שבר במרפק טיפול פיזיותרפיה

המרפק הוא אחד המפרקים המורכבים ונחוצים שיש בגופנו. שבר במרפק יכול להיות מסווג כשבר ״פשוט״ (שבר חלק), או שבר ״מורכב״. עבור שבר ״פשוט״ במרפק הטיפול המומלץ הוא טיפול שמרני, המורכב מפיזיותרפיה למרפק, לכף, ולשורש כף ביד. במקרה של שבר ״מורכב״, ייתכן שאין מנוס מביצוע של ניתוח, מכיוון שכלי דם עלולים להפגע. כאן תוכלו לקרוא על סוגי השברים הקיימים ודרכי הטיפול בהם. קריאה מהנה

טיפול פיזיותרפיה שבר במרפק

אתה אחרי שבר במרפק ועדיין מרגיש נוקשות וכאב? המגבלה בתנועות במרפק מפריעה ביומיום?
טיפול פיזיותרפיה לאחר שבר במרפק הינו הכרחי לחזרה מהירה ויעילה לתפקוד אופטימלי!

בזכות המבנה המורכב של המרפק, אנו יכולים לכופף וליישר את הזרוע ולסובב את הזרוע וכף היד פנימה והחוצה. תנועות אלו יחד עם תנועת הכתף וכף היד חשובות בפעילויות היומיום כמו הרמת חפצים, סיבוב מפתח ואכילה.

שבר במרפק קורה כתוצאה מנפילה, תאונה או פציעת ספורט כמו נפילה מאופניים או נפילה מסוס. שבר באחת משלושת העצמות המרכיבות את המרפק יוביל למגבלה קשה בתפקוד היד בפעילויות יומיומיות.

טיפולי פיזיותרפיה לאחר שבר מרפק יתמקדו בחזרה הדרגתית של טווחי התנועה, חיזוק השרירים, מניעת סיבוכים וכאבים בצוואר, כתף והיד, חזרה לתפקוד מלא ועוד. כל זאת כדי שתוכל לעשות הכל כמו פעם.

טיפול פיזיותרפיה לשיקום שבר במרפק:

לאחר שהוחלט על מדיניות הטיפול בשבר מרפק בטיפול שמרני או טיפול כירורגי תופנה לטיפולי פיזיותרפיה למרפק.

הקיבוע של שברים במרפק חייב להיות יציב כדי לאפשר שמירה מקסימלית של המבנה האנטומי של מפרק המרפק. יחד עם זאת,  חוסר תנועה לזמן רב כמו בגבס יכול למנוע השגת טווח תנועה במרפק. מסיבה זו, האורתופד יפנה אותך בהקדם לפיזיותרפיסט שיטפל וידריך אותך כיצד לנהוג בכדי להשיג שיפור מירבי.

משך השיקום לאחר שבר במרפק הוא ארוך ונע בין שלושה חודשים לחצי שנה ואף יותר. מוטב לציין כי גם לאחר הטיפול הטוב ביותר בשבר מורכב במרפק תתכן הגבלה בתנועה. לכן השאיפה היא להגיע לטווח תנועה מקסימלי ושימוש מירבי במרפק ובזרוע .

יש מספר סוגי שברי מרפק שכיחים:

שבר ראש הרדיוס במרפק:

רדיוס היא אחת משתי עצמות האמה והיא נמצאת בצד של האגודל. ראש הרדיוס במרפק הינו בצורת דסקית והוא מאפשר תנועה סיבובית (רוטציה) של האמה. שבר של ראש הרדיוס הוא שבר המרפק השכיח ביותר והוא נגרם לרוב מנפילה על יד מושטת. השבר יכול להיות פשוט או מלווה בפריקה של המרפק. במידה והשבר ללא תזוזה, לא יהיה צורך בניתוח. הטיפול יהיה שמרני עם מתלה לזרוע והוראה להניע את הזרוע בליווי פיזיותרפיסט. כאשר השבר של ראש הרדיוס הוא עם תזוזה יהיה צורך בניתוח לתיקון השבר. לאחר הניתוח תופנה על ידי האורתופד לטיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

שבר סופרא-קונדילרי במרפק:

