפרקינסון משפיע על השינה? האם אלה התרופות או הנוקשות? ומה עם הקושי להסתובב במיטה בלילה?

הפרעות שינה שייכות להפרעות הלא מוטוריות של מחלת הפרקינסון. אנשים חווים קושי להירדם, קושי להמשיך לישון או שניהם. הפרעות השינה יכולות לנבוע ממספר סיבות ולכן הטיפול חייב להיות מדוייק למקור הבעיה.

על השאלות שלכם כאן ענו דר׳ סיימון ישראלי-קורן נוירולוג מומחה בהפרעות תנועה עם הפיזיותרפיסטית ומייסדת פיזיוגרופ נועה בן שטרית.

1. בגלל הפרקינסון קשה לי להסתובב במיטה בלילה וזה לא מאפשר לי שינה טובה, מה ניתן לעשות?

שינה טובה מושפעת גם מהיכולת להסתובב במיטה, להתכסות בשמיכה ולנוע במיטה במהלך הלילה.
אם אתם מתקשים להסתובב במיטה הסרטון הזה בדיוק בשבילכם. בסרטון זה הפיזיותרפיסטית נועה בן שטרית מלמדת ומסבירה איך להסתובב במיטה בקלות.
כדי להסתובב בקלות במיטה, חשוב קודם כל לדאוג לבטיחות שלכם ודבר שני, ללמוד טכניקה נכונה לגלגול במיטה כדי שתוכלו לעשות זאת גם בלילה מתוך שינה.
מוזמנים לתאם טיפול עם נבחרת הפיזיותרפיסטים של פיזיוגרופ שבו נתרגל ונלמד איך לנוע בקלות רבה יותר במיטה בלילה למרות התסמינים המוטוריים של מחלת הפרקינסון

לימדו כאן בסרטון איך להסתובב במיטה כדי לישון טוב יותר למרות הפרקינסון
שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

2. האם ציפרלקס (במינון מינימלי) עשוי דווקא להפריע לחולי פרקינסון עם השינה?

שימוש בציפרלקס יכול להוביל לערנות ולפעמים לישנוניות. לכן חשוב לשים לב לאופן שבו הגוף שלך מגיב ולפיכך לקבל את ההחלטה. בנוסף, נטילת ציפרלקס יכולה לגרום או להחמיר הפרעת שינה ספציפית בשם RBD (ההפרעה השינה בשלב החלומות של REM).

3. בעלי חווה הפרעת שינה עמידה אשר כדורי שינה, cbt או קנביס רפואי לא עזרו. האם יש מה להציע?

קודם כל צריך לדייק ככל האפשר את הסיבה להפרעות השינה. לפעמים אפילו צריך לעשות בדיקת מעבדת שינה (PSG). הרבה פעמים מלטונין יכול לסייע (שאינו כדור שינה במובן הרגיל, אינו ממכר ואינו מפחית את איכות השינה). בעצם זה הורמון שהמוח מרפיש בצורה טבעית, והמנגנון שלו במחלת הפרקינסון פגוע.

4. האם ישנה עדיפות לנטילת אזילקט בבוקר ולא בערב ובכך להשפיע על השינה?

תודה על השאלה. לגבי אזילקט לא ידוע לנו עניין עם שעת הנטילה והשפעתה על השינה.
ככלל, מומלץ לשמור על סדר יום קבוע ושעות קבועות לנטילת התרופות.

5. איך אפשר להקל על הפרעות שינה פרקינסון, חוץ מתרופות?

טוב מאוד ששאלת מהו הטיפול חוץ מתרופות. צריך להזהר מתרופות במיוחד "כדורי שינה" למינהם (בונדורמין, קסנקס, לוריבאן, אמביאן, זודורם) בתרופות הללו זה פתרון לטווח הקצר בלבד. התרופות האלה עוזרות להירדם אבל איכות השינה אינה טובה ואינה מרעננת. בנוסף, יש כאן בעיה של ההתמכרות.

צירקדין (מלטונין) היא תרופה מסוג הורמון. ואינו ממכר. המוח מפריש אותו. עם פרקינסון המערכת של מלטונין נפגעה. הטיפול יכול לעזור לבעיה של RBD (שבא לידי ביטוי בחלומות ערים אך עם תנועות אלימות של הגפיים וצרחות).

כדי לשפר את איכות השינה חשוב לשמור על ״היגיינת שינה״ זאת אומרת: לשמור על זמנים קבועים שבהם הולכים לישון, להפסיק לאכול ולשתות זמן מה לפני השינה, החשכת הבית והחדר (כמובן שיש לשמור על אור קטן במסדרון ובשירותים), הרחקת הטלפון מחדר השינה, לקיחת זמן להרגעות והרפייה לפני השינה ועוד.

צפו בראיון המלא עם דר׳ סיימון ישראלי-קורן נוירולוג מומחה בהפרעות תנועה עם הפיזיותרפיסטית ומייסדת פיזיוגרופ נועה בן שטרית על פרקינסון שינה והפרעות שינה
https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות