מה עושים בפיזיותרפיה לאחר פריקת מרפק?

פריקת מרפק נפוצה מאוד בקרב ספורטאים. ברגע הפריקה עלולות להיפגע הרצועות ושאותן יהיה צורך לשחזר. קראו כאן כדי ללמוד עוד

פיזיותרפיה לאחר פריקת מרפק

פריקה (dislocation) היא פגיעה במנח ובמיקום של עצמות המפרק. פריקת מרפק מתרחשת לרוב בעקבות פגיעה פתאומית במפרק והיא נפוצה בקרב ספורטאים (ג'ודו, התעמלות קרקע). הפציעה קורת לרוב בעקבות נפילה על מרפק מתוח לאחור. במהלך פריקה נפגעות לרוב גם הרצועות שאמורות לשמור על העצמות במנח האנטומי התקין של המרפק.

לאחר פריקת מרפק ייתכן והעצמות יחזרו למקומן באופן ספונטני אך לרוב יש צורך לבצע שחזור (החזרת העצמות למנח תקין) על ידי אורתופד. לאחר השחזור יש לשמור את המפרק מקובע בגבס או מתלה למספר שבועות ולהתחיל טיפולי פיזיותרפיה באופן הדרגתי לשיפר טווחי התנועה ולחיזוק השרירים.
הסימפטום העיקרי בפריקת מרפק הוא כאב חזק מאוד, נפיחות, המרפק נראה מעוות וקשה להזיז את הזרוע. בצילום רנטגן ייבדק האם אכן יש פריקה והאם יש גם שבר במרפק. בנוסף, חשוב לוודא שאין פגיעה בכלי דם ועצבים באזור המרפק.
ישנה חשיבות רבה לטיפולי פיזיותרפיה לתהליך ההחלמה מפריקת מרפק. בטיפולים שמים דגש רב על חיזוק השרירים סובבי הכתף, המרפק וכל הזרוע. זאת לצד שימור ושיפור טווחי התנועה של המרפק בכדי למנוע נוקשות ומגבלה בתנועת המרפק בעתיד.

מה התסמינים לפריקת מרפק?

לאחר פריקת מרפק ייתכן והעצמות יחזרו למקומן באופן ספונטני. אך לרוב יש צורך לבצע שחזור (החזרת העצמות למנח תקין) על ידי אורתופד.

לאחר הפריקה:

• תרגישו כאב חד.
  • לא תוכלו להניע את המרפק.
  • לאט לאט תחל להופיע נפיחות סביב המרפק, שתלך ותגדל.
  • הכאב ילך ויתגבר.
  • ניתן להבחין בעיוות בצורת המרפק.

מה עושים כאשר פורקים את המרפק?

ברגע שיש חשד לפריקת מרפק, מומלץ לפנות בהקדם לרופא. ככל שתטפלו בפריקה מהר יותר, כך יהיה קל יותר לשחזר את הפריקה.
לאחר שהאורתופד החזיר את המפרק למקומו, יש לשמור את המפרק מקובע בגבס או מתלה למספר שבועות. לאחר מכן מומלץ להתחיל טיפולי פיזיותרפיה באופן הדרגתי לשיפר טווחי התנועה ולחיזוק השרירים.

טיפולי פיזיותרפיה לפריקת מרפק

בפגישה הראשונה יערוך הפיזיותרפיסט ראיון ובדיקה גופנית על מנת להגיע לאבחנה לגבי מקור הכאבים. בהתאם למקור הבעיה תבנה עבורך תוכנית טיפולים אישית, המשלבת: שיטות להפחתת כאב ולשיפור הטווחים יחד עם תרגילים לחיזוק השרירים ולהעלאת הסיבולת, ובכך משפרים את יכולת ההתמודדות של הגוף עם הכאב.

בשל נטייתו של המפרק לפתח נוקשות והסתיידויות של הרקמות הרכות סביבו, חשוב מאוד שהטיפול יתבצע בעדינות מבלי להעמיס יותר מדי על המפרק. לכן הטיפול יחל בתנועות בטווח קצר, אשר אינן גורמות לכאב, ולאט לאט יוגבר העומס על המפרק.

טיפולי הפיזיותרפיה שלנו בפריקת מרפק מותאמים לך אישית וכוללים שיטות טיפול מגוונות:

• הפחתת כאב מרפק בעזרת קינזיוטייפינג
  • הפחתת כאב מרפק בעזרת שיטות הרפיה והרגעה
  • הפחתת כאב מרפק בעזרת דיקור מערבי ו- Trigger Points
  • הפחתת כאב ושיפור טווחי תנועה במרפק בעזרת טיפול מנואלי ועיסוי רפואי
  • חיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה במרפק על ידי תרגילים רפואיים
  • בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול
  • תרגול פונקציונלי של פעילויות יומיומיות המהוות קושי בחיי המטופל כגון: לבוש, פתיחת דלת וכד'

טיפולי פיזיותרפיה הם חלק מהותי בשיקום מקרים של פריקת מרפק. משום שהם יאפשרו לך לחזור בהקדם לתפקוד מלא, יפחיתו משמעותית את הכאבים וימנעו פריקות חוזרות בעתיד.
חשוב להיות מחויבים לטיפול ולתרגל בבית על פי הנחיות הפיזיותרפיסט/ית, אך זהו מאמץ משתלם שיחזיר אתכם לשגרת חיים מלאה.