איך אדע אם יש לי דלקת ומהו הטיפול?

האם יש לי דלקת? מהו הטיפול לדלקת? אנשים רבים פונים אלינו אחרי שאורטופד איבחן דלקת, רשם מרשם לארקוקסיה והורה על מנוחה. האם זהו הטיפול הנכון? כאן נענה על השאלות הנפוצות שלכם בנושא דלקת, הטיפול בזריקות, האם צריך לחמם או לקרר ועוד

למה יש דלקות בגוף?

אנשים ״נלחמים״ בדלקות אך למען האמת, הגוף שלנו חייב תהליכי דלקת!
דלקת היא פעולה טבעית של מערכת החיסון ומטרתה לתקן ולחדש את רקמות הגוף.
דלקת היא תהליך שבו תאי הדם הלבנים וכימיקלים נוספים של המערכת החיסונית פועלים כדי להגן על הגוף מפני תאים פגומים (תאים סרטניים, תאים מתים), מזהמים שונים (נגיפים, חיידקים, פטריות) וכימיקלים רעילים. בזכות תהליך זה, פצעים וזיהומים מחלימים.

מהם התסמינים של דלקת?

כאשר יש דלקת בגוף, הכאב המורגש הינו לרוב מקומי ומחמיר בפעילות.
הכאבים מורגשים בשינה ולפעמים ישנה נפיחות מקומית.
סממנים נוספים של דלקת הם חום, אודם וכמובן כאב.
כל התסמינים הללו, מופיעים בעקבות עלייה בזרימת הדם לרקמה הפגועה.
בעקבות הכאב יש מגבלה בתפקוד ובתנועה שעלולים להוביל להחמרה נוספת וכאבים גם באיזורים נוספים בגוף.
בנוסף לתסמינים המקומיים הללו, קיימים גם תסמינים דמויי שפעת רב מערכתיים כגון: חום, צמרמורת, עייפות וחולשה.

החומרים המופרשים במהלך הדלקת יכולים גם לעורר עצבים באזור הדלקת ולגרום לכאב וכן לאותת למוח להעלות את טמפרטורת הגוף – פעולה היוצרת סביבה פחות נוחה להתרבות המזהמים וגורמת למותם או האטת פעילותם.

מהן סוגי הדלקות הקיימות?

אנו מבחינים בין שני סוגי דלקות, דלקת כרונית ודלקת אקוטית.
דלקת אקוטית היא התגובה הראשונית של המערכת החיסונית והיא זו שמגנה על הגוף. זו דלקת קצרה וממוקדת עם סממני דלקת קלאסיים.
במקרה של דלקת כרונית הגוף בעצם לא מצליח להתגבר על הסיבה שבגינה הופיעה הדלקת והיא מעמיסה מאוד על הגוף.

האם מדברים על דלקת פרקים או דלקת מפרקים (Arthritis)?

דלקות פרקים (ארטריטיס) יכולות להופיע בעמוד השדרה, בברכיים, בשורש כף היד ופרקי הידיים.
דלקות הפרקים הנפוצות יותר הן אוסטאוארטריטיס (דלקת פרקים ניוונית) או ראומטואיד ארטריטיס (דלקת פרקים שגרונית).
התלונות העיקריות הן כאבים במפרקים ונוקשות. בנוסף, נפיחות, אדמומיות ומגבלה בטווחי התנועה הם חלק מהיומיום של אנשים עם דלקת פרקים.
בשני הסוגים יש פגיעה של ממש בסחוס של המפרק ובסופו של דבר חיכוך בין העצמות.
קראו בהרחבה על שחיקת סחוס ,

למה מופיעה דלקת בשורש כף היד?

דלקת מתחילה בדרך כלל מסיבה כלשהי כמו טראומה, שימוש ועומס יתר במפרק מסויים.

יכולה להיות לי דלקת בגב?

הרופא רשם לי ארקוקסיה לדלקת, מה זה עושה?

ארקוקסיה היא תרופה ממשפחת התרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים NSAIDs. והיא עוזרת להפחית את הכאב והנפיחות המלווים דלקת במפרקים ובשרירים של אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס, ראומטואיד ארטריטיס ודלקת חוליות מקשחת (spondylitis ankylosing).

התרופות הנפוצות לטיפול בדלקות כוללות:
– תרופות אנטי-דלקתיות לא-סטרואידליות
– סטרואידים
– משככי כאבים
– תרופות משנות מהלך מחלה
אנו מדגישים כי יש להיוועץ ברופא טרם נטילת כל תרופה ומשכך כאבים.

האם כדאי לחמם או לקרר דלקת בכתף?

קירור עוזר לנו להוריד כאבים, למנוע נפיחות ולהרגיע דלקות בעקבות טראומה, מכה או קרע בשרירים.
חימום משמש יותר בבעיות כרוניות ממושכות כמו במקרה של דלקת פרקים והתכווצויות שרירים.
במקרים של דלקת, לרוב נמליץ דווקא על קירור מאחר ופעולה זו מביאה לירידה בפעילת של החומרים מעוררי הדלקת אשר בעצם מרחיבים את כלי הדם.
השפעת הקירור היא גבוהה בעיקר בשלב האקוטי (החריף) של הדלקת במרווח זמן של 72 השעות הראשונות.

איזה סוגי זריקה לדלקת יש? קורטיזון,

כיצד טיפול פיזיותרפיה יכול לעזור במקרים של דלקת במפרקי הגוף?

הטיפול נגד דלקות יתמקד בראש ובראשונה בהקלה בכאבים והתסמינים כדי להביא לשיפור באיכות החיים.
טיפולי פיזיותרפיה יכולים לתרום רבות בשיפור טווחי התנועה במפרק עצמו, שיפור היכולת להתנייד, ללכת, ולהעזר באיזור הפגוע והכאוב.
לרוב, יש מקום לשלב מספר סוגי טיפולים כגון טיפול תרופתי, תוספי תזונה ופעילות גופנית מותאמת יחד עם טיפול פיזיותרפיה פרטני אחד על אחד עם פיזיותרפיסט המתמחה באורטופדיה.