fbpx

לרוץ עם שין ספלינט Shin Splint

פציעה נפוצה בקרב רצים היא שין ספלינט. בעיקר בקרב רצים מתחילים או כאלה המעלים בפתאומיות עומסים. איך מונעים התפתחות של שין ספלינט? איך מטפלים? ומהו תפקידו של פיזיותרפיסט ספורט?
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

שין ספלינט אשר מוכר גם כ medial tibial stress syndrome
מתאפיין בכאב בחלק המדיאלי (הפנימי) של השוק.
לרוב זה מתחיל ככאב עמום או מעין עקצוץ שמחמיר בהדרגה לכאב חד בחיבור שבין השוק לעצם השוק. לבסוף, הכאב מורגש גם במנוחה.
לצערנו, זוהי פציעה נפוצה בקרב רצים. בה בשל עומס יתר נוצרת דלקת בנקודת החיבור של שרירי השוק עם עצם השוק – הטיביה. חשוב לטפל מאחר והדלקת עלולה להתפתח לשבר מקומי בעצם.

מהם גורמי הסיכון להופעת שין ספינט אצל רצים?

עליה פתאומית בעומסים כפי שקורה אצל רצים מתחילים או החוזרים לרוץ לאחר הפוגה – עלולה להוביל להתפתחות של שין ספלינט .
אותו הדבר קורה גם כאשר משנים פתאום את טכניקת הריצה או תוואי הריצה כפי שקורה כשעוברים יותר לספרינטים, אינטרוולים, עליות, ירידות, חוף ים.
פעמים רבות, שין ספלינט נוצר גם בעקבות נעליים לא מתאימות או שיטת ריצה לא נכונה.
כל האלמנטים הללו חשובים לשיפור הביצועים שלנו בריצה אך יחד עם זאת, עלולים להגביר את העומס על שרירי השוק.
גם האנטומיה שלנו עלולה להוות גורם סיכון. רצים בעלי קשת כף רגל גבוהה או שטוחה, רצים בעלי חולשה או טונוס מוגבר של שרירי השוק האחוריים.

איך מאבחנים שין ספלינט?

צילום רנטגן לא רלוונטי ולא יראה לנו פגיעה מסוג שין ספלינט ולרוב אין צורך בהדמיה. מה שכן, האבחון הוא לרוב קליני. זאת אומרת – קבלת תמונה מלאה של הכאב עצמו, מיקום הכאב והופעת כאב בהתאם לפעילות יסייעו באבחון מדוייק של שין ספלינט.
אורטופד או פיזיותרפיסט ספורט ידע ״להרכיב את הפאזל״ ולהגיע לאבחנה הנכונה בהסתמך על:
– סיפור הרקע של האדם: לרוב רץ מתחיל , אדם שחזר לרוץ לאחר הפסקה או אדם שהעלה משמעותית את מרחק או מהירות הריצה שלו והכאבים הופיעו במהלך הריצה או אחריה.
– אפיון הכאב: כאב שמתחיל במהלך הריצה או אחריה אשר מתפתח לכאב תמידי גם במנוחה.
– מיקום הכאב בחלק הפנימי של השוק לאורך כ 5-10 סמ׳.
– תחושת כאב במישוש העצם והרקמה הרכה באיזור השוק.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

שין ספלינט או שבר מאמץ?

עדיין אין הבנה ברורה האם שין ספלינט יכול להתפתח לשבר מאמץ.
בסופו של דבר קיימת אבחנה מבדלת בין שתי הפתולוגיות. בשבר מאמץ הכאב מופיע בזמן פעילות אינטנסיבית וגם בזמן פעילות מתונה כגון הליכה. במקרה של שבר מאמץ, יש לעיתים תכופות גם תלונות על כאבים בלילה.

איך מטפלים בשין ספלינט

1. הפחיתו את העומס המופעל על שרירי השוק– מנוחה היא הטיפול הראשוני והמשמעותי לטיפול בשין ספלינט. ניתן להחליף את הריצה במשך מספר שבועות בשחיה או רכיבה על אפניים. זאת כדי לשמור על סיבולת לב-ריאה.
2. התאימו את נעלי הריצה שלכם– לא רק מידת הנעליים חשובה, גם רוחב הנעל משמעותי להפחתת העומס. יש להחליף נעליים באופן קבוע כדי לשמר את התמיכה שהן מעניקות.
3. שפרו את גמישות הקרסול– יש חשיבות משמעותית למתיחות של שרירי השוק. אפשר על מדרכה או מדרגה וכמובן עם רגל ישרה. מתיחה על מדרגה עם ברך מעט כפופה תמתח טוב יותר את שריר הסולאוס שהוא לרוב מקור הבעיה. כמובן שמתיחות עושים לפני ואחרי הריצה ובנוסף בבוקר ובערב. יש להשאר במתיחה כ 20-30 שניות, ללא ניעות.
4. שחררו את כף הרגל עצמה והקשתות – איזור ה plantar facia יכול גם הוא להתפס ולהשפיע על כל שרשרת השרירים לכיוון מעלה דרך השוק, ואיזור ההמסטרינגס. שיטה שאני מאוד אוהבת לשחרור כף הרגל היא גלגול כדור טניס או כדור סקוואש מתחת לכף הרגל בישיבה או בעמידה.
5. עיסויים ומסאג׳ באיזור השוק הפנימי– אפילו בזמן צפיה בטלויזיה, שבו עם הרגל הכאובה על הרגל השניה ובצעו עיסוי לעומק השריר עם האגודלים.
6. חזקו את שרירי הישבן– בהתחלה לא תרגישו את ההשפעה על הכאבים אבל חשוב להבין שחיזוק שרירי הישבן יכול לשפר את הריצה ולהפחית את העומס המופעל על שרירי השוק. ניתן לבצע תרגילים שונים בעמידת שש לחיזוק שרירי הישבן.
7. חזקו את מייצבי הקרסול והברך כדי להפחית את העומס על שרירי השוק. הרגליים שלנו שעות בנעליים שמקבעות אותן. זו בדיוק הסיבה לתרגל יציבות קרסול יחפים באופן קבוע. 

חשוב מאוד לשלב את הטיפים הללו באופן קבוע כחלק מתכנית האימונים שלכם ולא רק ברגע שכואב לכם. הרגלים נכונים יכולים למנוע הופעה של פציעות עתידיות. 

מה עושה פיזיותרפיסט ספורט בטיפול בשין ספלינט?

יחד עם כל ההמלצות הרשומות כאן למעלה, המטרה של פיזיותרפיסט ספורט היא קודם כל לאבחן אותך ולבנות יחד איתך את המסלול חזרה לריצה ופעילות.
המטרה של טיפולי פיזיותרפיה לרצים היא לטפל בפציעה, לקצר את תקופת ההחלמה, להפחית את הכאב ולשפר יכולות פיזיות.
אלמנט משמעותי בטיפול הוא שיפור זרימת הדם אשר נחוצה כל כך לשיקום הרקמות. את זה משיגים באמצעות עיסויים למיניהם.
טיפול במגע ועיסוי יעזור לשיקום הרקמות הרכות והשרירים הסמוכים בשוק. כמובן שטיפול מנואלי שכזה מפחית כאבים ומוריד עומס.
שיטה נפוצה בטיפול בפציעות ספורט וכאב היא דיקור מערבי או דיקור יבש לשרירים הכאובים.
כדי לאפשר חזרה לאימונים, הפיזיותרפיסט יבנה יחד איתך תכנית תרגול. תחילה ללא עומסים גדולים. בהדרגה ניתן יהיה להעלות את העומסים, משקלים, מרחקים וכד׳. זאת תוך פיקוח וליווי צמוד עם טיפול מיידי ברגע שעולה חשד להחמרה.

זה קריטי להגיע אל פיזיותרפיסט ספורט בעל נסיון מדוייק עבורך והכשרות מתאימות. לא כל פיזיותרפיסט יודע לטפל בשין ספלינט.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE
תרגילים ליציבות הקרסול
תרגילים ליציבות הברך

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות