נוירופתיה – פגיעה במערכת העצבים

רבים לא יודעים זאת אבל אחת הסכנות בנוירופתיה היא ירידה בשיווי המשקל, פגיעה ביכולת ההליכה ובעקבותיה חולשה נוספת ופגיעה באיכות החיים. כל זאת בנוסף לכאב ותחושת השריפה בכפות הרגליים והידיים. טיפולי פיזיותרפיה לא יעלימו את הפגיעה העצבית, אבל כן יכולים לשפר לכם את איכות החיים.

נוירופתיה היקפית (Peripheral Neuropathy) היא מצב בו יש פגיעה במערכת העצבים ההיקפית. המובילה לתחושות שריפה, כאב, חולשת שרירים והפרעות בתפקוד היומיומי.

מהם התסמינים של נוירופתיה פריפרית (היקפית)?

• תחושת נימול ושריפה, כאבים בכפות הרגליים והידיים, הרדמות של הגפה, תחושה של צביטה או דקירות מחטים.
  • פגיעה ביכולת החישה של מיקום הרגליים והידיים במרחב. דבר המוביל לחוסר יציבות והפרעות הליכה.
  • פגיעה במוטוריקה העדינה והיכולת לאחוז בחפצים קטנים ואף לזהות חפצים בכפות הידיים כאשר העיניים עצומות.
  • קושי באבחנה בין חום לקור.
  • תסמינים מוטוריים כגון חושלת שרירים, תחושת כבדות, התכווצויות שרירים ורעד.
  • הפרעות אוטונומיות כגון סחרחורות, דליפת שתן, והפרעות במערכת העיכול.

מהי מערכת העצבים ההיקפית

מערכת העצבים שלנו בנויה ממערכת העצבים ההיקפית ומערכת העצבים המרכזית (המח וחוט השדרה).
מערכת העצבים ההיקפית (הפריפרית) היא רשת של עצבים היוצאים מחוט השדרה אל הפריפריה. המערכת כוללת 3 סוגי סיבי עצב:
עצבים תחושתיים: אחראים על העברת תחושות כגון חום, כאב ומגע.
עצבים מוטוריים: אחראים על השליטה בשרירים
עצבים אוטונומיים: אחראים על ויסות התפקודים האוטומטיים של הגוף (למשל לחץ הדם, שלפוחית השתן והמעי)

מהן הסיבות להופעת נוירופתיה היקפית?

קיימים מספר גורמים נפוצים לנוירופתיה כגון סכרת או טיפולים כימותרפיים.
גם פציעות, זיהומים, חוסר בויטמינים (B12), סיבוך של תרופות, חשיפה לרעלנים ומצבים רפואיים מסויימים (כגון – אי ספיקת כליות וכבד, מחלות דלקתיות, מחלות של מערכת הדם, גידולים)

נוירופתיה סוכרתית

הנוירופתיה הנפוצה ביותר היא נוירופתיה סוכרתית.
כ-50 אחוזים מכלל חולי הסוכרת יפתחו נוירופתיה סוכרתית.
הסכנה הגדולה אצל סכרתיים היא התפתחות זיהומים וכיבים ברגליים בעקבות הפרעות התחושה בשילוב הקושי בהחלמת פצעים בעקבות הסוכרת. שילוב זה עלול להוביל למצב של כף רגל סוכרתית ועד לכריתה של האיבר.

נוירופתיה לאחר טיפולי כימותרפיה

רבים הם המקרים בהם לאחר טיפולי כימותרפיה מופיעה נוירופתיה היקפית.
במידה ואתה חש תסמינים נוירופתיים יש לדווח על כך לרופא המטפל כדי שידע להתאים עבורך את הפרוטוקול הטיפולי הנכון כדי למנוע נזק נוסף לעצב.
הבשורות הטובות הן כי אצל רוב האנשים, התופעות הנוירולוגיות הללו משתפרות תוך שישה חודשים עד שנה וחצי מסיום הטיפולים הכימותרפיים. יחד עם זאת, יש מקרים בהם התסמינים בלתי הפיכים.

נוירופתיה אורטופדית

הכוונה בנוירופתיה אורטופדית היא לחץ על העצב היוצא מעמוד השדרה כמו במקרה של בלט דיסק או פריצת דיסק. לחץ זה מוביל גם הוא לתסמינים נוירופתיים עם הקרנה ליד או לרגל.

נוירופתיה מוטורית

כאשר יש פגיעה מוטורית נראה חולשה של שרירי הרגליים או הידיים אשר יובילו לקושי בתפקוד.
נוירופתיה מוטורית ברגליים תובלי לקושי בהליכה, איבוד שיווי המשקל, כאבי שרירים והתכווצויות.
נוירופתיה מוטורית בידיים תורגש בקשיים במוטוריקה העדינה ופעילויות היומיום.

נוירופתיה טיפול טבעי?

מה ניתן לעשות לאחר שהתפתחה נוירופתיה?
הטיפול הטבעי ביותר הוא שינוי והתאמת אורח החיים כדי למנוע החמרה ולהשיג שיפור ממשי באיכות החיים.

• המטרה הראשונה שלנו היא מניעת נזק נוסף למערכת העצבים. לכן, במידה ויש תופעות נוירופתיות, יש לדווח לרופא המטפל כדי שידע להתאים לך את הטיפול התרופתי הנכון.
  • הטיפול בכאב עצבי יכול להיות טיפול תרופתי. גם טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע ב״נירמול״ והפחתת הכאב.
  • פעילות גופנית מוכוונת לשיפור שיווי המשקל וכח השרירים תשפר את הבטיחות ואת היכולות שלכם. כדי לודא שאתם לא בסיכון, יש לקבל תכנית תרגול מואמת אישית של פיזיותרפיסט מנוסה.
  • שימוש באביזרי עזר להליכה כגון הליכון או מקל הליכה יסייעו לשמירה על שיווי המשקל תוך כדי הליכה. יש להתייעץ עם פיזיותרפיסט לשם בחירת האביזר הנכון, התאמת הגובה אליך והדרכה על שימוש בטיחותי.
  • תרגול מוטוריקה עדינה עם מרפא/ה בעיסוק.
  • התאמת הבית כך שסביבתכם הטבעית תהייה בטיחותית ככל הניתן ותשמרו על העצמאות.
  • תרגול ושיפור יכולות ההליכה, תוך שמירה על שיווי המשקל למרות הפרעות התחושה. כמובן שיש לעשות זאת עם פיזיותרפיסט מוסמך.