שבר בחלק התחתון של עצם הזרוע (הומרוס בלטינית) ממש מעל מפרק המרפק עצמו. זהו שבר המרפק הנפוץ ביותר בקרב ילדים והוא מתרחש לרוב לאחר נפילה ישירה על המרפק. חומרת השבר נמדדת על פי רמת התזוזה של החלק השבור ממקומו (שבר דרגה 1 ללא תזוזה, שבר דרגה 2 עם תזוזה חלקית, שבר דרגה 3 כאשר אין מגע בין החלק השבור לעצם ההומרוס). לרוב, הטיפול בשבר סופרא-קונדילרי בדרגה 1 ודרגה 2 יהיה עם גבס. המטרה בשבר דרגה 3 היא לקבע את הפרגנט המנותק למקומו בניתוח. לאחר הניתוח תופנה על ידי האורתופד לטיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

שבר צוואר הרדיוס במרפק:

רדיוס היא אחת משתי עצמות האמה והיא נמצאת בצד החיצוני של היד (הצד של האגודל).  שבר צוואר הרדיוס שכיח בעיקר אצל ילדים  ונגרם לרוב מנפילה על יד ישרה מושטת הצידה. במידה ויש תזוזה יכול להיות שיוחלט על ניתוח, אם לא קיבוע הזרוע במתלה בשילוב טיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

שבר אולקרנון במרפק:

האולקרנון הוא העצם הבולטת בחלק האחורי של המרפק. שבר אולקרנון  קורה אצל ילדים על רקע מכה ישירה ואצל מבוגרים ממכה לא ישירה שגורמת למתיחה טראומטית של שריר היד האחורית המובילה ל"ניתוק" האולקרנון ממקומו. זהו שבר תוך פרקי ובמידה ויש תזוזה יהיה צורך בניתוח לקיבוע. לאחר הניתוח בד"כ אין צורך בגבס, היד תיתמך במתלה ותקבל הוראה להניע את הזרוע בליווי פיזיותרפיסט.

סימפטומים ראשוניים של שבר מרפק:

במידה וקרתה טראומה כלשהי סביב המרפק שהובילה לשבר מרפק תופיע נפיחות וכאב משמעותי שממוקמים מעל השבר. בנוסף  יהיו מגבלות בתנועה הכללית של המרפק. לעיתים יכולה להיות תחושה "רדומה" ופחותה בזרת או בכף היד.

בכל מקרה של חשד לשבר מרפק יש לקבע זמנית את הזרוע בכדי למנוע תזוזה ולפנות במהירות למוקד או למיון האורתופדי.  בבית החולים תתבצע הערכה כללית ותופנה לצילום רנטגן. בגלל מורכבות המפרק חובה לשלול נזק אפשרי לכלי הדם והעצבים וכן פריקות או שברים נוספים באמה או בכף היד.

לאחר האבחנה של שבר במרפק, ימליץ האורתופד על טיפול המשך.

טיפול ראשוני בשבר מרפק:

במקרה של שבר במרפק חשוב לשמור על המבנה האנטומי המדויק של כל חלקי המפרק בכדי להשיג תנועה מלאה. מדיניות הטיפול בשבר תיקבע על ידי האורתופד על סמך חומרת השבר.

במידה וזהו שבר מרפק "פשוט" ללא סיבוכים נוספים וללא תזוזה, לרוב יבחר האורתופד בטיפול שמרני בו יקובע המרפק עם מתלה או בגבס למספר שבועות ואחריהם המלצה לטיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

לרוב,  שבר מרפק עם תזוזה יצריך ניתוח לקיבוע הפרגנט המנותק למקומו. לאחר הניתוח תופנה על ידי האורתופד לטיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

שבר מרפק מורכב עם פגיעה בכלי דם ועצבים יצריך ניתוח כירורגי ואחריו טיפולי פיזיותרפיה למרפק לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים.

שבר במרפק טיפולי פיזיותרפיה: הטיפולים שלנו בפיזיוגרופ מותאמים אישית לצרכים שלך וכוללים שיטות שיקום מגוונות:
  • הפחתת כאב מרפק, כתף וצוואר בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב מרפק, כתף וצוואר בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאבמרפק, כתף וצוואר בעזרת דיקור מערבי ו- Trigger Points
  • הפחתת כאב ומרפק, כתף וצוואר וכן שיפור טווחים בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה של המרפק, הכתף והצוואר על ידי תרגילים רפואיים
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול
  • תרגול פונקציונלי של פעילויות יומיומיות המהוות קושי כגון: לבוש, אכילה, פתיחת דלת וסיבוב מפתח