fbpx

איך למנוע נפילות בגיל השלישי

קרוב ל- 900,000 מבוגרים מעל גיל 65 חיים בישראל. שליש מהם נופלים לפחות פעם אחת בשנה! הנפילה הראשונה היא אזהרה גדולה לנפילות נוספות שיכולות לבוא בעקבותיה. יותר מ 10% מהמאושפזים במיון מגיעים למיון לאחר נפילה. נפילות בגיל המבוגר עלולות להוביל לחבלות ראש / דימום מוחי, לשברים בצוואר הירך, בכתף או ביד. החדשות הטובות הן שיש המון פעולות שאפשר לעשות כדי למזער את הסיכון לנפילות. במאמר הבא נלמד טיפים מצילי חיים של ממש – כדי שנוכל להעניק ליקרים לנו את איכות החיים המגיעה להם.
חיפוש מטפלים סגירה
בעיה רפואית
מיקום
מקצוע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

נפילות בגיל השלישי הן נקודת התורפה של קרוב ל- 900,000 מבוגרים מעל גיל 65 החיים בישראל. שליש מהם נופלים לפחות פעם אחת בשנה! הנפילה הראשונה היא אזהרה גדולה לנפילות נוספות שיכולות לבוא בעקבותיה. יותר מ 10% מהמאושפזים במיון מגיעים למיון לאחר נפילה.
נפילות בגיל המבוגר עלולות להוביל לחבלות ראש / דימום מוחי, לשברים בצוואר הירך, בכתף או ביד.

מדוע נפילות בגיל השלישי מהוות סכנה?

כדי שתבינו עד כמה זה חמור – שבר בצוואר הירך גורר אחריו ניתוח, 20 ימי אשפוז בממוצע, ירידה תפקודית, ואפילו 20% תמותה בשנה הראשונה לאחר הניתוח!!
מעבר לפגיעה הפיזית, הנפילות עלולות לגרום לפגיעה נפשית: אנשים רבים נשארים עם "תסמונת לאחר נפילה": פחד, חרדה, ירידה בתפקוד, בלבול ודיכאון.
זה מעגל קסמים שבו הם ממש סובלים מחרדת נפילה והופכים להיות משותקים מפחד!

מהן ההשלכות של חרדת נפילה בגיל המבוגר?

החשש מהנפילה שחוו, מביאה לכך שהם מקרקעים את עצמם, יושבים רוב היום, הולכים מעט מאוד בתוך הבית רק לדברים הנחוצים. הם נועלים עצמם בבית ולא יוצאים לשום מקום… כמובן שמצב זה מוביל לגלגל שלג ענק של פחד, חוסר פעילות גופנית, חולשה נוספת, ירידה נוספת בשיווי המשקל, החמרה במצבים בריאותיים רבים ועוד ועוד…
הטיפול בחרדת נפילה צריך להיות כמה שיותר מהיר ואינטנסיבי במטרה להחזיר למטופל את הביטחון בהליכה ופעילות. הטיפול הזה הוא לא עניין של מה בכך ודורש טיפול מקצועי מאוד.

קיימים מספר גורמים המשפיעים על סכנת נפילות בגיל השלישי:

  1. גורמים ביולוגיים:
    • עליה בגיל
    • ירידה בשמיעה וראייה
    • מחלות כרוניות כמו אוסטיאוראטריטיס, אוסטיאופורוזיס
    • מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון, אלצהיימר או אירוע מוחי
    • זמן תגובה איטי
    • תבנית הליכה שונה מבעבר למשל על רקע נוירופתיה פריפרית, כאב או השמנה
    • ירידה ביכולת הריכוז וקושי בחלוקת קשב
    • חוסר הערכה של סיטואציות ואומדן של סכנה אפשרית. כמו למשל מכשולים בדרך כמו בור, יש לתכנן, לחשב ולבצע את העיקוף צורה יעילה.
  1. גורמים התנהגותיים:
  1. גורמים סביבתיים:
    • דיור לא מתאים: מדרגות, שטיחים, צפיפות
    • תאורה לא מספקת בלילה
    • מדרכות לא מסודרות ברחוב
  2. גורמים חברתיים:
    • חוסר קשרים חברתיים
    • גישה מוגבלת לשירותים רפואיים וחברתיים

כיצד ניתן להעריך את הסיכון לנפילה חוזרת?

  1. תשאול פשוט: הבנת מקרה הנפילה האחרון, מה היה שם ומה הסיבה לנפילה, האם היו נפילות חוזרות? נפילה בבוקר או בערב? האם היה איבוד הכרה?
  2. בדיקת שיווי משקל Berg Balance Scale (ע״י פיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בשיקום נוירולוגי): מבדק הכולל 14 סעיפים שונים, ברמת קושי עולה לבדיקת שיווי המשקל כגון – סיבוב במקום, הושטת יד הרחק לפנים ועוד. 
  3. בדיקת קימה והליכה Timed up and go test (ע״י פיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בשיקום נוירולוגי): המטופל יושב, קם, הולך 3מטר, חוזר ומתיישב. קיימת סכנת נפילה במידה והמטופל ביצע את הבדיקה ביותר מ 12 שניות. 

מה ניתן לעשות כדי למנוע את הנפילה הבאה?

החדשות הטובות הן שברוב המקרים ישנם מספר כללי אצבע היכולים להקטין את הסיכון לנפילה באופן מיידי. 

ריכזנו כאן 7 טיפים מובילים למניעת נפילות בגיל השלישי

טיפ 1 – בצעו התאמת הבית על ידי פיזיותרפיסט או מרפאה בעיסוק: 

א. חדר האמבטיה והשירותים: הנח שטיחון גומי במקלחת וביציאה ממנה למניעת החלקה. התקן ידיות אחיזה במקומות אסטרטגיים. העדף רחצה וניגוב הגוף בישיבה. המנע מנעילת הדלת בעת המקלחת כך שבמידת הצורך יוכלו לסייע לך.

ב. סלון וחדר שינה: המנע מהנחת חפצים על הרצפה. חוטי חשמל, שטיחונים ועציצים יכולים להוות מכשולים של ממש. וודא שהשטיחים דבוקים לרצפה. אם יש שטיחונים רופפים, הוצא אותם מהבית. וודא שהמעברים בבית רחבים מספיק. הזז רהיטים כך שלא יחסמו מעברים. השתמש בתאורה חזקה דיה. הצב מנורה ליד המיטה ותאורת לילה במסדרון המוביל לשירותים.

ג. נעל נעליים יציבות: נעליים סגורות עם סוליה מונעת החלקה יסייעו רבות במניעת נפילות. כפכפים או גרביים עבות הן מתכון לצרות. אנו ממליצים על נעלי בית סגורות או נעלי ספורט. 

ד. מדרגות: לוודא שהמדרגות נקיות לחלוטין מחפצים. ניתן להדביק סרטי דבק למניעת החלקה. כמובן, להעזר במעקה במדרגות. 

טיפ 2 – ביצוע תרגילים המשפרים שיווי משקל ומסייעים במניעת נפילות

כן, שווי משקל אפשר לתרגל על בסיס יומי ובכך להקטין משמעותית את הסיכון לנפילות.
דוגמא לתרגיל שיווי משקל נפוץ אצל מבוגרים הוא עמידה על 2 רגליים ולאט לאט לצמצם את הפיסוק בין הרגליים כמה שניתן. כאשר עומדים ומרגישים יציבים – מסובבים את פלג הגוף העליון פעם לימין ופעם לשמאל.

שימו לב שתרגול לשיווי המשקל צריך להיות רב תחומי. לא רק לתרגל את שיווי המשקל ״על יבש״ או לחזק שריר אחד מסויים. במקום זאת, שלב שיקום קוגניטיבי, תירגול של חלוקת קשב, נתרגל סיטואציות מורכבות מהיומיום ואף סיטואציות חדשות ולא מוכרות. 

שימו לב כי הסיכון הגדול ביותר הוא נפילה במהלך התרגול. לכן צריך להיות זהירים מאוד גם בתרגול, בהתאם להנחיות שקיבלת מהפיזיותרפיסט שלך. התרגול צריך להתבצע בצורה בטיחותית ועם השגחה!

טיפ 3 – בצע פעילות גופנית לפחות חצי שעה ביום המסייעת בשמירה על הבריאות ושיווי המשקל

מצאו את הפעילות האהובה עליכם ריקוד, צעידה, תרגול מדרגות וכד.

טיפ 4 –  בצע פעילות גופנית ותרגילים ספציפיים לשיפור הגמישות וכח השרירים

טיפ 5 – דווחו לרופא על כל התרופות שלכם, אפילו תוספי מזון

יש תרופות מסויימות שמובילות לירידה בלחץ הדם דבר שעלול להוביל לסחרחורת בשינויי תנוחה.

טיפ 6 – הקפידו להשתמש באביזרי שמיעה ומשקפיים

בעיקר מחוץ לבית. אנשים רבים עוברים ברחוב בפזיזות, בימינו יש גם אופניים חשמלים שבאים במהירות. ציפייה מראש לבואם יכולה למנוע התנגשות ונפילה!

טיפ 7 – השתמשו באביזרי עזר מותאמים לכם למניעת נפילות

מקל או הליכון יכולים להציל את חייכם! למרות חוסר הנעימות או הבושה שאנשים חווים, הליכון נועד לסייע לכם לשמור על העצמאות בביטחה. מומלץ לעבור הערכה ואבחון על ידי פיזיותרפיסט שיתאים לכם אביזר עזר למגבלה שלכם וגם לגובה המתאים. בנוסף שידריך אתכם כיצד להשתמש בו. 

גם הקשר המשפחתי והמעורבות החברתית חשובים מאוד לשימור המצב הקוגניטיבי. בנוסף, המשפחה היא זו שצריכה להזהיר את הגורמים הרפואיים ולעשות את כל ההתאמות בבית. 

שיחת הכוונה עם נציג פיזיוגרופ

השאירו פרטים ונשוב אליכם לייעוץ והכוונה

צפו: כל הדרכים של מניעת נפילות בגיל השלישי
תרגלו איתנו: כיצד לקום מהרצפה לאחר נפילה
עשו את זה בבית: תרגילים מניעת נפילות בגיל השלישי

עשית כבר לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?

כתבות קשורות