fbpx

פרקינסון טיפול פיזיותרפיה

מאובחני פרקינסון מתמודדים עם מחלה נוירולוגית פרוגרסיבית, המשפיעה על כל תחומי החיים: אובדן שווי משקל, קושי בהליכה, פריזינג (קפאון), כניסה וקימה מהמיטה או מכסא, להתמודדות עם לבוש ורעד (חוסר יציבות). החדשות הטובות הם שיש מה לעשות בנידון. פיזיותרפיה לפרקינסון מוכחת כטיפול מועיל, מעקב התדרדרות, ונותן כלים להתמודדות עם מחלת הפרקינסון.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

אובחנת עם מחלת הפרקינסון ולאחרונה חיי היומיום מאתגרים יותר?

הנוקשות והקושי בהליכה מפריעים לך ואתה רוצה לדעת איך לשפר את זה?

פרקינסון היא מחלה נוירולוגית פרוגרסיבית, הפוגעת בתאי עצב המסייעים בתהליך העברת אותות מהמח אל מערכת העצבים. תופעות המחלה יכולות להיות פיזיות, נפשיות וקוגניטיביות.

מאחר ותופעות המחלה שונות ממטופל אחד למשנהו, יש להתאים תכנית טיפול אישית יחד עם פיזיותרפיסט בעל הכשרה ונסיון טיפולי עם חולי פרקינסון. כמו כן, בכל שלב של המחלה טיפולי הפיזיותרפיה יתמקדו בתחומים שונים.

טיפול פיזיותרפיה לפרקינסון מתמקד במספר תחומים:

תרגול תפקודי יומיום בבית המטופל: רעד, נוקשות, איטיות בתנועה ו"קפאון" גורמים במשך הזמן לקשיים בפעילויות היומיום  הקושי יכול להיות בעליית וירידת מדרגות, גלגול במיטה, קימה מכסא או רצפה, לבוש ועוד. על מנת שנוכל להבין במה אתה מתקשה, נבצע תחילה הערכה תפקודית בביתך. בטיפולים נלמד אותך כיצד לפרק משימות מורכבות לגורמים ובכך לשפר את הביצוע. בנוסף, נדריך אותך כיצד להתמודד עם רגעי "קפאון". במקרה הצורך, נדע להמליץ על אביזרי עזר. חזרות מרובות משפרות את יכולת הביצוע. לכן, נדריך אותך ואת יושבי הבית כיצד לבצע תרגול נוסף בזמנך הפנוי.

שיפור הליכה לחולי פרקינסון: שימור יכולת ההליכה חשובה מאוד לתפקוד היומיומי ולעצמאות. עקב חולשת שרירים, חוסר גמישות, ירידה בסיבולת לב-ריאה, ליקויי שיווי משקל וקושי בתכנון תנועה חולי פרקינסון נוטים ללכת בתבנית הליכה שאינה בטיחותית ומתקשים ללכת למרחקים ארוכים. הפיזיותרפיסט יכול ללמד טכניקות המשפרות את תבנית ויכולת הליכה. יש לשים דגש על תנועתיות זרועות וגו, הגדלת אורך ורוחב צעד, מהירות הליכה ומרחק הליכה. למטופלים הסובלים מ"קפאון" וקושי בביצוע הצעדים הראשונים בהליכה נמצא גירוי חיצוני מתאים שיהווה "תזכורת". בנוסף, נבחן את הצורך באביזר עזר להליכה.

מניעת נפילות אצל חולי פרקינסון: מטופלים רבים מדווחים על נפילות ומעידות. לאור החשש מנפילות יש לעיתים נטייה להמנע מפעילויות והליכה ולאור כך החלשות של הגוף וירידה נוספת בשיווי המשקל. על סמך בדיקה של שיווי המשקל, הערכה תפקודית וסקירה של הבית נוכל לתת עצות להפחתת גורמי סיכון לנפילות בבית ובסביבה הקרובה.

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

שיפור סיבולת לב-ריאה עם פעילות גופנית מותאמת אישית.

חיזוק כח שרירים בדגש על זוקפי גו והגפיים בעזרת תרגילים רפואיים מתאימים.

שיפור גמישות בחולי פרקינסון בדגש על גמישות עמוד השדרה והגפיים בכדי לשפר את שיווי המשקל ולהפחית כאבים.

שיטות טיפול פרקינסון אפשריות הן:

בהתמודדות עם מחלת הפרקינסון חשוב לקבל טיפול מפיזיותרפיסט מנוסה המתמחה בשיקום חולי פרקינסון!

התופעות הפיזיות העיקריות של מחלת הפרקינסון הן:

תופעות הפרקינסון ועוצמתן שונות מחולה לחולה. לרוב, הסממנים יופיעו תחילה בצד אחד של הגוף ועם התקדמות המחלה הם יופיעו בשני הצדדים. בגלל האופי הפרוגרסיבי של המחלה, הסימפטומים יתגברו ויובילו לקושי בביצוע תפקודי היומיום כגון: הליכה, קימה מכיסא, גלגול במיטה, לבוש, אכילה, כתיבה, ועוד.

מאחר ותופעות המחלה שונות ממטופל אחד למשנהו, יש להתאים תכנית טיפול אישית יחד עם פיזיותרפיסט בעל הכשרה ונסיון טיפולי עם חולי פרקינסון. כמו כן, בכל שלב של המחלה טיפולי הפיזיותרפיה יתמקדו בתחומים שונים.

לטעימה מטיפולי הפיזיותרפיה לחולי פרקינסון וכיצד פיזיותרפיה יכולה לסייע בהתמודדות עם מטלות היומיום, תוכל לקבל בסרטונים המצורפים.

לחיצה על אחת התמונות להלן תוביל לסרטון עם הסברים ותרגילים לחולי פרקינסון

https://youtu.be/pEGIf-F-wDE

טיפים לחולי פרקינסון:

התרכז במשימה אחת בכל פעם. למשל- נסה לא לשוחח בזמן הליכה בכדי לשפר את איכות ההליכה.

הפרד משימות מורכבות לחלקים. למשל- חלק את הקימה מכיסא לשלבים כפי שמוצג בסרטון לעיל.

אמן את הכושר הגופני והכח בעת "רגע טוב" (=ON) ולא ברגעי קפאון (=OFF)

השתדל לבצע פעילות ספורטיבית לפחות 5 פעמים בשבוע למשך 30 דקות. פעילויות שונות כגון הליכה, עליית וירידת מדרגות, ביצוע תרגילים לחיזוק השרירים ושיפור הגמישות, תרגול באופני כושר נייחות וכדומה יכולות להתאים מאוד.

מצא פעילות ספורטיבית מהנה, כגון: שחיה, הליכה, הליכה נורדית, פעילות בחדר כושר והתמד בה. ככל שהפעילות תהיה מהנה יותר עבורך, כך יהיה לך קל יותר להתמיד בה לאורך זמן ולהגדיל את תדירות הפעילות. פעילות גופנית היא קריטית להתמודדות מוצלחת מול מחלת הפרקינסון.

תיעזר בפיזיותרפיסט המתמחה בטיפול בחולי פרקינסון יכול לסייע לך בשימור מצבך הבריאותי והנהגת אורח חיים בריא בדגש על תנועה.

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות